Vernisajul expoziției de pictură și grafică a iconografului Elena Murariu la Centrul Muzeal și Multicultural „Palatul Dornelor”

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic, în după-amiaza zilei de 25 iulie 2024, la Centrul Muzeal „Cazinoul Băilor” din Vatra Dornei a avut loc vernisajul expoziției de pictură și grafică a iconografului Elena Murariu, artist plastic născut în județul Suceava a cărui artă de șevalet „a atins de mulți ani caracteristicile unei opere coerente din punct de vedere tematic, dinamic și plastic”, după cum a punctat pr. Gabriel Herea, curator al expoziției și inspector în cadrul Sectorului Monumente, Patrimoniu și Arhitectură Bisericească al Centrului Eparhial Suceava.

Expoziția, organizată de Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților în colaborare cu Fondul Bisericesc Ortodox Român al Bucovinei în „Sala cu coloane” a clădirii care a fost considerată timp de un secol cea mai frumoasă construcție din Bucovina, reunește 114 lucrări de pictură și grafică ipostaziate plastic de Elena Murariu.

Vernisajul, la care au participat reprezentanți ai autorităților locale și ai Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, numeroși iubitori de artă, cultură și de frumos, a fost deschis cu mesajul de bun venit al pr. Bogdan Țarcă, director al Centrului Muzeal și Multicultural „Palatul Dornelor”. A urmat discursul domnului Ilie Boncheș, primarul Municipiului Vatra Dornei, în cadrul căruia și-a exprimat bucuria că orașul pe care îl reprezintă este gazda unui eveniment de o asemenea anvergură.

Prof. Cristi Gabriel Hurjui, consilier eparhial al Sectorului Catehizare, Tineret și Educație pentru Viață, a vorbit apoi despre una dintre cărțile-album ale autoarei acestei expoziții, „Cuvânt și imagine. Parabolele Mântuitorului”, părintele Michel Quenot, cunoscut la nivel european ca hermeneut al icoanei ortodoxe, fiind cel care semnează textele, armonizând astfel claritatea exegetică și viziunea plastică a Elenei Murariu.

Despre cum a luat naștere această expoziție extraordinară a vorbit pr. Gabriel Herea, inspector în cadrul Sectorului Monumente, Patrimoniu și Arhitectură Bisericească al Centrului Eparhial Suceava, cel care s-a ocupat îndeaproape ca acest proiect să ajungă și la Vatra Dornei. Sfinția sa a povestit despre momentul în care a întâlnit-o prin artă pe invitata specială a acestei zile pentru prima dată în urmă cu 20 de ani, la împlinirea a 500 de ani de la trecerea în veșnicie a Sfântului Voievod Ștefan cel Mare, despre călătoria la sfintele locașuri din Egipt, în care a cunoscut-o personal, despre documentarea, evoluția și ecourile expoziției Brâncoveanu, dar și despre amenajarea expoziției vernisate în această zi în Ținutul Dornelor. Părintele Gabriel Herea a subliniat necesitatea acestor daruri făurite prin mâinile pictorului bisericesc, în care este oglindit mesajul Evangheliei, pentru sufletul omului din societatea contemporană.

Nu în ultimul rând, Elena Murariu le-a mulțumit tuturor celor prezenți și organizatorilor acestui eveniment și a împărtășit câteva gânduri despre ce a însemnat pregătirea acestei expoziții, ale cărei lucrări fac parte din ciclurile iconografice „Parabolele Mântuitorului” și „Libertate, te iubim”. Domnia sa a vorbit cu emoție despre procesul de pregătire al fiecărei expoziții, precum și despre lumina dragostei mărturisitorilor credinței ortodoxe, cei care s-au jertfit apărând libertatea și credința neamului nostru cu prețul vieții.

Întrucât Centrul Muzeal „Cazinoul Băilor” găzduiește în această perioadă și Expoziția „Simboluri tradiționale scrise pe ouăle încondeiate din Bucovina – ediția I”, Elena Murariu a creat special pentru acest vernisaj o serie de lucrări prin care a legat acest tezaur de ciclul iconografic din zona închisorilor comuniste și a eroilor uciși în decembrie 1989, al cărui titlu este dat de strigătul tinerilor din Piața Revoluției – Libertate, te iubim. Invitata a dat citire unei mărturii emoționante din volumul „Mărturisiri din mlaștina disperării” despre un eveniment petrecut de Paști în anii de tristă amintire în închisoarea Pitești, când un ou roșu s-a împărțit în 24 de părți. Astfel, a fost lansat un îndemn la neuitare a celor care au îndurat chinuri cumplite pentru dragostea de neam și pentru păstrarea credinței ortodoxe, cu curaj, demnitate și nădejde.

Expoziția, care scoate la lumină câteva dintre cele mai profunde mesaje ale celor care au suferit pentru poporul nostru, dar și însemnătatea și valabilitatea în zilele noastre a Cuvântului Mântuitorului, prin reprezentarea într-o manieră inedită a parabolelor rostite de însuși Iisus Hristos, va putea fi vizitată până la sfârșitul lunii septembrie, de miercuri până duminică, între orele 12:00 și 16:00.

Potrivit curatorului acestei expoziții, asocierea celor două teme ale expoziției nu este conjuncturală, ci compozițională. „Libertate, te iubim vorbește despre martiriul românesc din a doua jumătate a secolului al XX-lea, începând cu regimul exterminării din penitenciare și culminând cu martirii Revoluției din 1989, iar Parabolele Mântuitorului este ciclul iconografic care aduce în fața vizitatorilor viziunea pură, ideală, biblică a credinței martirilor. Prezența Mântuitorului Hristos și a Revelației Sale eliberatoare în sufletul celor jertfiți au fost rațiunile mântuirii și supraviețuirii martirilor, pe pământ și în Cer. Astfel, cei ce au plătit cu viața în a doua parte a secolului al XX-lea și cei ce au supraviețuit pentru a mărturisi despre mântuirea prin dragostea de libertate reprezintă temelia comunității creștine contemporane.” – Pr. Gabriel Herea

Arhitectura deosebită a monumentului ridicat la sfârșitul secolului al XIX-lea, „Palatul Dornelor”, veritabil Ateneu al Bucovinei, clădire care în ultimii ani a beneficiat de un amplu proces de consolidare și restaurare, este pusă în valoare în perioada aceasta de mesajul lucrărilor realizate de renumita Elena Murariu – Să nu îi uităm pe cei care au suferit.

Irina Ursachi