„Blagosloviți și iertați!
Înaltpreasfințite părinte, am o rugăminte legată de paraclisul Cetății de Scaun a Sucevei, paraclis în care nu cred că se (mai) află nicio icoană spre închinare. Sunt doar două prapuri (steaguri), în lateralele din spate ale ușii. Înțeleg că este monument istoric, cu reguli de conservare specifice, un monument vizitat deopotrivă de ortodocși și de ceilalți… Dar poate tocmai credința puternică în Dumnezeu pe care au avut-o domnitorii noștri, cei care au ridicat și s-au rugat în acest paraclis, în chiar inima cetății, făcându-i apărători ai creștinătății în vremuri grele, ar trebui să ne fie imbold de a împodobi acest locaș cu măcar o icoană. Personal, m-aș bucura foarte mult dacă ați reuși.
Vă mulțumim pentru toată grija pe care ne-o purtați!
R.A.”
Doamne, ajută!
Am vizitat cetatea, respectiv paraclisul din interiorul acesteia, nu de mult, din dorința de a încheia un acord de principiu cu conducerea muzeului în vederea punerii acestui spațiu la dispoziția studenților ascoreni pentru difere activități: liturgice, culturale, educaționale etc. Nu a fost însă posibilă obținerea unui accept favorabil în acest sens, ci ni s-a recomandat ca întâlnirile acestora să aibă loc în bisericuța de lemn din cadrul Muzeului Satului Bucovinean.
Cât despre așezarea unor icoane în paraclis, fără îndoială nu pot fi aduse icoane noi, având în vedere specificul spațiului; dacă ar fi puse spre închinare icoanele vechi, de patrimoniu, nu știm în ce măsură acestea nu ar dispărea în cel mai scurt timp, fără urmă.
Astfel, decât deloc, sunt bineveniți și acei prapuri despre care faceți vorbire.
Post binecuvântat!
„Doamne, ajută!
Urmăresc rubrica deschisă cu întrebări și apreciez timpul investit în acest subiect.
Aș avea o întrebare și curiozitate, legată de statutul preoteselor, ce si cum ar trebui să se implice în activitățile comunității bisericii de care aparțin?
Știm că într-un altfel de serviciu decât PREOT, soția nu are obligații și îndatoriri la serviciul bărbatului (soțului). De ce unor preotese li se recomandă să nu se afișeze sau să nu mai dezvolte și alte activități (că nu se cuvine) în afară de cele legate de acest statut? Și altele au o postură în social media de o calitate îndoielnică de acest statut și totuși continuă să se afișeze.
Credeți că fiecare dintre aceste stimate doamne ar trebui să facă alegeri de cum se dezvoltă ca persoană, ce studii aleg să facă și ce o să profeseze ca să își câștige existența, fără a fi îngrădite de întrebarea „Da ce-o să zică Preasfințitul?”
Mulțumesc pentru răspuns.”
Doamne, ajută!
În lucrarea Bisericii, având în vedere că în proporție de peste 95% doamnele preotese au studii superioare, pe lângă cele legate de profesie, respectiv de statutul lor în familie, împreună cu doamnele din Comitetul Parohial organizează: activități cu tinerii din parohie (excursii, drumeții, tabere, concursuri), activități educaționale de sprijinire a copiilor proveniți din familii cu posibilități reduse sau din alte grupuri vulnerabile, activități legate de hramul bisericii sau marile sărbători (concertul de colinde, pomul de Crăciun, încondeierea ouălor de Paști și altele), activități filantropice în parohie; cele care sunt medici acordă asistență medicală enoriașilor și lista ar putea continua.
Cât despre extravaganța despre care faceți vorbire, în cei 33 de ani de arhierie nu am sesizat astfel de extravaganțe, având în vedere și faptul că majoritatea doamnelor preotese și părinții lor au același preot duhovnic. Mai mult, este lesne de înțeles că doamnele preotese, lucrând în diferite instituții publice (spital, farmacie, școală, filiale ale unor bănci, primării, consilii județene etc.) adoptă o ținută și o conduită pe măsură.
Pace și bucurie!
„Bună ziua,
Revin ca urmare a răspunsului primit prin vizualizarea acestuia, la adresa: https://www.arhiepiscopiasucevei.ro/raspunsul-ierarhului-31-iulie-2023/?fbclid=IwAR21OxsTIO2A7ZbCka8hu-UGAJZI97InxOGQ63H58HzyVdJagJbGHV1KKRM
Îmi pare rău că nu am fost înțeles. Nu am cerut nicio anchetă împotriva părinților din parohiile menționate, nu ei au tras clopotele. Am cerut doar să confirmați sau să infirmați pe această cale oficială de comunicare enoriașilor (la fel cum ați lămurit aspectul cu taxa de oficiere a înmormântării), dacă există sau nu această taxă.”
Doamne, ajută!
Așa cum am afirmat și altădată, în Biserica Ortodoxă Română nu există taxe pe servicii religioase. Fiecare parohie, prin membrii Consiliului Parohial, poate stabili, pentru serviciile religioase solicitate de enoriași, așa numitele contribuții benevole, care trebuie să fie moderate și pentru care se taie chitanțe. Banii chitanțați sunt folosiți pentru a asigura salariile angajaților acelei parohii, care sunt plătiți din fonduri proprii, pentru plata utilităților și pentru derularea a diferite activități sociale, culturale, educaționale sau edilitare.
Post binecuvântat!
„Sărut mâna, Înaltpreasfinţia voastră!
Am o întrebare mai delicată, pot locui împreună doi tineri necăsătoriți, cu condiția de a se căsători cât de curând?”
Doamne, ajută!
La întrebări asemănătoare am răspuns în datele de 23 și 29 iulie 2023.
În astfel de situații, „curând” nu este decât un mod de a ne amăgi conștiința.
Post binecuvântat!