Cercurile Pastorale din Protopopiatul Fălticeni desfășurate în luna mai 2024

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, sub îndrumarea sectorului de Misiune pastorală și actualitate creștină al Centrului eparhial – Suceava, în toate protopopiatele eparhiei s-au desfășurat în luna mai întâlniri ale cercurilor pastorale.

RAPORT CERC PASTORAL NR. 1
„Sfântul Paisie de la Neamț”

 

În data de 23.05.2024, la Parohia Sfinții Mercurie și Ecaterina din Rădășeni, păstorită de către părintele Rotar Constantin Georgian, din Protopopiatul Falticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 1, așezat sub patronajul „Sfântului Paisie de la Neamț”, coordonat de către părintele Cojocaru Daniel.

După săvârșirea Acatistului Învierii Domnului, ne-a fost prezentată tema cu titlul: „Conlucrarea dintre preot și medic în actul îngrijirii bolnavilor”, care a fost susținută de către părintele Rotar Constantin Georgian, de la parohia sus menționată.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Deopotrivă cu terapia medicală, și îngrijirea spirituală trebuie să fie individualizată. Dacă prima trebuie să aibă la bază pe lângă tabloul anamnetic general al stării de sănătate, cea de a doua presupune cunoaşterea sinelui, a interiorului sacru al fiecărei persoane care trebuie preţuit ca atare. Dacă prima secțiune științifică reprezintă domeniul de referință al Medicului, cel de al doilea palier al cunoașterii este încredinţat Preotului care, în această instanță trebuie să respecte prin Taina Sfintei Spovedanii confidenţialitatea informaţiilor şi care poate oferi şi un răspuns frământărilor sufletești ale pacientului.”

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au accentuat următoarele aspecte:

  1. Trăirea religioasă este relaţia între om şi Dumnezeu creată prin rugăciune, bazată pe credinţă, nădejde, dragoste, respect şi dorinţa de a face voia Sa, respectând valorile Bisericii şi ale Sfintei Tradiţii întru mântuirea sufletului şi a chemării la îndumnezeire a celor ce şi-au făcut trupul vas al umplerii cu Duh Sfânt.
  2. Consolarea bolnavului de către Preot nu-i va nărui speranţa şi-l va învia, dacă nu trupeşte cu siguranţă, o va realiza sufleteşte.  Cu alte cuvinte, Preotul va acorda consilierii, tratamentului şi vindecării un sens spiritual, prin raportarea suferinţei, bolii şi morţii la Dumnezeu şi prin transformarea lor în simboluri ale mântuirii. Astfel prin harul lucrării mântuitoare a lui Hristos suferinţa poate deveni o armă eficientă împotriva păcatului, iar boala şi moartea pot să fie valorificate în direcția distrugerii stricăciunii şi a nimicirii morţii.
  3. Pentru duhovnic este absolut necesar să aibă o educaţie intelectuală temeinică, dar mai ales o profundă trăire duhovnicească, deoarece credincioşii „simt” pe preotul care se roagă mai mult, posteşte mai mult şi are o viaţă morală exemplară. Unui astfel de duhovnic ei îşi descoperă fără ezitare rănile sufleteşti şi aşteaptă vindecarea de la Hristos prin Preot.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 2
„Sfântul Mitropolit Dosoftei”

 

În data de 19.05.2024 la Parohia „Nașterea Maicii Domnului” Poiana, păstorită de către părintele Botezatu Gabriel Tiberiu din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 2, așezat sub patronajul „Sfântului Ierarh Dosoftei”, coordonat de către părintele Chihaia Denis.

După săvârșirea Sfântului Maslu, ne-a fost prezentată tema cu titlul: „Importanța lucrării preotului în alinarea suferinței și prevenirea deznădejdii celui suferind” susținută de către părintele Botezatu Gabriel Tiberiu de la parohia sus menționată.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Taină Sfântului Maslu este lucrarea sfântă săvârșită în numele Sfintei Treimi, de către preoții Bisericii, prin care se împărtășește credinciosului bolnav harul nevăzut al tămăduirii sau ușurării suferințelor trupești, întărirea sufletească, iertarea păcatelor. Partea văzută constă din ungerea cu untdelemn sfințit, după ce s-a invocat prin rugăciuni speciale mila lui Dumnezeu prin puterea Sfântului Duh asupra celui bolnav.”

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au accentuat următoarele aspecte:

  1. Însănătoșirea bolnavului se cere prin rugăciune de la Dumnezeu, fiindcă însuși Fiul Său a luat trupul nostru. În calitatea sa de „templu al Sfântului Duh” (I Cor, 6, 19), trupul are capacitatea de a fi vindecat și curățit prin materia văzută și sfințită, untdelemnul.
  2. În Sfintele Evanghelii și în toate rugăciunile (șapte la număr) din rânduială Tainei Sfântului Maslu, Dumnezeu este invocat că „doctorul sufletelor și trupurilor noastre, a Cărui milă este nemăsurată… „, iar după fiecare rugăciune și invocare, credincioșii cântă: „Stăpâne, Hristoase, Milostive, miluiește pe robul (robii) Tău”. Însăși cântărea îl arătă pe Mântuitorul Hristos ca „Vindecătorul și ajutătorul celor ce sunt în dureri”. De la Dumnezeu se cere „tămăduire neputinciosului robului Său… cel ce mult a greșit…”.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 3
„Sfântul Voievod Ștefan cel Mare”

 

În data de 28.05.2024, la Parohia Sfânta Parascheva din Baia păstorită de către părintele Gușă Ion, din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 3, așezat sub patronajul „Sfantului Voievod Ștefan cel Mare”, coordonat de către părintele Andrioaia Tudor.

După săvârșirea Sfântului Maslu a urmat meditația cu titlul: „Familia celui suferind între implicare și abandonare”, care a fost susținută de către părintele Gușă Ion de la parohia sus menționată.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Omul creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, inițial nu a cunoscut suferința. Totuși neascultarea primilor oameni a dus la prierderea armoniei și la alterarea relației omului cu sinele, cu Dumnezeu și cu lumea înconjurătoare. Astfel sănătatea fizică nu mai este un bun definitiv. Boala în accepția teologică creștină poate fi un mijloc prin care Dumnezeu cercetează și iubește omul, transformându-l”.

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au accentuat următoarele aspecte:

  1. În contextul familiei, când un membru suferă, implicarea și abandonarea devin aspecte cruciale. Familia trebuie să găsească echilibrul între nevoile fiecărui membru și responsabilitățile pe care le au.
  2. Armonia în familie este absolut necesară, pentru formarea unor legături trainice și sănătoase. Biserica în acest sens oferă câteva sfaturi vitale: răbdarea, iertarea, comunicarea deschisă, empatia și împărtășirea credinței.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulțumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 4
„Sfântul Ierarh Ioan de la Râșca”

 

În data de 16.05.2024 la Parohia Sfinții Voievozi din Râșca păstorită de către părintele Coman Claudiu din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 4, așezat sub patronajul „Sfântului Ierarh Ioan de la Râșca”, coordonat de către părintele Meștereanu Ciprian.

După săvârșirea Acatistului Învierii, a urmat meditația cu titlul: „Taina Sfântului Maslu și efectele acesteia în viața celor suferinzi. Mărturii”, care a fost susținută de către părintele Ciofu Daniel de la parohia sus menționată.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Cunoaştem faptul că pentru spiritualitatea ortodoxă viaţa duhovnicească este o permanentă mergere înainte, o permanentă epectază către culmile desăvârşirii – care trebuie abordată existenţial şi trebuie trăită până la ţinta ei supremă care este unirea cu Dumnezeu, îndumnezeirea. Această înaintare către desăvârşire nu este doar un urcuş, treptat şi uniform, ci poartă permanent în sine caracterul unei lupte încordate în vederea dobândirii asemănării cu Dumnezeu, prin har şi lucrare. Viaţa duhovnicească, după cum o demonstrează experienţa marilor Părinţi duhovniceşti, se desfăşoară între adâncurile păcatului şi piscurile virtuţilor. Drumul către virtute trece, obligatoriu şi inevitabil, prin podoaba încercărilor duhovniceşti, a ispitelor şi necazurilor, a „supărărilor fără de voie”, a „pătimirilor fără de voie”.

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au accentuat următoarele aspecte:

  1. Cu privire la cauza acestor necazuri sau încercări fără de voie, Părinţii filocaliei ne dau detalii foarte importante. Sfântul Maxim Mărturisitorul, ca de altfel întreaga literatură ascetică, consideră toate aceste pătimiri fără de voie ca fiind pedeapsă pentru păcat. Cauza lor primă o constituie, desigur, păcatul strămoşesc. Prin aceasta, ne spune acelaşi Sfânt Părinte, omul a ajuns într-o cu totul altă direcţie, în loc să acorde cinstea cuvenită Creatorului sau Ziditorului său, adică să îndumnezeiască lumea, creaţia.
  2. Referindu-ne la limitele încercărilor, o învăţătură constantă a Părinţilor filocalici este că încercările vin asupra noastră, în limitele rezistenţei noastre duhovniceşti, a puterii noastre de a le suporta şi proporţional cu păcatele sau virtuţile personale. Ava Dorotei ne spune că Dumnezeu nu îngăduie să vină asupra noastră vreun lucru peste puterea noastră, iar Sfântul Isaac Sirul ne spune acelaşi lucru, într-o exprimare pozitivă: – Dumnezeu îngăduie să se trimită omului încercări pe măsura lui, ca să poată purta greutatea lor. Aşadar ele sunt în limitele firii, suportabile.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 5
„Sfânta Cuvioasă Parascheva”

 

În data de 19.05.2024 la Parohia Sfântul Dimitrie din Mihăiești, păstorită de către părintele Axinia Florin din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 5, așezat sub patronajul „Sfintei Cuvioase Parascheva”, coordonat de părintele Florin Grigorescu.

După săvârșirea Sfântului Maslu, a urmat tratarea temei: „Importanța lucrării preotului în alinarea suferinței și în prevenirea deznădejdii celui suferind” susținută de către părintele Axinia Florin de la parohia sus menționată.

Din cuprinsul lucrării cităm următoarele aspecte:

„Ungerea cu untdelemn a bolnavilor era o practică veche, cunoscută şi practicată atât la păgâni cât şi la iudei, întrucât untdelemnul era considerat ca fiind un foarte bun medicament pentru trup. Pe vremea Mântuitorului practica ungerii cu untdelemn era una frecvent întâlnită. De pildă: când Apostolii au fost trimişi la cea dintâi propovăduire, înainte de Învierea Domnului, se precizează că ei „ungeau cu untdelemn pe mulţi bolnavi şi-i vindecau” (cf. Mc. 6, 13); iar în istorisirea pildei samarineanului milostiv, Însuşi Mântuitorul Hristos subliniează că peste rănile celui căzut între tâlhari s-a turnat „untdelemn şi vin” (cf. Lc. 10, 34). Mai mult, în Evanghelie, tămăduirea bolilor ne este prezentată ca făcând parte din opera mesianică a lui Hristos.”

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au accentuat următoarele aspecte:

  1. Această mântuire şi vindecare a întregi umanităţi, împlinită obiectiv, ontologic, deplin şi real în Persoana Cuvântului lui Dumnezeu întrupat, ne sunt dăruite prin Sfântul Duh fiecărui creştin în Biserică prin intermediul Sfintelor Taine restauratoare. În acest cadru Sfântul Maslu este Taina prin care omul bolnav (sufleteşte şi trupeşte) primeşte vindecare.
  2. Astfel opera mântuitoare a lui Hristos se vădeşte a fi o lucrare de tămăduire a întregi omeniri asumată în Persoana Sa dumnezeiască şi de restaurare a ei în starea de sănătate spirituală pe care a cunoscut-o dintru început. Această mântuire şi vindecare a întregi umanităţi, împlinită obiectiv, ontologic, deplin şi real în Persoana Cuvântului lui Dumnezeu întrupat, ne sunt dăruite prin Sfântul Duh fiecărui creştin în Biserică prin intermediul Sfintelor Taine restauratoare.
  3. Existenţa omului este nespus de complexă. E imposibil de separat între trup şi suflet atâta timp cât omul trăieşte, cum e imposibil să faci separaţie între lucrarea harului sfinţitor asupra trupului şi asupra sufletului în om. Însăşi vindecarea trupului e simţită de bolnav ca un har dat lui de Dumnezeu în calitatea lui de persoană umană integrată.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

RAPORT CERC PASTORAL NR. 6
„Acoperământul Maicii Domnului”

 

În data de 10.05.2024, la Parohia Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil – Brăiești, păstorită de către părintele Loghin Vasile, din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 6, așezat sub patronajul Maicii Domnului și coordonat de către părintele Corduneanu Petru.

După săvârșirea Tainei Sfântului Maslu, a urmat meditația cu titlul: „Îngrijirea bolnavilor ca datorie morală și ca binecuvântare” care a fost susținută de către părintele Loghin Vasile de la parohia sus menționată.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Îngrijirea celor bolnavi reprezintă nu numai o datorie morală a creștinului ca manifestare a dragostei față de aproapele, așa cum ne învață Mântuitorul Iisus Hristos în Evanghelie, ci și o componentă a misiunii sociale a Bisericii. Fiul lui Dumnezeu a venit în lume pentru a tămădui „orice boală și orice suferință în popor” (Matei 4, 23), înțelegând prin aceasta bolile sufletești și trupești ale oamenilor, El fiind Doctorul suprem Care a transmis această lucrare ca îndemn și poruncă apostolilor și ucenicilor Săi. Astfel, Biserica întemeiată la Cincizecime este și spațiul în care cei bolnavi găsesc vindecare, misiunea sa fiind aceea de a tămădui sau vindeca pe cei bolnavi ca o continuare a lucrării ei liturgice.’’

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au accentuat următoarele aspecte:

  1. La judecata din urmă, la parusie, Mântuitorul Iisus Hristos se va identifica cu cei flămânzi, cu cei fără posibilități materiale, cu cei străini fără adăpost, cu cei bolnavi, cu cei din închisori, întâlniți de orice om în decursul vieții pământene. Din împlinirea poruncii iubirii de semen depinde sentința cea bună a Judecătorului.
  2. Prin rugăciune se poate schimba cursul vieţii celorlalţi. Nu prin ea însăşi, că rugăciunea nu este o formulă magică; ci Dumnezeu, care primeşte rugăciunea ca pe o jertfă binecuvântată, răspunde cu milostivire la aceste rugăciuni. Şi nu numai rugăciunea pentru bolnavi, ci toate rugăciunile făcute cu zdrobire de inimă pentru ceilalţi le pot schimba vieţile. Dumnezeu vede când rugăciunile noastre sunt dovezi ale dragostei, când sunt mâini întinse celui care se află pe patul durerii sau în focul încercărilor. Şi nu şovăie să fie grabnic ajutător.

  În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 7
„Sfântul Nectarie”

 

În data de 26.05.2024, la Parohia Sfântul Gheorghe – Arghira, păstorită de către părintele Maftei Dănuț din Protopopiatul Falticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 7, așezat sub patronajul „Sfântului Nectarie de la Eghina”, coordonat de același părinte.

După săvârșirea Sfântului Maslu, a urmat meditația cu titlul: „Taina Sfântului Maslu şi efectele acesteia în viaţa celor suferinzi. Mărturii”, care a fost susținută de către părintele Petrescu Ciprian de la parohia sus menționată.

Din cele prezentate menționăm următoarele:

„Taina Sfântului Maslu este lucrarea sfantă săvârșită în numele Sfintei Treimi, de către preoţii Bisericii, prin care se împărtășește credinciosului bolnav harul nevăzut al tămăduirii sau ușurării suferințelor trupești, întărirea sufletească, iertarea pacătelor. Partea vazută constă din ungerea cu untdelemn sfințit, dupa ce s-a invocat prin rugăciuni speciale mila lui Dumnezeu prin puterea Sfântului Duh asupra celui bolnav. Taina Maslului nu se poate confunda cu Taina Sfântului Mir (Mirungerea) și nici cu miruirea. Taina Sfântului Mir împărtășește credinciosului harul pentru creșterea duhovnicească”.     

Au urmat discuții pe marginea temei abordate și s-au făcut propuneri de bună practică pentru bunul mers al Bisericii, dintre care reținem:

  1. Epistola Sfântului Apostol Iacob este cea care atestă originea practică a Tainei Sfântului Maslu, atunci când Apostolul vorbeşte de vindecarea celor bolnavi prin „rugăciunea credinţei”: „De este cineva bolnav să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi-l va ridica pe el Domnul, iar de va fi făcut păcate se vor ierta lui” (Iac.5, 15).
  2. Când rostesc rugăciunea de sfinţire a untdelemnului la Taina Sfântului Maslu, preoţii mărturisesc că acesta este pentru a fi uns cel bolnav „spre tămăduire şi izbăvirea de toată patima şi întinăciunea trupului şi a sufletului şi de toată răutatea”. În Biserica noastră, această Taină este săvârşită nu doar pentru cei grav bolnavi, ci tuturor celor care doresc să participe la ea. Maslul se oficiază atunci când este nevoie.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 8
„Episcopul Gherasim Putneanul”

 

În data de 14.05.2024 la Parohia Sfinții Împărați Constantin și Elena – Drăgușeni păstorită de către părintele Mujdei Dumitru, din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 8, așezat sub patronajul episcopului Gherasim Putneanul, coordonat de către părintele Martiniuc Mircea.

După săvârșirea Sfântului Maslu, a urmat meditația cu titlul: „Familia celui suferind între implicare și abandonare”, care a fost susținută de către părintele Mujdei Dumitru, de la parohia sus menționată.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Așadar omul este unitate deplină între trup și suflet, ele fiind legate unul de celălalt și fiind împreună încă de la început, negând teoria că unul din ele ar apărea înaintea celuilalt. Orice om din Biserică ce este Botezat este considerat drept capabil de îndumnezeire și este un candidat vrednic la sfințenie. Din acest motiv, orice om, bolnav sau sănătos de ar fi, are capacitatea de a se mântui, lucru ce ar trebui să ne facă să nu mai considerăm persoana bolnavă drept obiect al milei creștine.”

Au urmat discuții pe marginea temei abordate și s-au accentuat următoarele aspecte:

  • Boala nu trebuie întotdeauna văzută ca pe un lucru negativ. Adesea, prin boală, se arată oamenilor lucrarea de Providență a lui Dumnezeu în lume; acest lucru este argumentat și de tămăduirile din Sfânta Scriptură – un exemplu foarte sugestiv îl reprezintă vindecarea orbului din naștere: părinții îi cunoșteau boala, cei din comunitate de asemenea; Mântuitorul despre acesta spune cum nu a păcătuit, ci el s-a născut așa ca prin el să se arate Slava lui Dumnezeu.
  • Este cunoscut că un rol important în menținerea sănătății unui om îl are cadrul familial. Adesea o familie ca și celulă suferă dacă un membru al ei este suferind, chinuit de o boală. De cele mai multe ori timpul de vindecare a celui în suferință este 4 drastic influențat de felul în care întreaga familie trece prin perioada critică a bolii.
  • În general în familia celui bolnav toate consecințele negative ce vin cu o boală pot fi diminuate dacă membrii familiei depun efort în favoarea depășirii situației. Este nevoie de comunicare deschisă între medicul de familie și membrii familiei, și de asemena este nevoie în special de răbdare, înțelegere și rugăciunie, prin intermediul cărora se poate crea mediul favorabil ce îl va ajuta pe cel în cauză să treacă mai ușor peste perioada grea.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

A consemnat, Diac. Constantin Andrieș