„Vă sărutăm dreapta, Înaltpreasfinția Voastră!
Vă mulțumesc pentru răspunsurile oferite anterior. Cu permisiunea Înaltpreasfinției Voastre, vă adresez câteva întrebări.
Vă mulțumesc!”
Hristos a înviat!
Doamne, ajută!
„Hristos a înviat!
Înaltpreasfinția Voastră,
Sunt un tânăr viitor absolvent de asistență medicală generală și cu 2 ani de noviciat în mănăstire. Care sunt șansele de a fi tuns monah și mai apoi hirotonit ieromonah la o mănăstire din cuprinsul eparhiei dumneavoastră, având în vedere că am terminat asistență medicală și nu teologie?
Vă mulțumesc!”
Hristos a înviat!
Într-o mănăstire doar călugăria se cere, hirotoniile se fac în funcție de integrarea dumneavoastră în viața de obște, de ascultare, vocație și altele. Așadar, faceți primul pas!
Doamne, ajută!
„Sărut mâna, Înaltpreasfinția Voastră!
Acum câteva zile am văzut că ați răspuns cuiva să îngenuncheze după cum simte nevoia. Deci, nu ar mai trebui să respectăm hotărârile Sinoadelor Ecumenice și ale Sfinților Părinți? (Canonul 20, Sinodul I Ecumenic, Canonul 90 Trulan etc.).
Doamne ajută!”
Hristos a înviat!
Fără a recurge la colecția de canoane a lui Milas, am răspuns persoanei respective că nu se supără Dumnezeu dacă îngenunchează în perioada Penticostarului, referindu-mă îndeosebi la persoanele care au probleme de sănătate și care nu pot sta prea mult în picioare, dar nu vor nici să stea pe scaun în momentele importante ale slujbelor, uneori din rușine față de cei din biserică, preferând așadar să stea mai „comod” în genunchi. În mănăstiri se întâlnesc nenumărate astfel de cazuri. Asta nu înseamnă că respectivii își vor periclita mântuirea sau că, indirect, le-aș fi recomandat să încalce Sfintele Canoane. Probabil vă este cunoscut faptul că Mântuitorul Însuși, „îndrăznind” să săvârșească minuni sâmbăta, celor care l-au acuzat de încălcarea sâmbetei le-a spus: „Sâmbăta a fost făcută pentru om, iar nu omul pentru sâmbătă” (Marcu 2, 27). Și tot Domnul le-a atras atenția revoluților din vremea Sa să nu se numere între cei care strecoară țânțarul și înghit cămila (a se vedea Matei 23, 23-24). Pentru faptul că sunteți preocupat de Sfintele Canoane, care trebuie respectate, nu-mi rămâne decât să vă felicit!
Pace și liniște sufletească!
„Hristos a înviat!
Aș avea și eu o întrebare referitor la un răspuns dat de Înaltpreasfinția Voastră referitor la o cununie. „Ar fi de preferat să aveți nași care să aparțină de o parohie canonică din cadrul Patriarhiei Ortodoxe Române.”
Cine spune ca Biserica de rit vechi e necanonică? De ce Biserica Ortodoxă Română recunoaște celelalte Biserici de rit vechi și pe cea din România nu? E necanonică pentru că ierarhii ei nu au colaborat cu Securitatea și cei ai Bisericii Ortodoxe Române? Sau pentru că au fost prigoniți că nu au dorit să respecte calendarul nou? Nu înțeleg prea bine conceptul. Cine o consideră necanonică, Biserica Ortodoxă Română? Cred că dacă se va schimba data sărbătoririi Paștelui, tot mai mulți români vor trece la această biserică.”
Adevărat a înviat!
Dacă veți citi răspunsul cu atenție, veți constata că nu s-a făcut referire la Asociația Religioasă Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România, cu sediul la Slătioara: „Ar fi de preferat să aveți nași care să aparțină de o parohie canonică din cadrul Patriarhiei Ortodoxe Române.” Am precizat „parohie canonică” pentru că sunt și parohii necanonice, care țin de diferiți episcopi, hirotoniți prin garaje, proveniți din preoți caterisiți sau monahi excluși din monahism. Cât despre atitudinea celor de la Slătioara (rebotezarea celor botezați, recununarea celor cununați) este problema lor și doar a lor. Referitor la canonicitatea lor, deocamdată nu am văzut ierarhi de la Slătioara care să slujească cu Patriarhul Ierusalimului, al Rusiei, al…. Cât despre colaborare, putem fabula la nesfârșit.
Pace și liniște sufletească!