Pentru a marca Ziua Bibliei, sărbătorită la 13 noiembrie, în aceeași zi cu cel mai mare exeget al ei, Sfântul Ioan Gură de Aur, Inspectoratul Școlar Județean Suceava și Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților au organizat cea de-a doua ediție a Proiectului Ora de Biblie, o lecție unică și impresionantă de citire a Sfintei Scripturi de către aproape 8000 de copii și tineri din județele Suceava, Argeș, Bacău, Bistrița-Năsăud, Buzău, Constanța, Iași, Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Vaslui, Vrancea și din Raionul Cantemir, Republica Moldova.
Este vorba despre un proiect singular în țară și, după datele consemnate public, în lume, de citire a întregii Sfinte Scripturi, într-o singură oră, propus și susținut de către Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților. În acest an au participat 7977 de elevi, organizați în 341 de grupe de lectură, în 221 de școli și biserici din județul organizator, din alte 11 județe ale țării și din Republica Moldova. Principiul organizării proiectului e acela al împărțirii textului scripturistic, în integralitatea lui, în capitole de lecturat de către fiecare grupă de elevi participantă la Ora de Biblie, cu respectarea particularităților de vârstă și a principiului accesibilității conținuturilor.
Lecția a însemnat în fapt citirea întregii Sfinte Scripturi, într-o singură oră, de la 13.00 la 14.00, activitate centrală a proiectului. Fiecare grupă înscrisă în program a lecturat câte 4 sau 5 capitole dintre cele 1189 ale cărților biblice, 929 din Vechiul Testament și 260 ale Noului Testament, repartizate pe criteriul accesibilității conținutului cognitiv și psiho-afectiv la vârsta micilor și tinerilor mărturisitori de Hristos participanți la ora comună de lecturare, pe fragmente, a textului scripturistic.
Pentru a respecta principiul original al proiectului, acela ca în județul Suceava, inițiator al Orei de Biblie, să se citească textul scripturistic în integralitate, organizatorii au stabilit ca cele 315 grupe de lectură din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților să parcurgă toate cărțile Vechiului și Noului Testament, iar cele 26 de grupe din alte județe, care s-au alăturat proiectului, să lectureze primele cărți ale Noului Testament.
Designul învățării, recomandat de către organizatori în Ora de Biblie, a fost unul conceput pe succesiunea didactică evocare, realizarea sensului, reflecție, un proces metodic activ, coordonat, complex, care presupune cugetarea în mod autentic asupra mesajului inegalabil al cărților vetero- și nou testamentare. Profesorii și preoții coordonatori ai fiecărei grupe au avut grijă să contextualizeze conținutul învățării din capitolele care s-au citit, oferindu-le elevilor informații relevante: numele cărții din care fac parte; dacă e o carte vetero- sau nou-testamentară; autorul ei; câteva idei despre conținutul cărții și alte informații care să faciliteze înțelegerea mesajului. Pentru elevii din clasele pregătitoare și I, lectura a fost realizată de educator/profesor/preot/unul dintre părinți, cu atenție mare la explicațiile de care au avut nevoie copiii, pentru înțelegerea unui text de o asemenea complexitate. Lectura textului a fost urmată de o scurtă secvență de înțelegere/sumarizare/ aprofundare a mesajului, într-un limbaj accesibil copiilor și tinerilor, cu evidențierea a câteva „gânduri de luat acasă”, în fiecare grupă.
Valențele educaționale, ecclesiale, duhovnicești și socio-emoționale ale Orei de Biblie se dovedesc a fi multiple, transmite coordonatoarea proiectului, prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar pentru religie. „În plan educațional, vorbim despre exersarea unor principii de gândire critică și de gândire reflexivă prin lectura unor texte atât de frumoase și de complexe cum sunt cele biblice. Dacă ne raportăm la principiul eclesiocentric, copiii și tinerii aceștia tocmai au experimentat, o dată în plus, puterea comuniunii și a comunității în mărturisirea și trăirea dreptei credințe. Apoi, valoarea duhovnicească a demersului nostru vine din chiar realitatea că Sfânta Scriptură este cartea cea mai reprezentativă a omenirii. Cu cât îi vom apropia mai mult pe copiii și tinerii de azi de învățăturile și răspunsurile scripturistice, cu atât ne putem asigura că anii ce vin vor fi pentru ei, și pentru noi toți, dintre cei în care vom putea spune tot mai convingător: Hristos în mijlocul nostru!. Iar ei să dovedească prin însăși viața lor că Este și va fi. Cât despre puterea de a reconfigura puțin universul socio-emoțional al școlii, în general, și al orei de religie, în special, cred, și timpul va dovedi că e așa, că astfel de activități educaționale echivalează o formă de rugăciune pentru înțelegere și acceptare între copii, pentru îngăduință și respect, pentru întărirea convingerii că în mâinile și în caracterul fiecăruia dintre ei stă pacea lumii de mâine.”