Edificiul considerat timp de un secol cea mai frumoasă construcție din Bucovina, clădirea fostului Cazinou al Băilor – Vatra Dornei, este în perioada 5-29 februarie 2024 gazda unei expoziții de grafică de excepție semnată de artistul plastic Aida Şuşter Boţan.
Astfel, la Centrul Muzeal și Multicultural „Palatul Dornelor” sunt aduse la lumină o parte dintre portretele celor care s-au arătat trăitori și susținători ai idealurile ortodoxe și care au apărat libertatea și credința neamului nostru, întru nădejdea mântuirii. Potrivit organizatorilor, expoziția Cade albă nea peste viața mea dorește „să se alăture celorlalte demersuri culturale privind reliefarea și actualizarea memoriei rezistenței anticomuniste, alături de literatura de detenție”.
Printre portretele expuse se numără clericii Iustin Pârvu, Cleopa Ilie, Gheorghe Calciu-Dumitreasa, Nicolae Steinhardt, Dumitru Stăniloae, Sofian Boghiu, Adrian Făgețeanu, Gherasim Iscu, Înaltpeasfințitul Pimen Suceveanul, dar și oamenii de cultură și mărturisitorii Radu Gyr, Petre Țuțea, Vasile Voiculescu, Valeriu Gafencu, Aspazia Oțel Petrescu, Mircea Vulcănescu, Traian Trifan ș. a.
Arhitectura deosebită a monumentului ridicat la sfârșitul secolului al XIX-lea, „Palatul Dornelor”, veritabil Ateneu al Bucovinei, clădire care în ultimii ani a beneficiat de un amplu proces de consolidare și restaurare, este pusă în valoare în perioada aceasta de mesajul lucrărilor realizate în pastel și cărbune – îndemn viu pentru a ne iubi patria și a păstra valorilecreștine ortodoxe.
Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, în aceste zile de Făurar va avea loc și vernisajul albumului „Chipuri ale sfințeniei – Trăitori și Mărturisitori ai Ortodoxiei Românești Contemporane”, volum care înfățișează personalități care au contribuit incontestabil la întărirea duhovnicească a semenilor lor în secolul al XX-lea. Lucrarea aduce împreună 33 de chipuri ale celor care vor împodobi cândva sinaxarele, mărturisitori ai credinței ortodoxe din ultimul veac, realizate de către artistul plastic Aida Șușter-Boțan, așezate cronologic în ordinea „nașterii lor în cer”.
Iubitorii de artă din Țara Dornelor și nu numai pot vizita expoziția al cărei titlu este inspirat de poezia lui Radu Gyr până la finalul acestei luni, urmând ca de la 1 martie 2024 lucrările să fie regăsite la București, după un periplu prin care au adus bucurie în întreaga țară: Muzeul Național al Unirii Alba Iulia, Muzeul Mitropoliei Clujului, Muzeul Mitropolitan Iași, Muzeul Județean Botoșani, Mănăstirea Antim, Muzeul de Artă Piatra Neamț, Biblioteca Municipală Fălticeni, Muzeul Lemnului Câmpulung Moldovenesc ș.a.
Primită prin retrocedare, clădirea care poartă astăzi denumirea de Palatul Dornelor a cunoscut perioade înfloritoare, dar și încărcate de zbucium. Monumentul a fost construit în timpul Imperiului Austro-Ungar, în vremea împăratului Franz Joseph, după proiectul arhitectului vienez Peter von Brang. Proprietate a Fondului Bisericesc Ortodox Român al Bucovinei, clădirea a fost ridicată între 1896 și 1898 și inaugurată la 10 iulie 1899. Fiind afectată puternic în timpul celor două Războaie Mondiale, au existat două încercări de reabilitare, în anul 1926 și în 1960, intervențiile dovedindu-se a fi minimale. În anul 1948 clădirea a fost naționalizată, trecând în proprietatea statului, iar în 1988 aceasta a fost dezafectată din cauza stării avansate de degradare.
Reabilitarea monumentului istoric și schimbarea destinației inițiale într-un centru muzeal și cultural de excepție au fost doar două dintre obiectivele proiectului prin care s-a urmărit „creșterea interesului pentru patrimoniul istoric și cultural din stațiunea balneoclimaterică Vatra Dornei, prin promovarea resurselor și tradițiilor locale, în ideea valorificării superioare a potențialului turistic”.
Irina Ursachi