„Sărut-mâna, Părinte!
M-am poticnit cu mintea în pasajul citit azi din Sfânta Evanghelie și mă tem că ajung la hulă. Este vorba despre fragmentul din Evanghelia după Ioan, 3: 16: „Căci Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.”.
Pentru că nu se cade să scrii orice și oricum despre Dumnezeu, voi folosi o analogie. Dacă cineva ar spune că tatăl meu l-a iubit atât de mult pe copilul vecinului, încât de dragul lui m-a dat pe mine, singurul său copil, să fiu chinuit și omorât, ca fiul vecinului să nu moară, ar suna un pic ciudat. Adică mi se pare că sunt două variante – ori pe mine, copilul lui, nu m-a iubit de vreme ce poate lua decizia ca eu să fiu dat la chinuri și moarte, indiferent de motiv, ori dacă pe mine, copilul lui după trup, lumina ochilor lui, pe care mă iubește mai mult decât pe sine însuși, a îngăduit să fiu chinuit și omorât, atunci dragostea lui nu e o „dragoste comodă”, o dragoste care doar să ocrotească și să mângâie, ci este o dragoste care responsabilizează, o dragoste care dă totul, dar și cere totul. În acest context, dacă tatăl meu, care iubește cu o astfel de dragoste, îl iubește atât de mult pe copilul vecinului, și acest copil va avea aceeași soartă cu mine. Faptul că este astfel iubit de tatăl meu va duce ca, la un moment dat, și el să fie dat la chinuri și moarte. Ori, asta nu se prea potrivește cu ce am eu în minte când mă gândesc la dragostea paternă – ocrotire, sprijin, mângâiere. Orice copil, atunci când se simte amenințat sau în pericol, aleargă la tatăl său, pe care îl vede mare și puternic, ca la un liman, ca să afle scăpare. Și acest tată, în care copilul își pune, în toată vremea, nădejdea, să îl dea sau măcar să îngăduie chinuri și moarte?!
Ori încotro merg cu mintea, nu termin bine, nu ajung la lumină. Vă rog să mă așezați pe o linie corectă.
Mulțumesc.”
Doamne, ajută!
Spre edificarea dumneavoastră, vă recomand să lecturați comentariul la Evanghelia după Sfântul Ioan al Sfântului Chiril al Alexandriei, cu notele/comentariile de subsol ale părintelui Dumitru Stăniloae. Vă asigur că este cel mai bun comentariu la această Evanghelie.
Mult succes!
„Binecuvântați, Înaltpreasfințite Părinte Calinic. Bebelușii nebotezați pot fi miruiți? Am un mir în care a fost colecționat untdelemn sfințit de la 56 de Sfinte Masluri, iar acest untdelemn a adus multă liniște în familia noastră. Dumnezeu ne-a binecuvântat familia cu un bebeluș, iar noi dorim să îl creștem în cele duhovnicești chiar și înainte de botez, dar mai ales după El.
Vă mulțumim și vă cerem binecuvântare!”
Doamne, ajută!
Da, bebelușul poate fi miruit cu untdelemn sfințit de la Litie și de la Sfântul Maslu.
Să fiți iubiți de Dumnezeu!
„Blagosloviți și sărut mâna și vă mulțumesc că vă luați timp să răspundeți.
Eu sunt A. și am 22 de ani și sunt singur fără femeie sau copii.
Aș avea întrebarea, eu simt o chemare foarte puternică spre preoție, dar nu știu cum să fac, din păcate eu am numai 10 clase și școala profesională și acum nu știu cum să fac să mă fac preot ortodox.
Mă puteți poate ajuta cu un sfat sau să mă îndrumați ce să fac, că sunt foarte pierdut cum să fac.
Vă mulțumesc din tot sufletul.
Cu respect, A.
Doamne, ajută!”
Doamne, ajută!
Urmați-vă chemarea! Și după ce veți da curs chemării, celelalte (școala, hirotonia etc.) vi se vor adăuga, desigur, dacă vor fi de la Dumnezeu.
Mult succes!
„Înaltpreasfinția Voastrã,
Este întemeiată afirmația unui influent scriitor ortodox contemporan că exprimarea „Sfințească-se numele Tău” nu e corectă?
Dar faptul că schimbarea numelui la călugărie nu este canonică, fiind în trecut doar o modalitate de a se pierde urma unor oameni indezirabili din punct de vedere politic, care se călugăreau?
Și aduce în sprijinul celor afirmate pe un părinte pustnic de la care ar fi învățat acestea.”
Doamne, ajută!
Pentru a afla răspunsul la prima dumneavoastră întrebare, vă recomand comentariul la Rugăciunea „Tatăl nostru” al vrednicului de pomenire Înaltpreasfințitul Antonie Plămădeală, apărut la Editura Andreiană, Sibiu, 2022. Personal, am scris la rândul meu un comentariu la această rugăciune, care a apărut la Editura Crimca a Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților în 2022. Dacă doriți să aprofundați înțelesul acestei rugăciuni, sunt publicate numeroase comentarii la Evanghelia după Sfântul Matei, îndeosebi la textul Predicii de pe munte, în cadrul căreia a fost rostită Rugăciunea „Tatăl nostru”.
Cât despre cea de-a doua întrebare, am impresia că respectivul scriitor, încă și ortodox, a vorbit cu un boschetar și nu cu un pustnic. Exemplele din Sfânta Scriptură și din viețile Sfinților Părinți spun altceva. Așadar, nu am ce comenta.
Pace și bucurie!