Răspunsul ierarhului – 9 ianuarie 2025

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Înaltpreasfințite Părinte,

Ce se poate face cu preoții din mediul rural din Arhiepiscopia Sucevei, care la momentul Chinonicului dau tonul din Sfântul Altar la diverse pricesne care sunt mai mult folclorice decât duhovnicești spre a fi cântate la strană.

Oare preotul nu știe ce moment se apropie și că trebuie cântat ceva potrivit cu ce urmează? În anuar nu scrie nimic de vreo priceasnă cu Sfânta Maria, doar scrie ce Chinonic să se cânte în ziua respectivă.

Vă asigur că ascultând și participând la slujbe în străinătate, în Arhiepiscopia Bucureștilor acolo se ține rânduiala.

Cu respect,

Un fiu duhovnicesc.”

V.

Doamne, ajută!

Dacă la Chinonic se interpretează unele cântări de la Oastea Domnului nu este greșit, având în vedere că nu toate parohiile au cântăreți care să cânte muzică psaltică.

An cu mult bine!

„Se poate lua sfinte moaște de către credincioși acasă sau dacă există niște condiții pentru a face așa ceva, se poate? Iertați.

Poate alege un monah la ce mănăstire dorește să meargă?

Când mai vine părintele Nicula la noi?”

F.L.

Doamne, ajută!

  1. Cinstitele moaște se țin în biserică, în paraclis sau în eclesiarhie, nicidecum acasă.
  2. Un monah disciplinat rămâne, de regulă, în mănăstirea în care a fost călugărit. Dacă circumstanțele impun altceva, cu binecuvântarea ierarhului locului, se poate muta într-o altă mănăstire, schit sau metoc.
  3. Cât despre venirea în eparhia noastră a părintelui la care faceți referire, întrucât nu sunt „impresarul” sfinției sale, chiar nu v-aș putea spune.

An binecuvântat!

„Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic,

Înaltpreasfințite Părinte,

La mulți ani!

Vă scriu cu câteva întrebări pentru că astăzi ni s-a spus ceva la predica de la biserică care m-a lăsat extrem de confuză. Vă rog dacă puteți să mă lămuriți.

S-a spus că „preotul nu are voie să oprească pe nimeni de la împărtășit, ci doar comunitatea poate face asta”, comunitatea laică de pe lângă altarul respectiv, dacă omul respectiv are păcate multe și grele pe care nu vrea să le îndrepte.

În primul rând, cum adică „preotul nu are voie să oprească pe nimeni de la împărtășit”? Dar nu există canoane ale Bisericii pentru Taina Sfintei Spovedanii, pe care preotul duhovnic are DATORIA să le respecte și nu are voie să nu le respecte?

Preotul trebuie să oprească de la Sfânta Împărtășanie dacă omul vine la spovedanie cu lucruri foarte grave care sunt clasificate la oprirea de la sf împărtășanie în acele canoane!

Preotul trebuie să oprească de la Sfânta Împărtășanie chiar și dacă el (preotul) știe că omul respectiv, chiar dacă s-a spovedit, nu se spovedește cum trebuie și intenționat și consecvent lasă lucruri grave sau foarte grave nespuse. 

Preotul are DATORIA să îl(o) oprească pe ace(a)sta după canoanele foarte clare ale Bisericii, chiar dacă aplică și o oarecare indulgență pentru un timp limitat ca să îl ajute pe omul respectiv.

Dar cum adică „preotul nu are voie să oprească pe nimeni de la împărtășanie”?

Nu înțeleg.

Acest lucru a fost spus și repetat.

Cum rămâne atunci cu rugăciunea care se spune înainte de Sfânta Împărtășanie care spune că „nu voi spune taina Ta vrăjmașilor Tăi, nici sărutare nu-Ți voi da ca Iuda” – Este depășit textul ei, acum preoții au voie să slujească pe cine vor chiar și în sfântul altar, după doleanța comunității laice?

Pe de altă parte, în zilele noastre actuale, în vremea contemporană, nu se mai practică spovedaniile publice ca la începuturi – în orice caz acestea nu mai sunt practica folosită astăzi în BOR.

Dacă în ziua de astăzi nu se mai cer și nu se mai fac spovedanii publice – de unde știe comunitatea ce fel de păcate are un oarecare om, astfel încât să îndrăznească să ceară preotului oprirea lui de la Sfintele Taine? 

Un om pe care comunitatea din jurul altarului respectiv practic nu îl vede și nici nu îl știe făcând nimic care să merite această oprire, pentru că această oprire nu este meritată. Acesta este și un caz real de aici, de la această biserică.

Are o comunitate laică din jurul unui altar acest drept și această putere? Nu înțeleg. Cum este posibil și cum este legitim așa ceva în BOR?

Atunci înseamnă că dacă spre exemplu, un preot hotărăște că o persoană este prea dificilă sau este prea mare bătaie de cap sau nu contribuie pozitiv la afacerile bisericii și comunității respective, el poate să ceară tacit comunității să ia atitudine împotriva acelei persoane, ca el să nu poată fi acuzat de excluderea unui membru al viei lui Hristos, dar să poată să își și țină biserica și comunitatea așa cum dorește și cu oamenii pe care îi dorește acolo.

În același fel, comunitatea poate să se hotărască împotriva unui enoriaș care nu aduce contribuțiile dorite în afacerile comunității respective sau care a ajuns să știe involuntar multiple lucruri necomfortabile și chiar foarte grave legate de multiplii membrii ai comunității și, motivată de a se menține liniștită, comunitatea poate minți, insinua și înscena orice astfel încât acel enoriaș să fie exclus din biserica respectivă.

Acest lucru este și imoral și ilegal și complet deviat de la Evanghelia lui Hristos. Preotul nu are și o obligație să își mențină coloana vertebrală a discernământului? Ce spun canoanele BOR despre aceste lucruri?

Preotul duhovnic are voie, sub orice motiv sau perspectivă, să divulge păcate vechi sau noi sau neîndreptate ale unui om care se spovedește la el – păcate care nu afectează comunitatea respectivă sau siguranța nimănui în nici un fel, ci îi fac rău doar lui ca om individual? Ce spun canoanele BOR despre aceste lucruri?

Este foarte adevărat că și preoții sunt oameni și asta este foarte corect da, dar ei au datoria sfântă mai presus de orice spre deosebire de laici, să nu corupă altarul lui Hristos. Se vede că mulți au uitat asta însă.

Înseamnă că în altare nu mai împărățește Hristos ci legitimația de membru al comunității. Aceasta nu cred că se poate numi ortodoxie, arată exact ca COMUNISMUL.

Sărut’dreapta.”

A.G.

Doamne, ajută!

Vă rugăm să-i adresați întrebarea preotului cu pricina. Personal, nu am cunoștință de astfel de practici la nivelul eparhiei. Dacă însă preotul la care faceți referire este din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, vă rugăm să ne indicați numele și parohia, spre îndreptarea celor sesizate.

An cu mult bine!

„Doamne, ajută!,

Încep prin a cere iertare dumneavoastră și clerului pentru această epistolă, dar sincer nu critică o persoană anume, ci mai degrabă o „epidemie”!

Vorbesc despre „epidemia narcisismului verbal”, a predicilor lungi, adesea pe lângă subiect, care sar de la una la alta! Este o boală prezentă în majoritatea parohiilor din cuprinsul Bisericii Ortodoxe Române și se poate vedea în reacția mulțimii credincioșilor care sar ca din arc la miruit! Ori după Liturghie, dacă întrebi un participant ce a spus părintele la slujbă, răspunsul e că a vorbit frumos și cam atât! Nu sunt profesor de omiletică, dar cred că am înțeles de-a lungul timpului, ca cei care țin morțiș să fie „duhovnicești” în orice context de fapt, profund, nu sunt!”

T.I.

Doamne, ajută!

În Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților am solicitat preoților, tocmai pentru a evita ceea ce spuneți, să aibă predicile elaborate, structurate, chiar dacă ele sunt prezentate liber. Predicile ținute la Catedrala Arhiepiscopală de preoții doctori în teologie au fost publicate în două volume: „Predici la duminicile de peste an” și „Predici la praznicele împărătești și la sfinți”, urmând un al treilea volum, dedicat sfinților români.

An cu mult bine!

„Doamne, ajută!

În urma documentului viralizat cu ….. s-a înțeles că ……

Mai multe surse din … au precizat că ierarhul ar merge rareori …., să ….

De asemenea, în data de … ianuarie, primarul …, a postat o fotografie din restaurantul hotelului din incinta … alături de …, iar în postarea sa preciza următoarele: „ …. ianuarie, am avut onoarea de a participa la o …., unde a fost prezent și …. A fost un moment de înaltă spiritualitate și reflecție, o ocazie de a ne reconecta cu valorile credinței noastre și de a începe Noul An sub binecuvântare divină.

După această slujbă deosebită, am avut privilegiul de a lua cina alături de …, fiind profund onorat să stau la dreapta sa. În timpul acestei întâlniri, am purtat discuții importante despre anul care a trecut, analizând realizările și provocările, și am privit cu speranță și hotărâre spre Noul An.

Mă bucur nespus că avem posibilitatea de a colabora în continuare pentru binele ….. Este esențial să construim o punte solidă între politic și nevoile comunităților noastre, astfel încât să răspundem cu responsabilitate și promptitudine așteptărilor celor care ne-au acordat încrederea prin votul lor.

Închei cu speranța că împreună vom reuși să aducem schimbări pozitive în viețile celor care au nevoie de sprijin, fiind mereu ghidați de valorile credinței și de dorința de a servi comunitatea. Dumnezeu să ne lumineze calea și să ne dea înțelepciunea necesară pentru a împlini aceste obiective nobile!

Cu deosebit respect, Primar, …”.

Așadar, vă întreb dacă aveți, oare, cunoștință de vreo slujbă a …. ținută la …

De asemenea, vă atașez link-ul cu postarea primarului, dar și două capturi de ecran.”

Vă mulțumesc frumos!”

N.P.

Doamne, ajută!

Părintele la care faceți referire a avut binecuvântarea Părintelui Patriarh să facă Taină Sfântului Maslu unor persoane suferinde din familia sa, nicidecum Sfânta Liturghie sau Sfântul Maslu de obște. Dacă a cerut una și a făcut alta, ține de altceva.

An cu mult bine!