Stimați jurnaliști și reporteri ai RadioTOP Suceava: https://www.radiotop.ro/tableta-zilei/arhiepiscopia-sucevei-si-radautilor-buna-de-plata-cu-milioane-de-euro-foto.html, din data de 23 Aprilie 2024 – Tableta zilei
Întrucât ați trecut de la muzica pop-rock direct la domeniul istoriei Fondului Bisericesc Ortodox Român al Bucovinei și vă erijați în acuzatori justițiabili și deontologii zilei, privind denumirea firească de „Palatul Dornelor”, dată de Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, în virtutea dreptului la replică, vă transmit următorul răspuns:
- După glorie și decădere, după naționalizare și retrocedare, „Pavilionul Central al Băilor” sau „Palatul de Cură al stabilimentului balnear” (Gazeta Transilvaniei, Nr. 279, Anul LXXVII, Brașov, vineri 19 decembrie – 1 ianuarie 1914), cum a fost numită această construcție dintru început, apoi bagatelizată impropriu „Cazinou”, nu a fost proiectat pentru această destinație și nu s-au jucat „ruletă” sau alte jocuri de noroc niciodată, în acest edificiu.
- Doresc să alung îngrijorarea dumneavoastră că Arhiepiscopia va plăti milioane de euro despăgubiri, asigurându-vă de faptul că nu este cazul, deoarece nu a încălcat nici un articol din protocolul de finanțare și nu a cerut nici schimbarea indicativului SV-II-m-A-05670, din Poziția 457, din Lista Monumentelor Istorice, și nici a codului SMIS 120362, ce reprezintă CNP-ul clădirii. Declarația de Angajament nu interzice schimbarea numelui clădirii, iar în Programul Operațional Regional 2014 – 2020, în Ghidul Solicitantului POR/2016/5/5.1/1, la punctul 4.2.2. se cere doar păstrarea destinației pe o perioadă de 5 ani.
- S-ar fi schimbat destinația dacă Arhiepiscopia ar fi oferit servicii balneare, masaje și mofete, așa cum sugerează denumirea de „Cazinoul Băilor”. Or, Arhiepiscopia a păstrat întru totul destinația de Centru Muzeu Multicultural, aflat într-un veritabil Palat al Dornelor. Unii pun semnul egal între destinație și schimbarea numelui! De aici confuzia sau reaua credință?
- În Lista Monumentelor Istorice poate să rămână cu această denumire, de „Cazinoul Băilor” până la sfârșitul veacurilor, dimpotrivă se întărește faptul istoric că patrimoniul Fondului Bisericesc a fost jefuit prin naționalizare de bolșevici, în 1949, așa cum scrie în fundamentarea fișei de indicativ, unde se vede clar că tocmai jefuitorii i-au schimbat destinația și denumirea inițială din „Pavilionul central al Băilor”, în „Cazinoul Băilor”!
- În documentele originale scrie că s-a numit „Pavilionul central al băilor” (Hauptkurhausgebäude), adică centrul balnear principal unde se petrecea timpul liber cu diferite activități socio-culturale: spectacole, muzică selectă, teatru, cafenele literare, bibliotecă, etc. Era recepția stabilimentului balnear, de unde se direcționau cei veniți pentru tratamentul balnear (după anul 1899), spre clădirea numită „Colonada”, inscripționată „Qui si sana” (numită de dorneni Policlinica Veche), apoi erau repartizați spre cele 14 vile balneare de cazare ale Fondului Bisericesc, așa cum afirmă, în cunoștință de cauză și D-na bibliotecară Rodica ULEA. Doamna ULEA precizează faptul că înșiși, tovarășii comuniști, „numeau oficial clădirea, Clubul Stațiunii Balneare […], subordonat Comitetului Raional de Partid pentru Cultură și Artă, Vatra Dornei și era un loc cultural de elită”.
- Noile „elite” „au modernizat” Biserica confiscându-i proprietățile, au restricționat accesul la monahism și au aruncat elita civilă și eclezială în închisorile comuniste. Secularizarea era gândită ca o aplicare a unui întreg mecanism de colonizare culturală și ideologică occidentală sau bolșevică a românilor, „menit, pe de o parte, smulgerii deprinderilor, concepțiilor și chiar a limbajului vechi specific unui popor răsăritean și ortodox și, pe de altă parte, a înlocuirii tuturor acestora cu deprinderi, concepții și limbaj noi, moderne, a omului nou, care să corespundă unei nații, așa cum o concepeau elitele modernizatoare ale României” (Ioan BUCUR, „Colonizarea culturală a României (I): siluirea limbii”, în: Familia Ortodoxă, nr. 11 (46), București, noiembrie 2012, p. 37).
- „Elitele” regimului ateu doreau „să salveze” România de Dumnezeu și de Biserica Sa! (vezi cele 45 de „Directive ale lui Beria”, din 2 Iunie 1947, NKVD, purtând indicativul „Moscova 2-6-1947 K-AA/CC113, indicaţia NK/003/47″). Să ne amintim de directiva nr. 34 a lui Beria, în care se precizează: „trebuie acordată o atenție deosebită bisericilor. Activitatea cultural-educativă trebuie astfel dirijată ca să rezulte o antipatie generală împotriva acestora. E necesar să fie puse sub observație tipografiile bisericești, arhivele, muzeele, conținutul predicilor, cântecelor, al educației religioase, dar și cel al ceremoniilor de înmormântare”.
- Putem deduce, din atâtea directive date de „modernizatori”, că cei ce impun obsesiv Arhiepiscopiei denumirea de „Cazinoul Băilor” sunt cei ce nu doresc a „mutila” istoria celor ce au făcut rapturi și naționalizări abuzive cu averea Bisericii?
- În acest context istorico-politic, Biserica se dezice de denumirea de „Cazinou”, nume dat în mod ironic și batjocoritor, tocmai de persecutorii ei, întrucât în Biserică nu se joacă nici ruletă, nici biliard, nici păcănele și nu se cântă nici manele sau muzică pop-rock!
- Cei ce afirmă că s-a numit de la început „Cazinoul Băilor” se află într-o mare eroare. Din absolut toate documentele originale pe care le dețin (peste 650 de fotografii, schițe și grafice), privind Fondul Bisericesc, nu există măcar un singur document sau o singură fotografie cu denumirea de „Das Kasino”, cum se spune corect în limba germană, ci apare termenul de „Curhausgebeude” (clădire de tratament balnear), scris într-o germană austriacă de limbaj colocvial (Umgangssprache), în loc de „Das Kurhausgebäude”! (Vedeți noul Album alcătuit de Cornel RUSAN, Vatra Dornei de altădată, în imagini, Ed. Karina, Deva, 2021, pp. 118). „Cazinoul” era inclus cu numele generic de „Anlage”, adică făcând parte din stabilimentul balnear, ca oricare anexă, chiar dacă trona în mijlocul proiectului, așa cum se vede din fotografia alăturată.
- Medicul vienez, șef balneolog al Stațiunii balneare, Arthur Löbel, în renumita sa lucrare despre „Evoluția istorică a băilor feroase Dorna” (Arthur LOEBEL, Evoluția istorică a băilor feroase Dorna, Ed. Terra Noastră, Iași, 2012, pp. 180-181) nu a folosit niciodată denumirea de „Cazinou” pentru sediul „Pavilionul central al Băilor”.
- Deci, Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, proprietara de drept, are îndreptățirea morală și legală să dea numele cel mai potrivit, conform moralei creștine, întrucât numele reprezintă „ADN-ul” unei persoane fizice sau juridice. Denumirea de „Centru Muzeal și Multicultural – Palatul Dornelor” este potrivită și firească și sugerează faptul că aici nu se va juca nici barbut, nici păcănele sau biliard, nici ruletă sau poker și nu se vor ține nici concerte de pop-rock, manele sau alte activități incompatibile cu morala creștină.
- Postul dumneavoastră de radio nu ar putea oare pune în discuție, mai degrabă, momentul abuziv și total antiromânesc, din anul 2015, când, ca urmare a renovării clădirii Muzeului Bucovinei, s-a înlocuit, cu toată opoziția universitarilor și a oamenilor de cultură suceveni, stema Moldovei, pusă cu jertfă de sânge în 1918, cu stema austro-ungară a vulturului bicefal (!), contrar Constituției și art. 22, 23 și 24 din Legea 75/1994, unde la art. 24, litera l, se prevăd amenzi usturătoare? Sau de luat atitudine civică față de cei care au desființat Muzeul Medieval de la Siret și au pus în loc un muzeu străin de neam și de istorie? Sunt acești demolatori și falsificatori de istorie și de cultură și ei buni de plată, pentru că au schimbat destinația și denumirea unor obiective culturale și reprezentative pentru Poporul Român? Se pare că pentru aceștia nu funcționează Radio Top-ul dumneavoastră!
- Vă urez un post cu folos și pocăință pe măsură!