Răspunsul ierarhului – 22 februarie 2022

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Sărut mâna, Înaltpreasfinția Voastră!

Sunt student în anul IV la Facultatea de Teologie Ortodoxă din …..

În cursul acestei luni de „făurar”, am participat la dorința unui bun prieten la încreștinarea unui prunc. Cu mare bucurie am dat curs invitației, dar, spre surprinderea mea, consider că evenimentul în sine este doar o primă întâlnire între prunc și un slujitor al altarului.

De ce spun acest lucru (?!):

Toată întâlnirea de la biserică s-a finalizat cu un botez prin stropire, pruncul fiind până la jumătate așezat în apa cristelniței, iar de trei ori „angajatul Bisericii”  a luat apa cu mâna și a stropit peste copil…

Până aici toate bune și frumoase, dar să nu uităm și să nu trecem cu vederea de Canonul 50 Apostolic (BOTEZUL SE SĂVÂRȘEȘTE PRIN TREI AFUNDĂRI), nu mai așez în pagină textul complet al Canonului, dar cu siguranță toată lumea clericală cunoaște acest aspect al Botezului, trebuie făcut așa cum trebuie!!!

Sincer vă spun că nu mai puteam de nervi și m-am gândit pentru prima dată să mă retrag de la Teologie. Fiind un an terminal, lucrarea de licență poartă următorul titlul „Hristos împărtășit copiilor prin Taina Botezului”.

Stau în sinea mea și mă gândesc ca un profan, acest botez prin stropire este valid? Trebuie făcut din nou? Așa cum trebuie, prin cele trei afundări? Sau lăsăm lucrurile așa, după voia „angajatului”…

Da, da, știu…, poate că acum, când citiți aceste rânduri scrise din bucurie împletită cu tristețe, primul lucru este să le dăm dreptate tuturor celor care fac Botezul prin stropire, după tragicul eveniment de anul trecut din Jud. Suceava, cu pruncul care a trecut la cele veșnice în urma botezului făcut la Biserica „Sf. Constantin și Elena” din cartierul Zamca.

„Un scurt la rezumat” ar fi umătorul:

  1. Consider că fiecare preot care a făcut cel puțin patru ani de teologie este imposibil să nu știe/nu fi auzit de Canonul 50 Apostolic, cum trebuie făcut Botezul și cum NU trebuie făcut…
  2. Din frica să nu se întâmple ceva „negativ” cu pruncul, preferă să anuleze canonul, făcându-l un element orientativ !
  3. Pentru că știe cum trebuie făcut Botezul, cu tristețe spun, parcă nu dorește nici el să se mântuiască, dar nici pe altul … NU îl lasă … să se mântuiască.

 

Scriu aceste rânduri către Înaltpreasfinția Voastră deoarece evenimentul cu pricina s-a întâmplat nu departe de sediul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, mai exact la ……., jud. Suceava.

Poate că nu trebuie să menționez, dar eu nu sunt de acord cu practica care a devenit bine înrădăcinată, cu mulți nași la botez și cununie, trecând cu peste…, „slujitorii” de la biserica menționată mai sus percep taxa de …. pentru fiecare naș, iar dacă e cu dare de mână nașul, sigur *(…), iar părinții pruncului trebuie să achite suma de … de lei pentru gazul și curentul consumat pe parcursul evenimentului…

Eu nu doresc ca „părinții slujitori” de la biserica în cauză să fie sancționați, dar cu mare bucurie as aprecia dacă Înaltpreasfinția Voastră ați face curățenie în arhiepiscopia pe care o păstoriți de astfel de „ocupanti de funcții parohiale” sau …, dacă e prea dur acest lucru, se pot face „cursuri” de Botez, să învețe cum se face corect … și fără frică, … că prea ne-am occidentalizat, cu norme și condiții de optimă siguranță…

Personal, vă apreciez foarte mult pentru toate acțiunile care le desfășurați în arhiepiscopie, … știm … e treabă multă, secerători puțini, dar eu gândesc în primul rând la mântuirea sufletului și nu la știrbirea canoanelor.

Lumea laică a început să împrumute din zicala: „părintele are școală, știe ce face” sau „părinte, se poate doar până la jumătate să așezați copilul în apă”, dar…, dacă părintele ar fi statornic în credință și să spună părinților în nevoie, cum se face taina botezului corect, de ce așa și nu așa ?! Atunci toată lumea ar înțelege ce înseamnă cu adevărat Taina Botezului.

Un alt lucru care m-aș bucura să se facă prin Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților ar fi orele de cateheză … în mod special la parohiile rurale, de multe ori observăm că cei prezenți în biserică vin din tradiție, să fie în rând cu lumea, dar nicio urmă de conștientizare a adevăratului motiv pentru care trebuie să meargă un creștin la biserică, o explicare a Sfintei Liturghii și multe, multe alte teme frumoase, care pot fi expuse în aceste cateheze …

Trăim vremurile pe care le trăim, dacă părinții slujitori și-au dedicat viața lui Hristos, atunci să fie așa cum trebuie, pentru că e vorba despre suflet, nu despre parale …

Cer iertare pentru nu puținele cuvinte expuse, dar sunt sincere … și consider că doar Înaltpreasfinția Voastră puteți îndrepta multe din aceste practici ilegale și necanonice din arhiepiscopie, să dăm Cezarului ce-i a Cezarului și lui Dumnezeu ce-i a lui Dumnezeu. Iertați-mă. Doamne, ajută.”

I.B.

Doamne, ajută! Vom verifica cele sesizate de dumneavoastră și vom lua măsurile ce se impun. Pace și bucurii!

„Săru’mâna, Înaltpreasfinția Voastră!

Cum am putea aduce pace, unitate și armonie între oamenii în Sfânta noastră Biserică, pentru că deși sunt persoane de biserică sunt conflicte tot mai dese între mireni, iar uneori chiar cu părintele?! Mă doare să văd dezbinarea ce se află la noi, deși reușim să facem lucruri frumoase împreună, nu reușim să ne adunăm și să fim mai uniţi. Apar multe conflicte din nimicuri.

Avem persoane care cunosc Tainele și rânduielile Bisericii și tot ele le încalcă și mai depun și reclamații pentru că nu îl agreează pe părintele de la noi.

Ce ar trebui făcut în legătură cu aceste persoane?

Vă mulțumesc din suflet!”

I.P.

Doamne, ajută! Vă rugăm să ne dați informații suplimentare legate de parohia dumneavoastră, pentru a-l contacta pe părintele paroh. Vă mulțumim!

„Înaltpreasfințite Părinte Arhiepiscop Calinic al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, cu smerită metanie de gând, vă trimitem acest text deja publicat, întrucât cel despre care vorbim (C.E.), susține oficial, pe site-ul său personal, stârnind nedumeriri în rândul creștinilor credincioși cu fapta și ascultători trăitori ai Sfintei Predanii străbune, că atât Preasfinția Voastră, cât și Părintele Arhiepiscop al Tomisului (care cunoaște derapajele grave și evidente de la dreapta credință ale celui pomenit), îl girați în rătăcirea sa jalnică, dureroasă, dar și nocivă. Vă sărutăm dreapta arhierească, zicând cum o facem de trei decenii în redacția noastră: Hristos a Înviat!”

C.R.

Doamne, ajută! Domnul despre care faceți vorbire, cu care nu-mi amintesc să mă fi întâlnit vreodată, organizează tabere la Baza de tratament „Dorna Arini”, care este o fundație privată și care nu aparține Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. Ca atare, dumnealui nu are nevoie de binecuvântarea noastră. Pace și bucurii!

„Bună seara!

Aproximativ la interval de o lună de zile, acest jurnal (Ziar de Suceava) publică articole denigratoare la adresa BOR, preoți, Arhiepiscopie. Vă rog să verificați și dacă este posibil să faceți ceva. Aceste denigrări urâte fac mult rău unor credincioși și în special tinerilor ortodocși, care încă nu au maturitate religioasă. Mulțumesc!

Aveți linkul cu ultimul articol: https://www.ziardesuceava.ro/o-persoana-informat-arhiepiscopia-despre-un-preot-care-le-spune-enoriasilor-sa-cumpere-de-la-el-tocatoare-cutite-si-prescura-pentru-praznicele-de-pomenire-de-40-de-zile-acesta-ar-avea-meniu-slujbe-pentru-ca-decedati-sa-nu-si-bantuie-familia?fbclid=IwAR395dqlib3Ju_O00kCzqycPZQkxcjzfVEq5rFnK0pjcZEoCR1dYexYAbsk”

E.T.

Doamne, ajută! Ne pare rău, dar nu avem nicio calitate în a îngrădi libertatea de exprimare a presei. Astăzi, fiecare poate interpreta textul după cum dorește și în scopul pe care îl urmărește. Pace și bucurie!