E acesta al doilea an în care, de Ziua Internațională a Educației, pentru a celebra valorile pe care deopotrivă Școala și Biserica le susțin, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic a propus, binecuvântat și susținut organizarea, în eparhia Sucevei și Rădăuților, a programului Liturghia copiilor, coordonat, în parteneriat de Inspectoratul Școlar Județean Suceava și Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, prin Sectoarele Media și Comunicare, Educațional-Teologic (Învățământ) și Misiune Pastorală și Actualitate Creștină.
Cred că fiecare biserică e o școală de aplicație a orei de religie. Și, deopotrivă, nu cred că s-ar putea vorbi despre o encomiastică a educației în afara rugăciunii. Iar Sfânta Liturghie este ea însăși o veritabilă și repetabilă școală a unor virtuți și valori dintre cele mai relevante pentru profilul moral, și social, și etic al oricăruia dintre noi și, cu atât mai mult, al copiilor și tinerilor aflați la vârsta la care au atâta nevoie să-L descopere și să învețe să-L trăiască, trăindu-și frumos propria viață, pe Hristos. Mai cred, și e un truism acesta, că fiecare copil are nevoie de un profesor care să i-L arate pe Iisus Hristos, prin tot ceea ce este, prin ceea ce spune și face; și „profesori de liturghie” le pot fi copiilor, deopotrivă, și părinții/familia, și profesorii și slujitorii sfintelor altare. Iar dacă e adevărat, și este, în litera și spiritul oricărui dicționar explicativ, că „profesorul este o persoană cu o pregătire specială într-un anumit domeniu de activitate și care predă o materie de învățământ” atunci e la fel de adevărat că le datorăm copiilor o bună și specială pregătire culturală, spirituală și morală personală. Pentru că ne-au fost încredințați într-o inegalabilă operă de slujire.
S-ar putea spune că e exaltare în ceea ce spun, dar credința e cel mai frumos mod de viață. Cu atât mai mult pentru un copil. Aș evoca aici o afirmație a Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, aceea că educația are o dimensiune universală. Or, tocmai credința e cea care poate consacra universalitatea educației. Iar dacă ar fi să privim educația și ca proces, în termeni de competențe, credința chiar poate atinge fiecare dintre cele trei nivele: a ști (a avea cunoștințe); a ști să faci (a deține abilități); a ști să fii (a trăi prin prisma unor netrecătoare atitudini și valori). Familia e „piatra din capul unghiului”. Adevărata Școală și adevărata Biserică încep în familie și de desăvârșesc apoi, în fiecare dintre noi, prin educație.
Îndeajuns temei pentru o Liturghie a copiilor, de Ziua Mondială a Educației, în peste 100 de parohii? Și fiecare biserică a devenit o altă școală de aplicație a orei de religie. Copilul învață făcând. Nu doar vorbindu-i despre rugăciune îl vom învăța măiestria și liniștea dialogului cu Hristos, ci îngenunchind împreună cu el, lângă el. Și cât de mare poate fi omul care știe să îngenuncheze lângă un copil! Am putea să-i vorbim neîntrerupt unui copil despre cât de tare te înalță generozitatea și omenia. Dar dacă mâna lui nu va fi aceea care să ofere pâinea grijii față de cei din jur, experiența lui va rămâne de suprafață. Și nu pot să nu mă gândesc și la felul în care putem fi lângă copii atunci când descoperă bucuria ce se ascunde în fiecare carte. În cărțile care li-L dezvăluie, într-un catharsis atât de înalt al sinelui, pe Hristos și-alaiul Său de mărturisitori ascunși prin toate ungherele Cerului sau încă neînțeleși călători pe toate ulițele lumii noastre de aici. Pentru că Iisus înseamnă, mai înainte de toate, iubire. Cu asupră de măsură și inegalabilă iubire. Oare nu poartă iubirea în ea răspunsul la toate?
Prin grija și cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic, în peste 100 de biserici din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, de ziua Educației și-a oamenilor ei, s-a dovedit a fi comuniune, și comunicare, și cuminecare, și despre Hristos și viață frumoasă și aleasă repetată învățare. Câteva mii de copii, din multe-multe școli din întreg județul nostru, părinți ai copiilor, zeci de profesori și tot pe-atâția preoți slujitori au sărbătorit educația exersându-l, încă și încă o dată, pe împreună, ca fundament al devenirii personale și comunitare. Unii cu alții și împreună cu Hristos. Neuitând îndemnul Sfântului Ioan Hrisostom, indubitabil – cel mai important orator creștin,referențial al literaturii şi pedagogiei patristice, dar şi al ştiinţelor educaţiei: „Dacă-ţi iubeşti copilul, arat-o prin educaţia ce i-o dai!”. (Despre slava deşartă şi despre creşterea copiilor)
Voi aminti, necontenind recunoștința pentru o astfel de celebrare liturgică și spirituală, și-acum și-aici, comunitățile în care parteneriatul Școală-Biserică s-a reconfirmat încă și încă o dată, bisericile în care s-a oficiat o Liturghie a copiilor, în eparhia noastră, și oameni care au făcut posibilă o astfel de uriașă lecție de recunoștință încununată de împreună-rugăciune:
Parohia Adâncata II, Biserica de lemn „Sfântul Dumitru”, pr. prof. Pascal Mitu;
Parohia „Sfinții Trei Ierarhi”, Bălăceana, pr. Marius-Mircea Hulpoi, prof. pr. Marian Dolhăscanu;
Parohia „Buna Vestire” Bărăști, pr. Ionel Meleștean; Școala Gimnazială „Vasile Tomegea” Boroaia, prof. Georgeta Meleștean;
Parohia „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” Berchișești, pr. Florin Dura; Școala Gimnazială Berchișești, prof. Loredana-Elena Dura, director;
Parohia ,,Adormirea Maicii Domnului” Bilca III, pr. Lucian Taciuc, Școala Gimnazială „George Tofan” Bilca, prof. Corneliu Savu;
Capela ,,Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” din cadrul Liceului Tehnologic Special Bivolărie, Marian Pituleac, prof. Ana Cruț;
Parohia „Pogorârea Sfântului Duh” Bogdănești, pr. dr. Marcel Ursuțu; Școala Gimnazială Nr. 1 Bogdănești, prof. dr. Nicoleta Ursuțu, director;
Parohia „Sf. Mare Mucenic Gheorghe” Bosanci, pr. Ioan Bujorean; Școala Gimnazială Bosanci, prof. Tamara-Loredana Bujorean;
Parohia „Sfinții Arhangheli” Sadău, Brodina, pr. Iosif Andronic;
Parohia „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril” Bucșoaia; Școala Gimnazială Bucșoaia, prof. pr. Silviu Oblezniuc;
Parohia „Sfântul Ierarh Nicolae” Ciumârna, pr. Dan-Constantin Ceredeev; Școala Gimnazială Vatra Moldoviței, prof. Monica-Georgeta Colban, director;
Capela „Sf. Ioan Botezătorul” a Unității de pompieri Câmpulung Moldovenesc, pr. Nicolae Moroșan; Școala Profesională Specială Câmpulung Moldovenesc, pr. Mihai Botezat;
Parohia „Adormirea Maicii Domnului” Câmpulung Moldovenesc, preot Florin Florescu; Liceul Tehnologic Nr. 1 Câmpulung Moldovenesc, profesor Tiberiu Creciunescu; Școala Gimnazială „T. V. Ștefanelli” Câmpulung Moldovenesc, prof. Mihaela Vasiliu;
Parohia „Nașterea Maicii Domnului” Câmpulung Moldovenesc, pr. Constantin Norocel; Școala Gimnazială „George Voevidca” Câmpulung Moldovenesc, prof. Marcela Norocel;
Parohia „Sfântul Nicolae” Câmpulung Moldovenesc, pr. Gheorghiță Niță și Școala Gimnazială „Bogdan Vodă” Câmpulung Moldovenesc, prof. Iulia Niță, director;
Parohia „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” Cârlibaba, pr. Alexandru-Ioachim Roșu;
Parohia „Sfântul Dumitru” Cornu Luncii, diac. prof. Gheorghe Acatrinei;
Parohia „Nașterea Maicii Domnului” Costișa, pr. Petru Prelipcean; Școala Gimnazială „Iraclie Porumbescu” Frătăuții Noi, prof. Bogdan Filip;
Școala Gimnazială Coșna, director prof. Ivan Teodor Crăciun; Parohia „Pogorârea Sfântului Duh” Coșna, pr. Claudiu-Constantin Dănilă;
Parohia Cumpărătura, Biserica „Naşterea Maicii Domnului şi Sfânta Cuvioasă Parascheva”, pr. Mihail Brahariu;
Parohia „Sfântul Dumitru” Deia, pr. Ovidiu Macovei; Școala Gimnazială „Ion Șuhane” Frumosu, prof. Camelia Tâmpescu, director; prof. Niculina Atasiei; prof. Elisabeta Boșutar;
Parohia „Adormirea Maicii Domnului”, Dorna Candrenilor, pr. prof. Gabriel Doroftiese; Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor, prof. Valentina Pîrvu, director; prof. Felicia Pavel, dir. adj; pr. prof. Mihai Cristian Țuțuianu;
Parohia „Înălțarea Domnului”, Doroteia; pr. Dănuț Gemănar;
Parohia „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril” Drăgoiasa, pr. Ștefan-Nicolae Țehanciuc;
Parohia „Nașterea Maicii Domnului” Drăgoiești, pr. Tiberiu-Ciprian Niga; Parohia „Sf. Ilie Tesviteanul” Drăgoiești, pr. Mihai Balan; Școala Gimnazială Drăgoiești, prof. Alina Niga, director;
Parohia „Sf. Împărați Constantin și Elena”, pr. Dumitru Mujdei și Școala Gimnazială „Luca Gavril” Drăguseni, prof. Petrică Munteanu, director, și pprof. pr. Cristian Solcanu;
Biserica „Sfântul Ilie” Fălticeni, prot. Adrian Dulgheriu, pr. prof. dr. Tudorel Neculau;
Parohia „Sf. Voievozi” Oprișeni – Fălticeni, pr. Cătălin Nichiforeasa;
Parohia „Nașterea Maicii Domnului” Frumosu, pr. Cornel Bodnari; Școala Gimnazială „Ion Șuhane” Frumosu, prof. Camelia Tâmpescu, director; prof. Ana Maria Stiblei;
Biserica „Sf. Dumitru” Fundu Moldovei, pr. Marian Babici; Școala Gimnazială „Dimitrie Gusti” Fundu Moldovei, prof. pr. Ionuț Ionescu, prof. Elisabeta Zaișovschi, director;
Școala Gimnazială Găinești, prof. Oana-Gabriela Șorodoc, director; Parohia „Adormirea Maicii Domnului” Găinești, pr. Vasile Lupu;
Parohia „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” Gemenea, pr. Iulian Ordinschi;
Parohia „Sf. Apostoli Petru și Pavel și Sfântul Nicolae” Grămești, pr. Nicolae Tomaziu Vespasian; Școala Gimnazială „Pahomie C. Vasiliu” Grămești, prof. Gabriel-Vasile Diaconescu, director; prof. Sergiu- Ionuț Smighelschi;
Parohia „Nașterea Maicii Domnului” Gropeni, Școala Gimnazială Gropeni, pr. prof. Ioan-Petru Cîrstean;
Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Sf. Andrei” Gura Humorului, Paraclisul „Sf. Apostol Andrei”, prof. Petru Marian Călinescu, director; pr. Bogdan Cojoleancă, prof. Livia-Teodora Țebrean;
Școala Gimnazială ,,Petru Comarnescu” Gura Humorului, prof. Elena Mihalcea, prof. Iulia Moțoc;
Parohia „Sfinții Arhangheli” Hârtop, pr. prof. Ilie Costan;
Parohia „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” Herla, Școala Gimnazială „Alexandru Lăpușneanu”, Slatina; pr. prof. Costel-Ovidiu Pica;
Parohia „Acoperământul Maicii Domnului și Sfinții 40 de Mucenici din Sevastia” Ilișești, pr. prof. dr. Marius Ungureanu;
Parohia ,,Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” Ipotești 1, pr. dr. Constantin Bobu și pr. prof. Gabriel Muntianu;
Parohia „Adormirea Maicii Domnului” Lămășeni, pr Daniel Cojocaru; Școala Gimnazială „Mihai Neculăiasa” Lămășeni, prof. Elena Manolache;
Parohia „Sf. Trei Ierarhi”, Liteni, pr. Claudiu Vrăjitoru;
Parohia ,,Sfântul Gheorghe” Lupcina, pr. Bogdan Dumitriu; Școala Gimnazială Lupcina, prof. Constantin Chimiuc;
Parohia „Sf. Cuv. Parascheva”, Marginea II, pr. Florin Lupu; Școala Gimnazială Nr. 3, prof. Gabriela Marcela Bănilean;
Parohia „Sf. Împărați Constantin și Elena” Marginea III, pr. Vasilică Leuștean; Școala Gimnazială Nr. 2 Marginea, prof. Daniela Casandra, director;
Biserica „Sf. Arhidiacon Ștefan” Mereni, pr. prof. drd. Constantin Chelba;
Liceul Tehnologic „Vasile Cocea” Moldovița, prof. Dănuța Mitric, director; prof. Dorin Lazăr; Parohia „Adormirea Maicii Domnului” Moldoviţa, pr. Adrian Goraş;
Parohia „Sfântul Dumitru” Ostra, pr. Gavril Dumbravă, prof. Vasile Moroșan;
Parohia „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” Panaci, pr. Ovidiu Petrovici, pr. prof. Alexandru Verdeșescu; Școala Gimnazială Panaci, prof. Mirela Verdeșescu, director;
Parohia „Sf. Cuv. Parascheva” Păltiniș Glodu, pr. Ionel Roman;
Parohia ,,Sf. Ierarh Nicolae” Pîrteștii de Jos, pr. Ciornei Dănuț; Liceul Tehnologic „Nicanor Moroșan” Pîrtestii de Jos, prof. Lăzărean Adrian;
Parohia „Sf. Cuv. Paraschiva” Pleșești, pr. Daniel-Constantin Loluță; Școala Gimnazială „Constantin Tomescu” Pleșești, prof. pr. Valerian-Claudiu Hariuc;
Școala Gimnazială Poiana Stampei, prof. drd. Dorina Paicu, director; prof. Petronela Sahlean; Parohia ,,Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil”, pr. Sorin-Ilie Cormoș, pr. Dragomir-Constantin Jbanca;
Parohia Basarabi, com. Preutești, pr. Carp Romică; Școala Gimnazială Basarabi, prof. Laura Carp;
Parohia „Sfânta Cuvioasă Parascheva” Rădăuți, pr. Angel Prelipcean;
Parohia „Sf. Mc. Mercurie și Sf. Mc. Ecaterina” Rădășeni, pr. Georgian Rotar;
Parohia „Sfântul Gheorghe” Sadova, pr. prof. Ionuț Ionescu;
Parohia „Sfântul Nicolae” Sadova, pr. Simeon Mândrilă; Școala Profesională Specială Câmpulung Moldovenesc, prof. Lidica Mândrilă;
Parohia ,,Sf. Arhangheli Mihail și Gavril” Sasca Mare, pr. prof. Sergiu Ionică;
Parohia „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril și Sfântul Mucenic Pantelimon” Satu Mare II, pr. Ștefan Irinciuc; Școala Gimnazială Satu Mare, prof. Maria Gavril, prof. Georgeta Antochi, director;
Parohia „Sfinţii Arhangheli Mihail și Gavriil“ Slătioara-Stulpicani, pr. Ilie Ursachi;
Parohia „Sfinții Voievozi” Slatina, pr. Paul Suditu;
Parohia „Sfânta Treime” Spătărești, pr. prof. Tudor Andrioaia;
Parohia „Adormirea Maicii Domnului” Straja, pr. Florin Boțic, pr. Mihai Iațentiuc, prof. Ionuț Cotos;
Parohia „Sfinții Împărați Constantin și Elena” Straja, pr. dr. Constantin Oprea, consilier eparhial, prof. Ionuț Cotos;
Parohia „Înălțărea Domnului” Stulpicani 1, pr. Aurelian Gabriel Ghețu; Parohia „Sfântul Teodor” Stulpicani 2, pr. Silviu Horga Dimitriu; Școala Gimnazială Stulpicani, prof. Mihăiță Ciprian Zamcu;
Biserica „Sfânta Înviere” (Trei clopote) Suceava, pr. Ionel Irimia; Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Suceava, prof. Narcisa-Elena Tiperciuc;
Parohia ,,Sfânta Cruce” Obcini, pr. Vasile Baltag, pr. Cristian Stiubianu, pr. dr. Ionel Martiniuc; Școala Gimnazială ,,Ion Creangă” Suceava – prof. dr. Luminița-Elena Martiniuc, director; prof. Adriana Enea; prof. Mihaela-Lavinia Andoni;
Școala Gimnazială Nr. 4 Suceava, prof. Loredana Terec, director, prof. Buta Irina; Biserica „Sfântul Spiridon” Suceava, pr. dr. Sorin Clipa;
Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava, prof. Andrei-Mihai Șfeduneac, prof. Maria Lucaci; Biserica „Sfintii Împărați Constantin și Elena” Suceava, pr. Ciprian-Dumitru Hirghiligiu, pr. Ștefănel-Stelian Ciurciun;
Parohia „Sfântul Ioan Botezătorul”, Parohia „Sf. Ilie” și Școala Gimnazială „Dimitrie Vatamaniuc” Sucevița, pr. Traian Molea, pr. misionar protopopesc Ilie Molea, prof. Alexandru Jolobai, director, prof. Laura-Sânziana Molea;
Parohia „Sfânta Ecaterina” Șcheia, pr. dr. Răzvan Cîmpulungeanu;
Parohia „Sfântul Ierarh Nicolae” Șcheia, pr. prof. drd. Cezar Onesim; Colegiul Tehnic „Petru Mușat” Suceava, prof. Oana-Diana Onesim;
Parohia ,,Înălțarea Domnului” IJlma, pr. Victor Tamașag, Școala Gimnazială Ulma, prof. Georgiana Chimiec, director;
Biserica „Pogorârea Sf. Duh” Vadu Moldovei, pr. Mircea Martiniuc; Școala Gimnazială nr. 1 Vadu Moldovei, prof. Alina Iacob, director;
Parohia „Sfinții Apostoli” Valea Stânei, Vatra Moldoviței, pr. Constantin Coca;
Parohia „Sf. Nicolae” Uncești, Școala Gimnazială „Artur Gorovei” Bunești, prof. pr. Florin Grigorescu;
Parohia „Înălțarea Domnului” Vama, pr. Vasile Gavra, pr. Daniel Nichitean, pr. Ioan Gavra;
Parohia „Sfântul Nicolae” Vama, pr. prof. dr. Alexandru Cojocari-Moroșan, pr. Dumitru Moroșan;
Parohia „Sf. M. Mc. Gheorghe” Vereşti, pr. prof. Sorin Gavriliuc;
Parohia „Adormirea Maicii Domnului” Vicovu de Sus – Centru, pr. prof. Gabriel Cheaburu; Școala Gimnazială Bivolărie, prof. Daniela Cheaburu, director;
Parohia „Acoperământul Maicii Domnului”, Vicovu de Sus-Plai, pr. Ilie Nistor, pr. Mihai Isopescu; Școala Gimnazială Nr. 3 Vicovu de Sus – Plai, prof. Constantin Fusa, prof. Lăcrimioara-Măriuca Parasca, director;
Școala Gimnazială Nr. 1 Vicovu de Sus, prof. Valentin Gabi Jucan; Biserica ,,Intrarea Maicii Domnului în Biserică” Vicovu de Sus;
Mănăstirea „Sfântul Ilie” Șcheia, protos. Elisei Preutu, starețul mănăstirii.
Cât despre relevanța didactică a unei astfel de speciale liturghii, aș invoca aici doar câteva dintre aspectele la care fac referire notele de prezentare/fundamentare ale programelor școlare pentru disciplina religie, în vigoare, în actualitatea dezideratului atingerii competențelor cheie, generale și specifice de către fiecare elev – partener de dialog didactic. Astfel, competențe-cheie, stabilite la nivelul Comisiei Europene, cu precădere cele care vizează domeniile: a învăţa să înveţi, competenţe interpersonale, interculturale, sociale şi civice, sensibilitate culturală. Abilități și atitudini corelate acestora: manifestarea autonomiei, a perseverenţei şi a disciplinei în procesul de învăţare; reflecţia critică asupra diferitelor aspecte ale învăţării, din perspectiva propriei identităţi religioase şi a atitudinii ecumenice; aprecierea pozitivă a învăţării şi a importanţei acesteia pentru dezvoltarea proprie; automotivaţie şi iniţiativă în procesul de învăţare; asumarea şi susţinerea propriei identităţi religioase; integrarea în comunităţi variate din punct de vedere al convingerilor; respectarea opiniilor şi a comportamentelor semenilor; eliminarea din comportament a oricărei forme de violenţă pe criterii religioase; acceptarea diversităţii şi susţinerea coeziunii la nivelul comunităţii; implicarea în viaţa comunităţii.
De asemenea, doar câteva dintre competențele specifice vizate de curriculumul școlar pentru disciplina religie: argumentarea importanței asumării modelului de iubire trinitară pentru împlinirea personală şi a comunității(C1.1/VIII); susținerea rolului valorilor spirituale comune ale oamenilor, ca factor de promovare a comuniunii şi ca sursă de rezolvare a problemelor ce apar în viața cotidiană (C3.1/VIII); analizarea calităților personale care susțin etapele propriei deveniri, în relație cu valorile moral-religioase (C3.2/VIII); implicarea în activități şi proiecte individuale şi de grup, centrate pe nevoi şi aspecte de viață spirituală a comunității (C3.3/VIII); manifestarea reflecției critice față de responsabilități asumate în viața proprie şi a comunității, prin raportarea la valori moral-religioase(C3.2/VII); argumentarea importanței participării fiecărei persoane la viața spirituală a comunității, ca membru activ al acesteia (C3.3/VII).
Așadar, sfinte liturghii, cu și pentru copii, împreună-doxologii vii, cu rostirile de mulțumire și pentru pacea lumii – copii!
prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar, inițiator și coordonator al proiectului Liturghia copiilor