Expoziția „Arta sacră în creație și restaurare” la Centrul Muzeal și Multicultural „Palatul Dornelor”

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, marți, 9 iulie 2024, incinta monumentului supranumit Ateneul Bucovinei, Centrul Muzeal și Multicultural „Palatul Dornelor”, a fost gazda unui eveniment de excepție, vernisajul primei ediții a expoziției „Arta sacră în creație și restaurare”, realizată de studenți, masteranzi, absolvenți și cadre didactice de la specializarea Artă Sacră a Facultății de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din cadrul „Universității Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Icoane, miniaturi, lucrări de grafică, tehnici de șevalet, icoane și cărți vechi restaurate sunt expuse în foaierul principal al muzeului considerat unul dintre cele mai frumoase monumente ridicate la sfârșitul secolului al XIX-lea, clădire care în ultimii ani a beneficiat de un amplu proces de consolidare și restaurare prin care și-a recăpătat strălucirea de altădată. Primită prin retrocedare, clădirea care poartă astăzi denumirea de Palatul Dornelor a cunoscut perioade înfloritoare, dar și încărcate de zbucium. Monumentul a fost construit în perioada Imperiului Austro-Ungar, în vremea împăratului Franz Joseph, după proiectul arhitectului vienez Peter von Brang. Proprietate a Fondului Bisericesc Ortodox Român al Bucovinei, clădirea a fost ridicată între 1896 și 1898 și inaugurată la 10 iulie 1899.

Vernisajul Expoziției „Arta sacră în creație și restaurare”, care a reprezentat și o încununare a celor treizeci de ani de existență ai Secției de Artă Sacră, s-a bucurat de prezența unei delegații a Facultății de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae”, condusă de pr. conf. univ. dr. Paul-Cezar Hârlăoanu, în calitate de decan al instituției de învățământ. Au fost prezenți pr. lect. univ. dr. Cristian Alexandru Barnea, prodecan al aceleiași facultăți, pr. conf. dr. Emilian Iustinian Roman, prof. univ. dr. Nicoleta Melniciuc-Puică, lect. dr. Petru Sofragiu, conf. univ. dr. Mina Moșneagu și alții. Între cei care au participat la acest vernisaj se numără și arhid. Vasile Demciuc, consilier eparhial la Sectorul Monumente, Patrimoniu și Arhitectură Bisericească, ca reprezentant al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, precum și iubitori de artă din Ținutul Dornelor, între care pr. dr. docent Mihai Valică, de la Biserica „Sfânta Treime” din Vatra Dornei.

Întâlnirea, moderată de prof. Cristi Gabriel Hurjui, consilier eparhial al Sectorului Catehizare, Tineret și Educație pentru viață, a debutat cu un moment de rugăciune și un cuvânt de bun venit transmis din partea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților. Au urmat discursurile oaspeților și organizatorilor, în cadrul cărora au fost evidențiate pasiunea, dăruirea și măiestria studenților, dar și implicarea și susținerea dascălilor și efortul de a aduce împreună toate aceste lucrări.

Alături de gândurile de recunoștință, pr. conf. univ. dr. Paul-Cezar Hârlăoanu, decanul Facultății de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iași, a punctat relația strânsă care s-a legat de-a lungul timpului între eparhia Sucevei și instituția de învățământ pe care o reprezintă.

„Cred că se cuvine să mulțumesc Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Teofan pentru binecuvântarea aceasta și Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic pentru aceeași binecuvântare și pentru găzduirea în acest Palat al Dornelor a evenimentului facultății noastre. În același timp, cred că prezența noastră în această locație este oarecum, aș îndrăzni să spun, firească. E ca o regăsire în matca aceea a unei identități, pentru că la Facultatea de Teologie din Iași avem studenți și din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, iar la specializarea de Artă sacră, cea care a născut această frumoasă expoziție și aceste frumoase lucrări, avem studenți și maici chiar din cadrul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. (…) Faptul că ne aflăm la vernisajul unor lucrări de artă sacră realizate de studenții specializării Artă sacră,respectiv ale programului de master Arta sacră în patrimoniul contemporan este cumva o bucurie, pentru că e modalitatea în care putem arăta talentul extraordinar pe care îl au studenții și masteranzii noștri și în același timp este modul în care își pot arăta exprimarea lor artistică către lume. Pentru că știm foarte bine că icoana nu reprezintă altceva decât modul în care, de ce nu, uneori, autorul și iconograful transmite o înțelegere sau face o exegeză a textului sacru. (..) Este o bucurie să fim aici, este o onoare să ne aflăm în acest ținut al Dornelor cu rădăcini și cu elemente de cultură și de tradiție extrem de puternice. De aceea am și venit împreună cu cadre didactice de la specializarea de Artă sacră și le mulțumesc pentru efortul pe care l-au făcut și pentru organizarea acestui eveniment, le mulțumesc pentru ceea ce fac împreună cu studenții facultății noastre.”

Din partea Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, arhid. Vasile Demciuc, consilier eparhial la Sectorul Monumente, Patrimoniu și Arhitectură Bisericească, a evidențiat truda celor care s-au implicat sufletește în crearea sau restaurarea acestor obiecte expuse în cadrul expoziției și a evidențiat faptul că acest eveniment de deschidere are loc într-o zi cu totul deosebită, când este pomenită Cinstirea Sfintei Icoane a Maicii Domnului Îndrumătoarea de la Mănăstirea Neamț.

„Piesele pe care le prezentați aici sunt rezultat al muncii pe care stimații colegi ai Facultății de Teologie de la secția de Patrimoniu au diriguit-o în cadrul tezelor de licență sau de masterat; restaurarea unor icoane, a unor cărți, este o muncă, este o sudoare nu numai a frunții, ci și a sufletului. Pentru că cel care a pus suflet în restaurarea unei icoane și a unei cărți, zile și nopți, nopți și zile, s-a gândit cum să facă ca această piesă să fie într-adevăr reprezentativă și să rămână mai departe, să transmită mesajul aceluia care a făcut acum câteva sute de ani această carte, această icoană. Ne bucură că în acest palat al culturii, Palatul Dornelor, se vernisează această frumoasă expoziție, pentru că aici, în Țara Dornelor, în Țara Bucovinei, dorul de frumos, dorul de cultură, dorul de adevăr este la el acasă. (…) Nu întâmplător, ziua de astăzi este o zi cu o semnificație aparte pentru istoria și sinaxarul Bisericii Ortodoxe. Ne aducem aminte că este vorba de amintirea Icoanei de la Neamț, icoană care atât de mult este legată de ceea ce înseamnă întemeierea Mitropoliei Țării Moldovei, de ceea ce a însemnat vizita lui Ioan al VIII-lea Paleologul, în Moldova, de ceea ce a însemnat de fapt punerea pe temelie adevărate a Mitropoliei Moldovei și Bucovinei din vremea respectivă.”

A urmat împărtășirea unor detalii despre lucrările expuse în cadrul Centrului Muzeal și Multicultural „Palatul Dornelor” de către lect. dr. Petru Sofragiu, de la Secția de Artă sacră a Facultății de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iași.

„Avem miniaturi realizate pe hârtie de pergament de către maicile de la Dragomirna, care au făcut o selecție din cele mai frumoase manuscrise miniate în școala de miniatură de la Anastasie Crimca: este vorba de Tetraevangheliarul de la 1609 și Psaltirea de la 1616. De asemenea, sunt fragmente sau copii, după manuscrisele bizantine și occidentale. (…) Avem icoane pe lemn, realizate recent de proaspeții absolvenți ai specializării Artă sacră – licență, precum icoana cu Arborele lui Iesei, icoană care ne aduce aminte de pictura murală din nordul Moldovei. Avem și un panou mural, tot un fragment din pictura murală moldovenească, Magii urmând steaua, e vorba de un fragment din Imnul Acatist, din pictura de la Moldovița din secolul al XVI-lea. De asemenea, avem și o icoană pe lemn inspirată din pictura murală maramureșeană: Maica Domnului cu pruncul cu scene din viața ei. Avem și tehnici de șevalet, cum este acea lucrare cu Sfântul Evanghelist Luca, realizată în tehnica acvaforte, și o copie după o grafică realizată de Albert Dürer, dar și icoane pe sticlă tradiționale inspirate din zona Transilvaniei. Sunt expuse și lucrări inspirate din arta românească, să zic așa, precum o copie după Nicolae Grigorescu. În cadrul expoziției se regăsesc și autoportrete ale studenților realizate în tehnica uleiului, în monocromie.”

A mai luat cuvântul doamna prof. univ. dr. Nicoleta Melniciuc-Puică, ca una dintre cele care s-au ocupat îndeaproape de secția de Artă Sacră a facultății ieșene încă de la înființare.

„Am reușit să formăm în cei 30 de ani specialiști, să aducem în fața patrimoniului și în fața artei bisericești din Moldova și din țară specialiști în artă bisericească, pictori bisericești care lucrează pe șantierele din Moldova și din țară și avem și în Statele Unite și în alte părți ale lumii. Avem restauratori la Muzeul din Iași, la Suceava, la Vaslui și la Piatra Neamț; unde sunt muzee prin Moldova avem absolvenți care doresc să contribuie la păstrarea a ceea ce am primit de la înaintașii noștri.”

Au fost aduse apoi în atenție informații inedite despre teologia icoanei, de către pr. dr. docent Mihai Valică, de la Biserica „Sfânta Treime” din Vatra Dornei, iar o perspectivă asupra evoluției Secției de Artă sacră din ultimii ani, precum și propuneri asupra unor mai strânse colaborări între unitățile de cult și experții restauratori și conservatori, a fost prezentată de conf. univ. dr. Mina Moșneagu.

Expoziția, care poate fi vizitată în perioada iulie-septembrie 2024, este organizată de Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, prin Sectorul Monumente, Patrimoniu și Arhitectură Bisericească, cu implicarea directă a părintelui inspector Gabriel Herea, de Fondul Bisericesc Ortodox Român al Bucovinei și Centrul Muzeal și Multicultural „Palatul Dornelor”, al cărui director este pr. Bogdan Țarcă, în parteneriat cu Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iași.

Irina Ursachi