31. M.T.
„Sărut mâna, părinte arhiepiscop. Am şi eu o întrebare referitoare la slujbele ce se fac odată cu intrarea în noul an. O parohie (nu aş vrea să dau nume, că să nu aduc probleme) a sfidat ceea ce s-a decis la nivel național și a făcut slujbele noaptea. Şi Mântuitorul spune în Sfânta Scriptură la Marcu 12, 13-17 să facem ascultare de autorități. Ştiu că s-a recomandat chiar şi de Patriarhie să se facă slujba după vecernia hramului Tăierii-împrejur. Chiar trebuie să ieșim aşa în evidență? Ar trebui să fim un exemplu şi să lăsăm de la noi, chiar şi când nu ne convine. Să nu fim noi cei care smintim.” (M. T.)
Stimate domn! Vă rugăm să ne spuneţi numele parohiei şi, neîntârziat, după ce vom lua legătura cu părintele paroh, vă vom da un răspuns pertinent la cele sesizate de dumneavoastră.
Vă mulţumesc! La mulţi ani!
32. I.D.
„Bună ziua! Avem o nelămurire cu privire la Taina Căsătoriei și a Sfântului Botez. Ne-am cununat și am botezat fetiţa la Mănăstirea Petru Vodă, deoarece acolo este duhovnicul nostru. Ulterior, preotul paroh din comună ne-a spus că nu sunt valabile aceste două Taine săvârşite în mănăstire. Ne puteţi lămuri? Mulţumim.” (I. D.)
Stimată doamnă! Tainele despre care vorbiţi, fiind săvârşite de un preot/ieromonah canonic hirotonit, aflat în comuniune cu Biserica Ortodoxă Română, sunt valabile. Bine ar fi fost ca la săvârşirea acelor Sfinte Taine să fi fost invitat şi preotul paroh al parohiei din care faceţi parte, ca să vă fi înregistrat Cununia şi Botezul şi să vă fi eliberat actele doveditoare.
Încercaţi să le obţineţi retroactiv.
An Nou cu sănătate şi linişte sufletească. La mulţi ani!
33. M.S.
„Binecuvântați, sărut-mâna! Cu permisiunea Înaltpreasfinției Voastre, doresc să vă adresez o întrebare. Nu s-ar putea da o directivă în zilele următoare din partea Centrului Eparhial pentru toți preoții ca, atunci când merg cu Boboteaza, după cum se zice în popor, să sfințească locuințele/gospodăriile doar cu Agheasmă Mare? Este obiceiul ca lumea să toarne apă din vasele lor peste Agheasma Mare (sau Mică, după caz) cu care vine preotul, iar ulterior acesta stropește casa și gospodăria credincioșilor cu acest amestec de apă și Agheasmă. Tradiție ce se ține atât la orașele, cât și la satele din Bucovina. Un părinte din Rădăuți ne zicea că el oprește Agheasma Mare în vase curate, de sticlă, de pe un an pe altul, pentru a sfinți casele doar cu Agheasmă Mare. Aceasta este cărată de copiii ce vestesc venirea preotului, fără a se amesteca cu apa enoriașilor. Dacă exemplul părintelui este corect, după aprecierea Înaltpreasfinției Voastre, nu s-ar putea decide ca exemplul său sa fie preluat și de restul preoților? Vă mulțumesc! Sper să nu vă deranjeze că v-am scris. Cu deosebit respect, M. S.”
Stimate domn! Referitor la întrebarea dumneavoastră, prin anii 1985-90, când umblam cu ajunul în Parohia Straja din jud. Suceava, – precizez că pe atunci se umbla doar în Ajunul Bobotezei –, mai întâi, cam în straja a 4-a a zilei, săvârşeam împreună cu vrednicul de pomenire părinte Nicolae Eftimiu, parohul de la acea vreme, slujba de sfinţire a Aghesmei Mari, după care plecam cu Ajunul şi sfinţeam nu doar casa în care locuia acea familie, ci şi toate anexele. Aş vrea să cred că, şi acum, preoţii noştri, care majoritatea dintre ei au duhovnici pe la mănăstiri, procedează la fel! Iar dacă, pe alocuri, mai sunt anumite scăpări, cu puţină răbdare, vă asigur că se vor îndrepta.
La mulţi ani!