Credința și pacea, primii pași spre împrietenirea cu Hristos, la Școala Gimnazială  Gulia

Seria activităților metodice la nivelul cercurilor pedagogice ale profesorilor de Religie din județul Suceava a continuat  cu cea a profesorilor din zona Fălticeni, susținută joi, 23 ianuarie a.c., la Școala Gimnazială Gulia, de către profesorul pr. Pavel Chiriac, secretar în cadrul Sectorului Misiune Pastorală și Actualitate Creștină al Centrului Eparhial Suceava.

Tema generală propusă pentru activitățile metodice din această parte a anului școlar 2024-2025 este „Contexte colaborative de exersare a valorilor în ora de religie”, iar subiectul activității demonstrative la care am participat a fost  „Învățătura Domnului, vestită de Sfinții Apostoli și Evangheliști”. O lecție atractivă și antrenantă, proiectată și desfășurată în paradigma modelului educațional „evocare – realizarea sensului – reflectare” (ERR), care favorizează învățarea activă,  autentică și eficientă și permite exersarea deopotrivă a unor principii de gândire critică și a unor valori morale dintre cele care-i împrietenesc pe copii ușor și frumos cu Mântuitorul Hristos: credința, unitatea, înțelegerea și acceptarea celuilalt, grija față de semeni, încrederea, pacea, îngăduința.

Am participat împreună cu micii mărturisitori de Hristos din clasa a IV-a, din școala reprezentată de doamna prof. Elena Roman, director, în care cei mai mulți dintre copii sunt de etnie romă și exersează zi de zi interculturalitatea, la o succesiune de contexte didactice de învățare colaborativă și experiențială, organizate în diadă profesor-elev, fiecare dintre profesorii de religie prezenți făcând echipă cu un elev. Și întreg conținutul învățării a fost engramat pe valorile netrecătoare ale Învățăturii Domnului, vestită de Sfinții Apostoli și Evangheliști, pe dezideratul înalt al asumării modelului de iubire creștină pentru împlinirea personală și a comunității.

Timpul petrecut cu ei s-a dovedit a fi sărbătoare. Am redescoperit,  la Școala Gimnazială Gulia, copii cărora le strălucesc ochișorii de pace și bucurie atunci când simt că sunt înțeleși, și apreciați, și recompensați pe măsura reușitelor lor. Acesta fiind, în fapt, și raționamentul pentru care propunem și susținem secvențe de învățare colaborativă elev-profesor, în  activitățile noastre metodice. Fiecare copil are, pentru câteva minute, propriul profesor ca partener de învățare. Iar o experiență ca aceasta se dovedește a fi pentru ei, de fiecare dată, una memorabilă.

Iar dacă, invitați fiind la o realizare a sensului, elevii au dovedit drag de Biblie și familiaritate cu învățăturile Sfintei Scripturi, la momentul didactic al ortopraxiei aveau să ne convingă pe deplin că-i recunosc pe Sfinții Apostoli și Evangheliști în reprezentările iconografice, că știu și înalță către ei și imne  și rugăciuni, că au deprins ei înșiși înțelesul cuvintelor Mântuitorului Hristos:  „Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați și Eu vă voi odihni pe voi. Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre”. (Matei 11, 28-29)

Le-am propus, la momentul didactic de retenție și transfer, o activitate interactivă, „Unire, unitate, mântuire”, care a urmărit identificarea și reafirmarea valorilor-scop, între cele dintâi unitatea, credința, comunitatea, toleranța, pacea. Impresionant a fost și entuziasmul cu care ei  au primit propunerea mea de o nouă activitate de învățare, pe care o vom și organiza peste doar două săptămâni. Pentru că, da, nu-i poți întâlni doar o dată. Bucuria întâlnirii cu ei se cere reeditată, multiplicată.

Și-am consfințit prietenia și împrietenirea cu valorile ce nu trec, și-am și marcat începutul Anului Național al Copilului (instituit prin Legea nr. 264/2024), oferindu-le cărți în dar, atât fiecărui copil, cât și bibliotecii școlare; cărți ce provin din fondul de carte al Campaniei „Cărțile acestui Crăciun”, desfășurată în luna decembrie a anului 2024, proiect al comunității educaționale sucevene, inițiat și organizat de Inspectoratul Școlar Județean Suceava, pe care l-am coordonat în echipă, împreună cu doamna prof. Gabriela Hisem, inspector școlar pentru limbi moderne (limba engleză și limba germană) și domnul prof. Grigore Bocanci, inspector școlar general.

prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar pentru Religie