Ora de ortografiat sufletul cu penelul valorilor netrecătoare

O oră de ortografiat sufletul s-a dovedit a fi recenta activitate de Cerc pedagogic al profesorilor de Religie din zona Câmpulung Moldovenesc, susținută la Școala Gimnazială „Bogdan Vodă” din municipiul de la poalele legendarului Rarău, de doamna profesoară Daniela-Elena Gafiuc-Lehaci și elevii săi, tineri mărturisitori de Hristos, din clasa a VI-a.

Subsumat dezideratului creării unor „Contexte colaborative de exersare a valorilor în ora de religie”,  evenimentul metodic a adresat domeniul de conținut „Viața creștinului împreună cu semenii”, într-o continuă, creativă, autentică, complexă și documentată metodic și teologic glisare a valorilor pentru viață.

Întregul demers didactic a fost conceput ca o succesiune de secvențe de învățare colaborativă, consacrate construirii unui sens comun al învățării și deopotrivă dezvoltării gândirii critice. Explorarea valorilor propuse –  iubirea, adevărul, respectul, recunoștința, ascultarea s-a realizat prin aplicarea metodei cubului, respectiv parcurgerea întregului traseu al nivelurilor cognitive propuse de Bloom: descrie, compară, asociază, analizează, aplică, argumentează.  Reperul de definire a iubirii a fost considerat a fi, de către întâia grupă de elevi, însuși imnul închinat ei în  Epistola I către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel. O altă grupă de elevi a evidențiat valoarea morală a adevărului, comparând comportamente ale unui personaj biblic, Sfântul Ioan Botezătorul cu cele ale unuia literar, „Nică a lu’  Ștefan a Petri”, și evidențiind virtuți asociate adevărului. Cea de-a treia grupă constituită a primit ca sarcină de lucru asocierea unor precepte biblice care recomandă valoarea morală a respectului, elevii reținând, dintre cele numeroase evocate, Pilda vameșului și a fariseului (Luca 18, 9-14) și îndemnul transmis Filipenilor: „Faceţi-mi bucuria deplină, ca să gândiţi la fel, având aceeaşi iubire, aceleaşi simţiri, aceeaşi cugetare. Nu faceţi nimic din duh de ceartă, nici din slavă deşartă, ci cu smerenie unul pe altul socotească-l mai de cinste decât el însuşi.” (Epistola către Filipeni a Sfântului Apostol Pavel  2, 2-3). Recunoștința a fost analizată, pe baza unor itemi obiectivi și semiobiectivi, de o altă grupă de tineri trăitori ai Cuvântului, de la care am reținut și un cuvânt ziditor ca cel al Sfântului Efrem Sirul: „Inima recunoscătoare este un altar pe care se aduce neîncetat jertfă lui Dumnezeu.” Pentru a argumenta valoarea morală a ascultării, în cazul lor a ascultării de părinți, elevii au redactat un eseu argumentativ, pornind de la cuvintele scripturistice: „Copii, ascultați pe părinții voștri în Domnul, că aceasta este cu dreptate.” (Efeseni 6, 1).

În încheierea parcursului lor de învățare, cea de-a șasea grupă de lucru, denumită sugestiv „Virtuțile în acțiune”, a realizat un colaj creativ, valorificând experiențe anterioare de învățare și contexte de exersare a valorilor oferite de proiecte educaționale, culturale, sociale și filantropice la care au participat.  Prezentarea produsului lor creativ colectiv a fost dublat de un inspirat moment artistic, o miniaturală scenetă care a evidențiat și din perspectivă emoțională binecuvântarea ce încununează lucrarea virtuților.

N-au lipsit, se înțelege, elementele de interdisciplinaritate, interculturalitatea, cărțile, icoanele, pricesnele, „exercițiile de admirație” și cele colaborative, momentele de reflecție și cele de împreună-rugăciune.

Și cum întâlnirea noastră-sărbătoare era chiar pe pragul Zilei Naționale a Lecturii, le-am oferit cu bucurie întreagă tuturor copiilor cărți. Cuvântări la ceas de priveghere”, volum publicat la Editura Crimca a Arhiepiscopiei noastre,semnat de Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic. O lucrare accesibilă pentru mai fiecare dintre cei care doresc să-L afle și să-L urmeze pe Mântuitorul Hristos prin prisma învățăturilor Sale, dar și prin cea a cunoașterii și împlinirii unor celebrări și rânduieli liturgice. Fiecare dintre cititori poate afla răspunsuri la întrebări pe care le-ar  avea în cele 19 cuvinte de învățătură ale Părintelui Arhiepiscop, pe teme dintre cele mai  ziditoare de suflet: Sfânta Treime, Maica Domnului, Evanghelie și evangheliști, Fericirile, Rugăciunea Domnească, îngeri, sfinți, proroci, apostoli și ucenici, mucenici și mărturisitori, ierarhi, sfinți doctori fără de arginți, sfinți împărați bizantini, sfinți voievozi români, sfinți ai închisorilor, icoane, cuvioși monahi și mănăstiri.

S-a dovedit a fi, reiterez, o oră de ortografiat sufletul cu penelul valorilor netrecătoare, cum, de altfel, evidenția în comunicarea sa metodică și doamna director Iulia-Ionela Niță, profesoară de religie și presbiteră: „ora de Religie contribuie la educația morală, făcând din copiii noștri oameni buni, drepți, responsabili, empatici și iubitori. Valorile și virtuțile cultivate  prin lecțiile de religie devin parte a personalității copilului și îl pregătesc pentru provocările vieții adulte, adăugându-se dezvoltării academice.”

prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar