La Școala Gimnazială Gulia, copii și profesori de religie din zona Fălticeni au marcat într-un mod inedit, printr-o activitate de învățare colaborativă, de exersare a valorilor, Ziua Unirii Principatelor Române și, deopotrivă, începutul Anului Național al Copilului. Sesiunea, moderată de prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar pentru religie, s-a subsumat activității de Cerc pedagogic al profesorilor de religie, „Contexte colaborative de exersare a valorilor în ora de religie”, susținută de prof. pr. Pavel Chiriac, în școala în care cei mai mulți dintre copii sunt de etnie romă și exersează zi de zi interculturalitatea.
Timpul petrecut împreună s-a dovedit a fi pentru participanți, deopotrivă copii și profesori, un prilej de evocare a evenimentelor din 24 ianuarie 1859 și de reconfirmare a valențelor formatoare și transformatoare ale lecturii în conturarea și dezvoltarea caracterului, în atingerea idealului educațional. Întregul demers didactic a fost conceput ca o succesiune de secvențe de învățare colaborativă, în diadă profesor-elev, fiecare dintre profesorii de religie prezenți făcând echipă cu un elev din clasa a IV-a, la care a fost susținută activitatea demonstrativă. La momentul didactic de retenție și transfer, copiii și profesorii au fost antrenați într-o activitate interactivă, „Unire, unitate, mântuire”, moderată de profesoara inspector de religie, care a urmărit identificarea și reafirmarea valorilor-scop, între cele dintâi unitatea, credința, comunitatea, toleranța, pacea.
Fiecare copil prezent la activitate a primit cărți în dar, ca semn de celebrare a unui eveniment emblematic din istoria neamului nostru, dar și ca un prim dar în contextul Anului Național al Copilului, instituit prin Legea nr. 264/2024, ce are ca obiectiv „promovarea dezvoltării armonioase, a accesului la educaţie, la activităţi culturale, sportive şi de timp liber, precum şi protecţia drepturilor copilului” (art. 4 alin. 1). Mai mult decât atât, au stabilit împreună cu prof. Daniela Ceredeev termenul pentru o viitoare nouă activitate, de valorificare a lecturii și de împărtășire a valorilor pe care le-au descoperit în cărțile tocmai primite în dar.
Cărțile oferite copiilor dar și bibliotecii școlii provin din fondul de carte al Campaniei „Cărțile acestui Crăciun”, desfășurată în luna decembrie a anului 2024, proiect al comunității educaționale sucevene, inițiat și organizat de Inspectoratul Școlar Județean Suceava, coordonat de prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar pentru religie; prof. Gabriela Hisem, inspector școlar pentru limbi moderne (limba engleză și limba germană); prof. Grigore Bocanci, inspector școlar general.
„A fost din nou și din nou sărbătoare! Am redescoperit, la Școala Gimnazială Gulia, copii cărora le strălucesc ochișorii de pace și bucurie atunci când simt că sunt înțeleși, și apreciați, și recompensați pe măsura reușitelor lor. Acesta fiind, în fapt, și raționamentul pentru care propunem și susținem secvențe de învățare colaborativă elev-profesor, în activitățile noastre metodice. Fiecare copil are, pentru câteva minute, propriul profesor ca partener de învățare. Iar o experiență ca aceasta se dovedește, de fiecare dată, una memorabilă.
Impresionant a fost și entuziasmul cu care ei au primit propunerea mea de o nouă activitate de învățare, pe care o vom și organiza peste doar două săptămâni. Pentru că, da, nu-i poți întâlni doar o dată. Bucuria întâlnirii cu ei se cere reeditată, multiplicată.
Tocmai de aceea, reiterez angajamentul de a continua activitățile de lectură cu și pentru copii, mai cu seamă în comunitățile în care există semnale de risc cultural și educațional. Un angajament pe care îl asum acum în numele sutelor de profesori și de elevi care au oferit cărți în campania pe care am încheiat-o de curând, cititori pasionați, la rându-le, care înțeleg și prețuiesc cărțile și cărora le mulțumim repetat și necontenit pentru că ni s-au alăturat în proiect și au rezonat cu îndemnul nostru: «Citește și tu!».” (Daniela Ceredeev, inspector școlar)
Irina Ursachi