„Înaltpreasfințite Părinte Calinic,
Vă scriem aceste rânduri pentru ultima dată, cu speranța că veți analiza cu mai multă atenție situația noastră din Vama. Fără să vă supărăm sau să vă necăjim, noi avem impresia (poate greșim să ne iertați) că nu folosiți aceeași măsură pentru toate parohiile, preoți și credincioși. Vă spunem și de ce. În localitatea Vama sunt 3 parohii cu 7 preoți, iar acum dumneavoastră doriți să mai înființați una și să se construiască încă o biserică. Dar pe noi nu ne-a întrebat nimeni dacă dorim să părăsim biserica noastră frumoasă pe care am construit-o și să mergem să ne cununăm și să ne îngropăm într-o casă care ține loc de biserică.
Pentru a argumenta cele spuse mai sus, vă exemplificăm următoarele, și anume cu cele două localități care se învecinează cu Vama, partea de sus și de jos:
Dacă preotul Nichitean dorea să construiască o biserică, ceea ce este un lucru foarte bun, de ce nu l-ați trimis la Frumosu să facă lucrul acesta, unde oamenii chiar sunt dornici pentru construirea unei noi biserici.
De aceea, vă rugăm frumos să analizați cu mai multă atenție situația din Vama pentru a nu exista diferențe atât de mari între parohii apropiate.
Vă mulțumim frumos,
Credincioși din com. Vama.”
Doamne, ajută!
Din informațiile furnizate de Protopopiatul Câmpulung, respectiv de părintele protopop, reiese:
I. În Vama nu sunt trei parohii, după cum ați spus, ci cinci:
– 1. „Înălțarea Domnului”, cu doi preoți, Vasile Gavra (fiul) – paroh și Ioan Gavra (tatăl) – reangajat (după pensionare);
– 2. „Sfântul Nicolae”, cu doi preoți: Dumitru Moroșan – paroh, preot dr. Alexandru Moroșan Cojocari – coslujitor; aici slujește și părintele pensionar Nicolae Moroșan;
– 3. „Pogorârea Sfântului Duh”, cu un preot, Claudiu Mera;
– 4. „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” – Prisaca Dornei, un preot, Cristian Brocea;
– 5. „Sfânta Cuvioasă Parascheva” – Molid, un preot, Dumitru Căinar.
Parohiile „Înălțarea Domnului”, „Sfântul Nicolae” și „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriile” sunt parohii „vechi”, „Pogorârea Sfântului Duh” (Vama III) s-a înființat după 1989, având ca „argument” existența Bisericii „Sfântul Nicolae”, monument istoric, din cimitir, ulterior făcându-se și o nouă biserică, iar Molid este parohie înființată imediat după 1989, inițial slujindu-se într-un paraclis, apoi zidindu-se o nouă biserică, acum în curs de pictare.
II. „Orașul” Frasin, declarat oraș din interese politice conjuncturale, are patru parohii și nu una:
– 1. Parohia Frasin, cu doi preoți, Andrei Ianovici (fiul) – paroh, cu serviciu și la Direcția de Sănătate Publică Suceava, și Gheorghe Ianovici (tatăl), coslujitor. Parohia Frasin a avut cândva trei preoți, dar cu plecarea la Biserica „Sfântul Nicolae” din Câmpulung Moldovenesc a actualului paroh de Catedrală, pr. Florin Vasile Florescu, postul a fost desființat.
– 2. Parohia Bucșoaia, cu doi preoți, Andrei Goraș (fiul) – paroh și Pavel Goraș (tatăl) – coslujitor, și un preot îmbisericit, care este și profesor, Silviu Oblezniuc;
– 3. Parohia Doroteia – un preot, Dănuț Gemănar;
– 4. Parohia Plutonița – înființată în 2021, preot paroh Ioan Gafița, dar fără biserică, slujind tot la Doroteia.
III. Comuna Frumosu are trei parohii și nu una:
– 1. Parohia Frumosu, cu doi preoți, Cornel Bodnar – preot paroh și Nicolae Niga – coslujitor;
– 2. Parohia Deia – un preot, Ovidiu Macovei;
– 3. Parohia Dragoșa – preot paroh Laurențiu Vrăjitoru.
IV. Parohia Strâmtura s-a înființat din motive misionare și practice. Prezența unei noi biserici în mijlocul acestei parohii, care se întinde pe o distanță de 5 km până la vechea biserică, ajută enorm de mult pe persoanele în vârstă și fără mijloace de transport la îndemână.
Cât despre oficierea Sfintelor Taine (Botez, Cununii), până la finalizarea construirii unei noi biserici, le veți putea săvârși în parohia din care s-a desprins noua parohie, cu participarea preotului paroh, care va fi numit, sau a preotului coslujitor, în persoana părintelui Nichitean.
Vă doresc multă liniște sufletească și mult spor în construirea noii biserici!
„Înaltpreasfințite Calinic,
Am văzut că Sinodul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a propus spre aprobare textele slujbelor unor cuvioși, printre care și Arsenie de la Prislop.
O lămurire doresc și eu, cine este Cuviosul Arsenie de la Prislop, cumva Pr. Arsenie Boca?!
Dacă este el, întreb și eu, Sfântul Sinod nu mai ține cont de ce au zis marii duhovnici ca Arsenie Papacioc, Sofian Boghiu, Cleopa Ilie, Ioanichie Bălan, Adrian Făgețeanu, Dumitru Stăniloae, Bartolomeu Anania, Antonie Plămădeală, Pimen al Sucevei etc. împotriva lui și de faptul că un număr foarte mare de preoți, călugări și mireni sunt împotriva canonizării Pr. Arsenie Boca?
Este o presiune așa mare pe Sfântul Sinod încât nu poate da înapoi și trebuie canonizat indiferent de gravele lui abateri morale, dogmatice și canonice?!…
Nu ar fi bine să se lămurească înainte de a fi canonizat pentru a nu mai risca o nouă schismă după Creta?! Oare nu o să accentuați și mai mult idolatria de la Prislop prin canonizarea lui, și așa acolo nu se mai vorbește de Dumnezeu, ci doar de Arsenie Boca, unde vreți să ajungem?!
Care-i motivația canonizării înafară că i s-a făcut reclama la televizor și e făcător de bani?!”
Doamne, ajută!
Sfântul Sinod, după o analiză serioasă a propunerilor venite de la credincioși, confirmă sau infirmă respectivele propuneri. Din câte s-a constatat, părintele la care faceți referire este la sufletul credincioșilor, chiar de ordinul miilor de mii, încă din timpul vieții, dincolo de părerile unora sau altora.
Pace și liniște sufletească!