„Oricine vă informează cu ce se întâmplă în curtea instituției pe care o păstoriți, nu credeți nimic? Ceva se întâmplă. Eu în locul dumneavoastră aș face investigații. De ce faceți vizite pe anunțate?
Dumnezeu să ne apere de tot răul.
S-aveți sănătate, minte și înțelepciune.”
Doamne, ajută!
Pace și bucurie!
„Sărut mâna, Înaltpreasfințite!
Am văzut scriindu-se despre dumneavoastră pe internet că faceți vizite preoților la parohii în Arhiepiscopia Sucevei și noi ca și credincioși ne-am bucurat. Totuși am văzut că mari reprezentanți ai Bisericii ca ……. au comentat: „a crede că băgând spaima în slujitori, umilindu-i, punându-i să semneze angajamente colective că nu o să mai facă, că o să fie cuminți, reprezintă strategia PROSTULUI care se crede, fiind chiar, drept”, iar …….. se pare că îi apreciază postarea: „Stahanovismul pravoslavnic e „gândit” să doboare record după record. Împotriva lui însuși, desigur.” Credeți că este o atitudine demnă de reprezentanți ai Bisericii: …….? Sau considerați că vizita episcopului în parohii nu mai este de actualitate? Ținând cont că …… este …… Mulțumesc.”
Doamne, ajută!
Pace și bucurie!
„Sărut mâna, Părinte Arhiepiscop!
Am o întrebare. Studenții teologi care au absolvit alt Seminar Teologic în afară de cel din Suceava, dar au terminat Facultatea de Teologie din Iași și sunt fii duhovnicești ai Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, pot primi parohie în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților?”
Doamne, ajută!
Da, numai dacă sunt fiii eparhiei și numai dacă au promovat examenul de capacitate.
Mult succes!
„Binecuvântați, Înaltpreasfinția Voastră!
Suntem din Basarabia și apreciem activitatea pe care o desfășurați, dar dorim să vă adresăm o întrebare cu privire la vizita unor clerici din cadrul Mitropoliei Chișinăului și a „Întregii” Moldove care țin de Patriarhia Rusă în eparhia pe care o păstoriți.
De ce sunt primiți cu osanale pe la Putna sau pe la alte mănăstiri clericii structurii eclesiale subordonate Moscovei din Basarabia, știut fiind faptul că aceștia blamează structura canonică, Mitropolia Basarabiei, subordonată Patriarhiei Române? Mai ales că cei din Mitropolia Chișinăului și a întregii Moldove, în spațiul basarabean, declară sus și tare că sunt anti români și încearcă să îi influențeze și pe credincioșii de aici să le împărtășească ideile.
Vă mulțumim!
Sărut mâna!”
Doamne, ajută!
În legătură cu vizitarea Mănăstirii Putna de către clericii din Republica Moldova care aparțin canonic de Mitropolia Moldovei, precizăm următoarele:
1. Nu este întreruptă legătura canonică dintre Patriarhia Română și Mitropolia Moldovei din Republica Moldova, existând numeroase cazuri de vizite, slujiri împreună, daruri de veșminte care au îmbrăcat sfinte moaște etc.
2. Având în vedere situația de a fi în alt stat decât România, românii din stânga Prutului vin cu multe nădejdi la Sfântul Voievod Ștefan cel Mare și, încă din anii 1990, ei sunt primiți cu multă deschidere. Nu putem limita primirea doar la cei care țin de Mitropolia Basarabiei.
3. Nu au existat reproșuri din partea clericilor din Mitropolia Basarabiei față de primirea clericilor din Mitropolia Moldovei; din contră, la diferite sărbători și în special de sărbătoarea Sfântului Voievod Ștefan cel Mare ei au slujit cu toții, alături de clericii din România, Nordul Bucovinei – Ucraina și cei din diaspora.
4. Acest mod de a înțelege responsabilitatea pe care Mănăstirea Putna o are, în ascultare de Chiriarhul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, față de românii din stânga Prutului, a fost confirmat ca fiind potrivit în scrisoarea adresată mănăstirii de către Înaltpreasfințitul Părintele Petru, Mitropolitul Basarabiei, cu prilejul sărbătoririi Sfântului Ștefan în acest an, din care cităm:
„Rolul Mănăstirii Putna în menținerea unității poporului român de pretutindeni este inestimabil. Ea ne amintește mereu de rădăcinile noastre comune, de valorile pe care le împărtășim și de datoria noastră de a ne păstra identitatea etnică și religioasă în mijlocul provocărilor timpului prezent”.
Pace și bucurie!
Doamne, ajută!
Cărțile de Dogmatică, respectiv Dicționarele de Teologie vă pot lămuri curiozitățile dumneavoastră privind respectivele noțiuni.
Mult spor la lectură!
„Sărut-dreapta, Înaltpreasfințite Părinte!
Sunt o tânără originară din comuna suceveană ……, crescută în biserica din sat, educată în frică și dragoste de Dumnezeu și cele sfinte. Dumnezeu a rânduit pentru mine să ajung în străinătate de ceva ani, unde mi-am întemeiat o familie cu 4 copii pe care încerc să îi cresc și eu așa cum pot, în spirit ortodox. De mult timp ezit să vă scriu la această rubrică, dar parcă văzând mesajele anterioare am prins curaj să îmi expun și eu „nedumerirea”.
După cum știți, în Parohia ….. sunt 2 preoți slujitori, pr. ….. și pr. ….., pe ambii îi cunosc, crescând „în biserică”, părinții ne-au învățat să îi respectăm pe preoți și să nu îi judecăm, dar sincer, ceea ce aud despre pr. ….., în special, mă cam pune pe gânduri. Poate ați mai primit sesizări legate de comportamentul dumnealui, foarte răutăcios cu unele persoane, cu regulile proprii impuse în biserică. Să vă dau un exemplu concret, una din surorile mele a preferat să își boteze copilul în biserica din sat (venind din …. pentru asta), iar pentru asta a trebuit să scoată mulți bani din buzunar, după cum urmează: taxă de botez pentru preot, taxă pentru cântăreț, taxă pentru pălimar (care este nimeni altul decât ……). Obiceiul din ….. este ca bebelușul să fie îmbisericit + împărtășit în duminica din săptămâna următoare Botezului, așadar sora mea s-a prezentat cu copilașul și nașa la biserică, unde fiind întâmpinată de pălimar, i s-a impus să pregătească bani pentru părintele (….), care urma să vină să îi citească moliftele pentru a încreștina copilașul… Sora mea avea …… de lei pregătiți, dar același pălimar i-a spus că nu e suficient, taxa fiind de …. de lei, bani care trebuiau puși în moliftier, ca părintele să îi ia de acolo după ce va citi … bineînțeles, neexistând o chitanță pe aceste „taxe”. Relatarea mea nu poate fi dovedită, dar cu siguranță dintr-o parohie atât de mare vor mai fi persoane care pot susține cele povestite… Am rămas cu un gust amar în urma acestei întâmplări, dar poveștile de acest gen sunt multe (la cununii se cer bani atât de la mire, cât și de la naș, fiecare are taxele lui de plătit etc.). În ….., unde trăim noi acum, nu am plătit niciodată nicio taxă la biserică, nu e normal să fie așa o foame de bani… Lumea pleacă din Biserică din cauza lăcomiei unor preoți care nu se mai satură… e frustrant…
Vă rog să îmi iertați îndrăzneala, dar cred că ar trebui cu adevărat să se schimbe ceva în comportamentul unor preoți care efectiv smintesc credincioșii…
Doamne, ajută! și mult spor în tot lucrul cel bun și de folos!
Cu stimă.”
Doamne, ajută!
Stimată doamnă, nemulțumirea dumneavoastră a fost trimisă inspectorului bisericesc spre verificarea celor semnalate.
Vă mulțumesc!