„Doamne, ajută!
V-am mai scris în trecut și vă mulțumesc foarte mult pentru că ați citit mesajele venite de la noi, enoriașii acestei eparhii. Sper ca acest mesaj să nu vă supere, vă adresez sincer niște întrebări.
Urmăresc site-ul Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților zilnic, cât și pagina de Facebook, și m-a uimit foarte mult o notă referitoare la suspendarea preoților de la slujire.
Programul din ce l-am văzut la unele biserici, unde preoții se conformează 100%, în special la oraș, este program de mănăstire, nicidecum de biserică de sat sau, mai exact, biserică de mir.
Rugăciunea este foarte importantă, preoții după cum bine punctați, trebuie să facă slujbe, dar dacă le vor face din frică, de stres că vine „Înaltu” în control neanunțat, atunci cred că va fi diferită lucrarea Bisericii, dacă aceasta va fi făcută din frica de a nu fi suspendat sau schimbat de pe post.
Vin din străinătate, „vin din viitor”, după cum predica Preasfințitul Ignatie, unde românii, cât și cei nativi de acolo, nu mai au aproape nicio legătură cu biserica. La Botez poate la copii, că așa e tradiția, ca și la Cununie, dar in rest, din milioanele de români plecați, dacă participă un număr de 0.000….1 % la slujbe. Întrebați-l, vă rog, pe ……din Anglia, unde participăm 150 de oameni la biserică la slujbe, dintr-o regiune cu 50.000 români. Iar acei 150 de oameni sunt câte 3, 4, 5 membri din aceeași familie.
…… știu din surse sigure că stresa preoții grozav, până când au plecat peste 25% în străinătate, iar acum acele parohii nu mai au preot deloc. Nu se mai duce nimeni, vorba circulă repede între absolvenții de teologie și preoții care slujesc la sate, în special.
Veți proceda cum veți doriți dumneavoastră, nu vă stă nimeni în cale, iar consilierii probabil zic exact ca și dumneavoastră, ca să nu vă supere, dar realitatea din teren este alta, mult diferită.
Cunosc preoți de la sate, le știu greutățile, că fac 200 de lei duminica la slujbă din care 100 dau la cântăreț, spuneți-mi vă rog, oare ce-i va mai motiva să rămână în acele sate, mai ales că unii au fost suspendați în perioada aceasta? Au fost acum câțiva tineri, hirotoniți pe la fostele filii din județul nostru, dar suntem curioși câți astfel de candidați la examenul de capacitate vor mai fi pe viitor și, foarte important, câți vor rămâne în acele parohii care, după cum probabil știți, sunt în declin demografic accentuat? Să nu se transforme unii dintre ei, care nu mai au ce pierde, în personaje ca fostul preot …… care are peste 400.000 urmăritori pe rețelele sociale și care va scoate o carte și el împotriva Bisericii, sau ca …… cu pseudonimul ….. care a publicat cartea …….bestseller pentru mult timp în librăriile din România.
……. Propovăduirea nu se face tinerelor mame mironosițe care vin duminica la slujbă la Sfântul Ioan și care au 12 copii. Sunt un procent deosebit de mic acestea. Propovăduirea se face tinerilor care nu-L cunosc încă pe Dumnezeu.
Revenind, aceasta este realitatea, preoți care au ieșit din sistem și care fac sminteală și creează ură asupra Bisericii și care influențează milioane de români, dar care o fi motivul? Îl veți descoperi dacă veți avea timp să analizați paginile lor de mai sus.
Preotul are familie, are poate credite bancare pentru o locuință, are copii de crescut și de întreținut la școli, are multe greutăți care aparent nu se văd. Nu sunt toți preoți la cimitirele de la ….., unde preotul câștigă ……. lunar din taxele de staționare și tot pachetul slujbei înmormântării, având servicii religioase foarte „profitabile”. Sunt și preoți săraci, care se descurcă mai mult de pe salariul soției, decât de pe acei câțiva lei care îi face la slujbă duminica sau în sărbători la biserica din sat.
Nu vreau să lungesc mesajul, nu aștept răspuns, nu mă ajută/ influențează cu nimic. Trăim într-o țară democratică, iar dumneavoastră folosiți mijloace unice de a comunica cu credincioșii prin această adresă de e-mail, dar vă rog doar atât: faceți o analiză clară, obiectivă la situația din teren, nu cea prezentată de consilierii care vă „perie” și care nu știu ce să vă mai zică sau ce idei noi să aibă, pentru a rămâne pe post. Feedback-ul real este deseori dificil de ascultat și de înțeles, dar pe termen lung este cel care oferă claritate și totodată cel care poate influența o situație în bine. În binele real, nu cel aparent.
Veniți după Înaltpreasfințitul Pimen, care a fost de o îngăduință cu preoții după cum dânsul zicea, ca la Pateric, după învățăturile lui Avva Pimen. Consider, personal, că este profund greșită abordarea de a suspenda, caterisi, schimba din paroh pentru că ce…? N-au făcut un acatist zilnic la sat, unde venea câte o babă-două necăjită, restul fiind la câmp după-amiaza la ora 17.00 când umblați în control?!
Citesc fiecare răspuns al dumneavoastră de pe pagină, de la care învăț câte ceva. Ziceați în trecut de biserica paralelă, de trecerea preoților la stiliști, că există acest risc în orice eparhie ortodoxă, dar mai accentuat în zona noastră. Mai există acest risc, ori s-a diminuat considerabil, așa din senin?
Nu doresc răspuns la acest mesaj, cei de la Știri din Bucovina abia așteaptă să publice unele mesaje ca să stârnească sute de comentarii pe pagina lor de Facebook, 99% dintre ele fiind împotriva Bisericii Ortodoxe Române, adunând totodată viitori urmăritori ai ….. pe internet.
Mulțumesc că ați citit acest mesaj. Sper din suflet ca să nu vă supere. Tot ce v-am transmis este sincer și vine de la o persoană laică, nu de la cineva care face parte din cler.
Doamne, ajută!
Să trăiți!”
Stimate domnule,
Pace și bucurie!
Doamne, ajută!
Vă transmit punctul de vedere al organizatorilor:
„Tabăra Temerari pe drumul cunoașterii, ajunsă la ediția a II-a, este un proiect care percepe taxă de înscriere. Această taxă acoperă următoarele cheltuieli:
Banii rămași după achitarea tuturor cheltuielilor vor fi reinvestiți în burse sociale sau proiecte ale Sectorului Catehizare, tineret și educație pentru viață, cum ar fi: Comorile Satului, Am pornit cu vestea bună, Gala Voluntarilor.”
Nădăjduim că programul activităților v-a stârnit curiozitatea, pentru a vă înscrie!
„Înaltpreasfinția voastră, Doamne, ajută!
Doamne, ajută!
Eu vă recomand să-l purtați!
Pace și bucurie!
„Doamne, ajută, Părinte Arhiepiscop!
Întrebarea mea cred că se deduce din adresarea mea anterioară. Când va fi demis …… din funcția autoproclamată de „purtător de cuvânt al …..” și când va fi demis din funcția de purtător de cuvânt al ……. Am lucrat și eu într-o instituție militară, iar purtătorul de cuvânt transmitea doar poziția oficială a acesteia … nimic mai mult. Purtători de cuvânt în ale credinței îi avem pe sfinți, pe arhiereii noștri, pe preoți. Ne ajung aceștia. Într-un cuvânt, ne-am săturat de acest personaj care …….
Cu respect, …..
PS. Nu aștept răspuns nici personal, nici public. Îmi doresc doar rezolvarea acestei probleme care începe să degenereze de la o zi la alta. Sper că Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române va găsi o rezolvare. Mulțumesc!”
Doamne, ajută!
Nu mă leagă nicio prietenie cu această persoană, cu care nu am vorbit niciodată, dar, personal, îl consider a fi printre cei mai competenți purtători de cuvânt ai Bisericii. Dacă nu ar fi așa, vă asigur că nu ar ocupa locul pe care îl ocupă.
Pace și bucurie!
„Binecuvântați, Înaltpreasfințite Părinte.
Întrebarea mea în nelămuririle mele lăuntrice este în legătură cu stilul vechi, dacă preoția acestora este validă și recunoscută de biserica noastră. Știm cu toții că sunt rupți de Biserică, adică sunt schismatici, au greșeli dogmatice și problema calendarului, care a rămas aceeași de ani și nu aparțin de nicio patriarhie. Dar sunt creștini care s-au botezat în stilul vechi, s-au întors în Biserică și refuză Mirungerea, rămânând în părerea lor, pe viață. Cum să înfruntăm această problemă?
Cu respect și iertare.”
Doamne, ajută!
Preoția celor pe stil vechi din Bisericile surori, precum cea din Rusia, Ierusalim, Serbia, este validă și, ca atare, clericii aparținând acestor Biserici au comuniune liturgică cu noi, iar credincioșii nu au nevoie de Mirungere. Cât privește înfruntarea despre care faceți vorbire, omul este suveran pe libertatea sa.
Pace și bucurie!