Evaluarea stareților, starețelor, egumenilor și egumenelor mănăstirilor și schiturilor din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților

Luni, 23 septembrie, a avut loc evaluarea administrativă a stareților, starețelor, egumenilor și egumenelor mănăstirilor și schiturilor din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților. Întâlnirea s-a desfășurat în Sala „Ștefan cel Mare” din Casa Socială „Sfântul Nicolae” a Mănăstirii Putna

Evaluarea a vizat activitatea din perioada septembrie 2020 –­ august 2024. Președintele Comisiei de evaluare a fost Înaltpreasfințitul Părinte Calnic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților. Membrii Comisiei au fost Preasfințitul Părinte Damaschin Dorneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, Arhim. Paraschiv Dabija, Vicar administrativ, Arhim. Melchisedec Velnic, Exarh administrativ, exarhii zonali, exarhul cultural, consilierii de la sectoarele Administrativ-bisericesc, Cultural, Colportaj Bisericesc, Proiecte și Construcții Bisericești, Resurse umane și părinții protopopi.

Au fost prezenți aproape toți conducătorii de obști monahale bucovinene.

Înainte de ședința de evaluare, fiecare conducător de mănăstire sau schit a întocmit un raport de activitate, care a fost analizat de membrii comisiei. În cadrul ședinței, stareții, starețele, egumenii și egumenele au prezentat succint activitatea și au răspuns la întrebări din partea membrilor comisiei.

Între aspectele evaluate se numără: închinovierile în obște, plecările, înscrierea la studii de teologie, programul liturgic.

Înaltpreasfințitul Părinte Calinic a încurajat pe mai mulți părinți stareți și maici starețe să ducă la bun sfârșit unele proiecte edilitare începute sau aflate la stadiul de proiectare. În legătură cu bisericile și clădirile monahale aflate la stadiul de proiect, Înaltpreasfinția Sa a subliniat necesitatea elaborării unui program unitar pentru dezvoltarea unei mănăstiri, care să fie realizat în mod gradual, și importanța consultării cu sectoarele Centrului Eparhial, în special cu Sectorul Proiecte și Construcții Bisericești.

Părintele Vicar administrativ, Arhim. Paraschiv Dabija, a arătat că evaluarea este o activitate firească în cadrul Bisericii, având loc la toate nivelurile. În Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, în acest an, în luna august a avut loc evaluarea consilierilor eparhiali, iar în luna noiembrie va avea lor evaluarea protopopilor.

Părintele Exarh administrativ, Arhim. Melchisedec Velnic, a explicat că o astfel de evaluare are și rostul de a spori gradul de cunoaștere reciprocă și de a prelua exemple bune de la alte mănăstiri.

A fost îmbucurător să se constate că majoritatea mănăstirilor și schiturilor, chiar și cele cu o obște foarte mică, reușesc să țină întreaga rânduială a slujbelor mănăstirești, fac asistență socială după putere și au o bună colaborare cu școlile din vecinătate, sprijinind elevii să se formeze și spiritual și ajutându-i să depășească situațiile materiale uneori dificile de acasă.

La finalul întâlnirii, Părintele Exarh a anunțat că Sinaxa administrativă cu stareții și starețele din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților va avea loc în data de 29 octombrie, ora 10, la Mănăstirea Putna. În prezent, în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților există 61 de mănăstiri, 21 de schituri și 8 metocuri.

Arhim. Dosoftei Dijmărescu, exarh cultural

Foto: Protos. Timotei Tiron