CERCUL PASTORAL NR. 2
„Sfinții Români”
În ajunul prăznuirii Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil, joi, 7 noiembrie 2024, Parohia „Sf. Pantelimon”, Broșteni II, a găzduit întâlnirea cercului pastoral nr. 2, „Sfinții Români” – Valea Bistriței.
Evenimentul a debutat cu întâmpinarea raclei cu părticele din moaștele Sfinților Lazăr, Luca al Crimeii și Nectarie de Eghina, aduse cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic, de la Mănăstirea Piatra Tăieturii, de către starețul așezământului monahal, protosinghelul Macarie Olărean. După așezarea Sfintelor Moaște în paraclisul parohiei, soborul a săvârșit slujba Acatistului Sfântului Ierarh Nectarie, apoi Sfințirea apei și Taina Sfântului Maslu de obște.
După rânduiala de rugăciune, părintele paroh de la parohia gazdă, preotul Nisioi Vasile, a dat citire materialului pregătit pentru acest prilej, intitulat „Sfinții tămăduitori ca model ai preoților de caritate și prieteni ai celor bolnavi”, din care cităm următoarele idei: „Sfinții tămăduitori, venerați de-a lungul veacurilor, întruchipează legătura dintre credință și tămăduire, fiind considerați mijlocitori pentru vindecarea sufletească și trupească a celor în suferință. Sfinții tămăduitori sunt acei sfinți care, prin viața lor dedicată slujirii aproapelui și prin rugăciune, au fost înzestrați de Dumnezeu cu darul vindecării. Aceștia sunt recunoscuți ca mijlocitori ai harului vindecător și sunt invocați în rugăciunile pentru bolnavi. Printre cei mai cunoscuți sfinți tămăduitori se numără Sfinții Cosma și Damian, Sfântul Ioan Rusu, Sfântul Luca al Crimeei și Sfântul Pantelimon”.
Sfântul Pantelimon, care ocrotește și parohia Broșteni II, „este reprezentat frecvent în iconografia ortodoxă ca un tânăr purtând o cutie de medicamente și o linguriță, simbolizând vindecarea pe care o aduce celor suferinzi. În tradiția iconografică bizantină, aceste elemente sunt semne ale doctorului fără de arginți, subliniind generozitatea sa și renunțarea la orice recompensă materială pentru actul de vindecare.
Sfinții tămăduitori, în special Sfântul Pantelimon, întruchipează idealul iubirii necondiționate și al dăruirii de sine pentru alinarea suferinței aproapelui. Ei îmbină harul divin cu abilitățile umane, demonstrând că adevărata vindecare nu constă doar în alinarea trupului, ci și în restaurarea sufletului, prin apropierea de Dumnezeu și rugăciune”.
După susținerea referatului, părintele paroh s-a adresat credincioșilor, exprimându-și gândul de bucurie pentru faptul că hramul vechi al satului și al parohiei, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Calinic, a fost împodobit cu venirea unor sfinți, prin moaștele lor, pentru întărirea în credință a enoriașilor. Cu acest prilej, a mulțumit părintelui stareț Macarie, dar și preoților din cercul pastoral, care au răspuns invitației de a se ruga împreună.
În continuare, părintele protosinghel Macarie Olărean a adresat credincioșilor un cuvânt de învățătură, în care a exprimat gândul că Biserica ne cheamă mereu să facem faptele Luminii, după cuvântul Domnului: Umblați cât aveți Lumina ca să nu vă prindă întunericul. Căci cel ce umblă în întuneric nu știe unde merge. Cât aveți Lumina, credeți în Lumină, ca să fiți fii ai Luminii (Ioan 12, 35-36).
Lumea contemporană sau mai bine zis vrăjmașul mântuirii, care stă în spatele unor acțiuni îndreptate împotriva credinței creștine, propune niște false sărbători, dedicate întunericului, păcatului și morții. In aceste vremuri să-i luăm ca modele pe Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, ca cei care sunt slujitori de lumină ai lui Dumnezeu, dar și pe toți Sfinții, ca cei care sunt ascultători de Dumnezeu și împlinitori ai Voii Sale. Trăind și noi după modelul sfinților, rămânem în lumina și binecuvântarea lui Dumnezeu, biruind răul și având nădejde pentru moștenirea Împărăției lui Dumnezeu. La Taina Sfântului Maslu care s-a săvârșit, în rugăciunile care compun slujba, s-a cerut foarte mult iertarea păcatelor, nu doar vindecarea de boli. De aici se cuvine să învățăm că sănătatea care trebuie căutată mai întâi este cea a sufletului, iertarea păcatelor, care vine prin pocăință și mărturisire sinceră înainte duhovnicului. Cea mai grea boală este păcatul. Înainte ne stă vremea postului Nașterii Domnului, perioadă pe care să o trăim cu folos, căutând să ne spovedim pentru a primi iertarea păcatelor și pentru a ne împărtăși.
Concluziile întâlnirii au fost formulate de către preotul misionar protopopesc, Norocel Bogdan, care l-a felicitat pe părintele paroh pentru referatul pregătit și pentru evenimentul organizat. Totodată, l-a felicitat pentru că a primit, din partea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic, distincția de iconom stavrofor, conferită cu prilejul Sfintei Liturghii din 4 noiembrie 2024, când a avut loc și conferința preoțească.
La final, credincioșii prezenți s-au închinat cinstitelor moaște ale sfinților amintiți și au fost miruiți cu untdelemn sfințit la Taina Sfântului Maslu.
CERCUL PASTORAL NR. 3
„Sf. Cuv. Daniil Sihastru”
Marți, 12 noiembrie 2024, s-a desfășurat întâlnirea lunară a preoților care fac parte din cercul pastoral nr. 3, aflat sub ocrotirea Sfântului Cuvios Daniil Sihastru și coordonat de preotul Ianovici Gheorghe, de la Parohia Frasin. Evenimentul a avut loc în biserica „Înălțarea Domnului”, a Parohiei Doroteia, oraș Frasin.
Pentru început, s-a săvârșit Acatistul Mântuitorului nostru Iisus Hristos. În continuare, coordonatorul cercului zonal a rostit un cuvânt introductiv. A urmat expunerea referatului cu titlul „Taina Sfântului Maslu și efectele acesteia în viața celor suferinzi. Mărturii”, întocmit și susținut de către părintele Gafița Ioan, preot paroh al Parohiei Plutonița, din care cităm următoarele:
„O vorbă veche spune că Biserica este un spital, nu este un tribunal. Biserica este locul unde vin oamenii să se vindece. Pe treptele ei, în pridvor, în naos, în fața Potirului, sunt oameni păcătoși care au dorința de a se vindeca, oameni în curs de vindecare si oameni vindecați.
Mitropolitul Hierotheos Vlachos afirmă că ” Biserica nu trebuie să se ocupe cu gândirea umană și cu ideile abstracte, ci cu vindecarea și că pericolul secularizării nu este pentru Biserică, ci pentru membrii Bisericii”.
„Sfânta Taină a Maslului este esențială pentru vindecarea credincioșilor bolnavi, oferind harul tămăduirii prin ungerea cu untdelemn sfințit și _rugăciunile preoților. Prin ungerea cu untdelemn sfințit și prin rugăciunile preoților, harul se manifestă în trupul bolnavului, contribuind la ameliorarea durerii, facilitând recuperarea fizică și stabilitatea emoțională. De asemenea, deschide ochii celui suferind pentru a înțelege perspectiva duhovnicească pozitivă asupra suferinței și încercărilor.”
„Rolul taumaturgic al Sfintelor Taine întărește convingerea că ele reprezintă o pregustare a realităților eshatologice. Prin participare la Sfânta Liturghie și, în general, la Sfintele Taine, credincioșii nu doar că își exercită actul de credință, dar primesc adesea și vindecarea promisă de Hristos ca arvună a incoruptibilității trupului înduhovnicit dobândit prin actul transfigurator al mântuirii.”
La finalul expunerii a adus ca exemplu minunea trăită recent de un preot, Ionuț Butoiu, din Câmpina, care a fost vindecat de Dumnezeu, prin puterea Tainei Sfântului Maslu, a cărui mărturie este cuprinsă în cartea sa „Luptă, rabdă și vei trăi”, dar și în numeroase interviuri pe care le-a acordat.
Referatul a fost urmat de intervenții ale preoților prezenți, care au adus în atenție situații întâlnite în pastorație, cu oameni care s-au ridicat din boală, sau suferințele s-au mai ameliorat după săvârșirea Tainei Sfântului Maslu. În urma săvârșirii Tainei Sfântului Maslu, o monahie care se afla în comă și-a revenit și a mai trăit 9 ani.
In concluziile întâlnirii, părintele coordonator, Ianovici Gheorghe, a vorbit despre săvârșirea Sfântului Maslu la casele credincioșilor, ca datorie a preoților în ceea ce privește mângâierea și ajutorul celor bolnavi. Pentru că este Taină, trebuie multă pregătire sufletească și credință. Bine este ca preotul să meargă și să rostească un cuvânt de îmbărbătare, să nu se arate și el slab și fără nădejde în fața suferinței. In ceea ce privește Maslul de obște, a amintit că în urmă cu mai mulți zeci de ani, Sfântul Maslu se săvârșea rar, în multe parohii o singură dată într-un an. Acum este un lucru de apreciat că se săvârșește mai des, iar aspectul pozitiv se vede și din evlavia și prezența credincioșilor.
La final, cei prezenți au intonat imnul „Cuvine-se cu adevărat”.
CERCUL PASTORAL NR. 4
„Mărturisitorii dreptei credințe”
Întâlnirea membrilor Cercului Pastoral Misionar nr. 4, denumit „Mărturisitorii dreptei credințe” s-a desfășurat marți, 14 noiembrie 2024, la biserica parohiei „Sfântul Vasile cel Mare” – Cozănești, coordonator al Cercului fiind preotul doctor Valică Mihai, de la catedrala „Sfânta Treime”.
Ședința a fost precedată de săvârșirea slujbei Acatistului Sântului Nectarie
După rânduiala de rugăciune, părintele paroh, Șandru Filuț, a dat citire referatului pregătit pentru această întâlnire, intitulat „Sfinții tămăduitori – modele de slujire pentru preoții din spitale”. Din cuprinsul lucrării, notăm următoarele idei: „Tradiția cinstirii sfinților tămăduitori în Biserica Ortodoxă își are originea în perioada apostolică, avându-l ca prim reper pe „Luca, doctorul cel iubit” (Coloseni 4, 14), care a îmbinat în persoana sa atât știința medicală, cât și harul propovăduirii Evangheliei. Această dublă vocație – medicală și duhovnicească – va deveni paradigmatică pentru o întreagă pleiadă de sfinți vindecători. În aceeași perioadă apostolică, se remarcă și Sfânta Mare Muceniță Tecla, ucenică a Sfântului Apostol Pavel”
„Sfinții tămăduitori fără de arginți rămân un reper fundamental pentru lucrarea pastoral-misionară contemporană, oferind un model de slujire autentică ce transcende veacurile. În contextul actual, caracterizat de o accentuată tehnologizare a actului medical și de o tendință spre depersonalizare a relației medic-pacient, exemplul acestor sfinți vindecători readuce în prim-plan dimensiunea profund personală și spirituală a actului terapeutic.”
„Modelul sfinților tămăduitori necesită o abordare integrală a persoanei suferinde, care nu se limitează la tratarea simptomelor fizice, ci urmărește restaurarea echilibrului sufletesc și trupesc al omului. Preoții și personalul medical creștin sunt chemați să îmbine competența profesională, cu sensibilitatea pastorală, oferind bolnavilor nu doar îngrijire medicală, ci și asistență spirituală, întrucât sunt boli care au cauză spirituală, ce cauzează boli trupești”
„În concluzie, să nu uităm că sănătatea este un dar de la Dumnezeu, iar acest dar trebuie păzit, îngrijit și sfințit.”
A urmat cuvântul preotului profesor doctor Mihai Valică, care în calitate de coordonator al acestui cerc l-a felicitate pe părintele paroh pentru lucrarea elaborate și bogată în mărturii scripturistice vechi și noi testamentare. Apreciind totodată conținutul bogat în idei esențiale, subliniind de asemenea informația potrivit căreia Dumnezeu este izvorul tămăduirilor, după rugăciunea din cadrul Sf. Maslu, unde auzim „Ca tu ești izvorul tămăduirilor, Dumnezeul … și ție slavă înălțăm totdeauna acum și pururea și în vecii vecilor Amin.” De asemenea a ținut să sublinieze faptul că singurul generator al tămăduirilor este Tatăl prin Fiul și cu conlucrarea Sf. Duh. Într-adevăr avem spre cinstire atât de mulți Sfinți tămăduitori doctori fără de arginți, pe care negreșit este foarte bine să îi prăznuim, dar sa nu uităm acest lucru foarte important și anume faptul că principala sursa a tămăduirii sufletești și trupești vine de la Dumnezeu cel în Treime lăudat.
În continuare s-a abordat un subiect mai sensibil, acela legat de faptul că se ajunge uneori și din partea credincioșilor dar și din partea unor clerici să pună mai mult accent pe Taina Sf. Maslu care într-adevăr are o importanță deosebită, în detrimentul Sfintei Liturghii care este Taina tainelor, căci a spus Mântuitorul „Cine nu va mânca Trupul Meu și nu va bea Sângele Meu nu va avea viață veșnică” deci în consecință suntem datori să dăm cinstea cuvenită și să participăm mai des la Sf. Liturghie. Nu vrem să se înțeleagă aici faptul că Taina Sf. Maslu nu are valoare, are și ea o importanță incontestabilă dar nu trebuie sa exagerăm cu dreaptă socoteală sa cugetăm în duhul lui Dumnezeu cel plin de discernământ și asemeni unei vorbe din popor „Pe Aceasta să o faci iar pe cealaltă să nu o lași”.
În calitate de gazdă, la final, părintele Șandru Filuț, a mulțumit tuturor pentru împreuna rugăciune și interesul arătat față de prezentarea făcută. Întâlnirea s-a încheiat prin intonarea imnului „Cuvine-se cu adevărat”, dedicat Maicii Domnului.
CERCUL PASTORAL NR. 5
„Sfântului Voievod Ștefan cel Mare”
Joi, 7 noiembrie 2024, în ajunul prăznuirii Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil, s-a desfășurat întâlnirea lunară a preoților care fac parte din cercul pastoral nr. 5, aflat sub ocrotirea Sfântului Voievod Ștefan cel Mare și coordonat de preot doctor Rusu Ilie, de la Parohia Ciocănești. Evenimentul a avut loc în biserica cu hramul „Pogorârea Sfântului Duh”, a Parohiei Coșna.
După săvârșirea unui rugăciuni de mulțumire, părintele paroh Dănilă Claudiu, a susținut referatul cu titlul „Practici eronate legate de îngrijirea celor suferinzi și soliții pentru prevenirea sau contracararea acestora”, din cuprinsul căruia redăm câteva idei: „ Diagnosticul corect al unei boli și tratamentele eficiente sunt, desigur, esențiale pentru prognosticul și calitatea vieții unui individ. Dar există și dovezi convingătoare despre valoarea de a fi suficient de informat. Neînțelegerea de către pacient a unei afecțiuni si îngrijirea acesteia poate duce la nerespectarea recomandărilor medicului, afectând semnificativ și negativ rezultatele. Cu cât o boală este înțeleasă mai clar, cu atât este mai probabil ca o persoană să se simtă confortabil cu îngrijirea sa și să adere la regimurile necesare.
„Nu promiteți, în locul lui Dumnezeu, că pacientul va obține vindecarea. Uneori, înțelepciunea lui Dumnezeu permite ca suferința să persiste. „Fiindcă scopul esențial al cercetării bolnavilor, adică îmbunătățirea morală a pacientului, se ajunge, cu deplinătate și mai cu folos, atunci când el se aduce la cunoștința stării conștiinței sale”
„Prima vizită făcută unui bolnav poate să fie începutul unei relații întemeiate pe sinceritate. Obiceiul de a vizita bolnavii îngăduie anturajului în sens larg să intre în relație directă cu ei chiar mai mult decât o poate face preotul.”
După susținerea referatului au urmat luări de cuvânt ale preoților prezenți, în care au prezentat unele situații întâlnite în pastorație.
La final, părintele Dănilă Claudiu, a mulțumit tuturor pentru prezență și interesul arătat față de tema adusă în discuție. Întâlnirea s-a încheiat prin intonarea imnului dedicat Maicii Domnului, „Cuvine-se cu adevărat”.
CERCUL PASTORAL NR. 6
„Sf. Ap. Andrei”
În după amiaza zile de joi, 14 noiembrie 2024 preoții membri ai Cercului Pastoral Misionar nr. 6, ocrotit de Sfântul Apostol Andrei, au avut o nouă întâlnire pastoral-liturgică. Evenimentul a avut loc în biserica „Sf. M. Mc. Dimitrie”, a parohiei Neagra Șarului. Cu acest prilej, preoții au săvârșit slujba Acatistului Sfântului Ierarh Grigorie Palama, sub protia părintelui misionar protopopesc, Norocel Bogdan.
În continuare, părintele Zelincă Radu, parohul bisericii gazdă, a susținut referatul „Practici eronate legate de îngrijirea celor suferinzi și soluții pentru prevenirea sau contracararea acestora” , din care cităm: „Îmbolnăvirea este ceva neobișnuit și inconfortabil, deoarece ne scoate din rutina cu care suntem obișnuiți și ne obligă să acționăm sau să ne asumăm situații noi: să ne adresăm unui specialist, să integrăm în stilul nostru de viață tratamentul prescris, să revenim periodic la control, etc. Ca pacienți, ne îndreptăm atenția și nevoile către personalul medical. De acolo așteptăm să primim înțelegere și respect, să fim tratați cu demnitate dar și cu empatie”. Pe de altă parte, „nu este ușor să fii în prezența cuiva grav bolnav. E apăsător, e greu, implică grijă și delicatețe, nevoile sunt multe și speciale, iar boala îi încearcă nu doar pe cei care suferă de ea, ci și pe cei dragi lor”.
A urmat expunerea părintelui Dumitru Păduraru, preot la paraclisul Spitalului Clinic de Pneumofiziologie din Iași, invitatul special al întâlnirii, care a prezentat câteva principii în ceea ce privește pastorațiea celor din spitale și activitatea preoților de caritate care își desfășoară activitatea în spitale. Totodată, a adus mai multe exemple din experiența sa. De 24 de ani slujește în spital și Dumnezeu l-a învrednicit să fie martorul multor minuni și vindecări. De asemenea, contactul cu suferința l-a adus și la înțelegerea vieții duhovnicești, la fragilitatea vieții acesteia și la prezența Mântuitorului Iisus Hristos în viețile oamenilor.
După susținerea referatului, au luat cuvântul preotul misionar, Norocel Bogdan și coordonatorul cercului zonal, părintele Petrovici Ovidiu, felicitându-l pe părintele paroh pentru materialul pregătit, pe un subiect delicat și destul de greu de abordat, dar care a fost întocmit cu atât de multă seriozitate, aducând atât de multe informații din sfera medical a îngrijirii celor bolnavi, cu elemente care țin de educarea pacienților și efortul de conlucrare pentru vindecare. Totodată, în numele celor prezenți, părinții au mulțumit invitatului serii duhovnicești, părintele Dumitru Păduraru, a cărui expunere a impresionat pe toată lumea, mai ales că părintele a vorbit din propria experiență.
La final, preotul paroh a mulțumit preoților prezenți, dar și credincioșilor care au răspuns invitației de a se ruga împreună și de a primi cuvânt de învățătură cu acest prilej.
CERCUL PASTORAL NR. 7
„Sf. Cuv. Vasile de la Moldoviţa”
Întâlnirea membrilor Cercului Misionar-Pastoral așezat sub ocrotirea cerească a Sfântului Cuvios Vasile de la Moldovița și coordonat de părintele Negură Dan Dumitru, s-a desfășurat joi, 30 noiembrie 2024, la Parohia „Sf. Ap. Petru și Pavel”, Vatra Moldoviței.
Activitatea a debutat, conform programului anunțat, cu săvârșirea Tainei Sfântului Maslu de obște, sub protia părintelui Protopop Aurel Goraș în biserica parohială, începând cu ora 17.
După rânduiala de rugăciune, părintele Protopop a ținut credincioșilor prezenți un cuvânt de învățătură, în care a vorbit credincioșilor într-un stil metaforic despre ziua de a naștere a neamului creștinesc românesc, care a luat ființă datorită activității Sf. Ap. Andrei pe teritoriul Țării noastre care a predicat și a încreștinat o mare parte a strămoșilor noștri daci, sfințind lăcașuri de cult hirotonind preoți și episcopi pe care i-a însărcinat să continue propovăduirea Cuvântului și să întărească comunitatea de creștini nou înființată. Cu prilejul cinstirii Sf. Ap. Andrei în acea zi a spicuit câteva repere și din viața Sfântului de la chemarea la apostolat în rândul ucenicilor Mântuitorului până la martiriul suferit de acesta pentru numele lui Hristos. În final a conchis prin cuvintele de mulțumire și de împlinire sufletească, pentru faptul că noi, creștinii din Romania avem certitudinea că religia sau cultul nostru creștin este unul de origine apostolică.
În continuare a urmat prezentarea referatului, de către părintele paroh Coca Constantin intitulat „Repere scripturistice și patristice pentru asumarea suferinței și îngrijirea celor bolnavi” din cuprinsul căruia redăm câteva idei: „ Un reper din Vechiul Testament pentru asumarea suferinței este Cartea lui Tobit. Acesta era un om drept ce trăia în Ninive ce fusese exilat in Asiria, dar care a rămas credincios legilor poporului său, continuând să facă acte de caritate. El se confrunta cu numeroase dificultăți ce îi pricinuiesc multă suferință în viață, pierderea vederii constituind punctul culminant în care el se agață de Dumnezeu. Nu iși pierde credința, continuă să se roage, cerându-I lui Dumnezeu milă și vindecare, ceea ce Dumnezeu îi și va dărui.”
„ În Noul Testament asumarea suferinței este evidențiată în mod desăvârșit de însăși Jertfa Mântuitorului Iisus Hristos pe Cruce. El ia asupra Lui suferințele noastre și durerile lumii întregi și le ispășește pe Cruce prin Răstignire De asemenea, tot El reprezintă si modelul suprem de împlinire a dragostei față de aproapele prin mila și dragostea arătată celor bolnavi pe care îi vindecă.”
„Pe toata perioada activității Sale de propovăduire a Evangheliei, Mântuitorul Iisus Hristos își arată în mod desăvârșiți mila și dragostea față de cei bolnavi, aflați în suferință, vindecându-i atât trupește cât și sufletește. Învățătura despre Dumnezeu care accentuează bunătatea Lui, îndelunga Lui răbdare, iubirea și dărnicia Lui, mila Sa cea nemărginită, va influența intens viața creștinilor, aducând „rod însutit” în împlinirea acestor virtuți față de cei bolnavi și suferinzi, lipsiți și încercați.”
„Sfântul Ioan Gura de Aur evidențiază de nenumărate ori în scrierile sale problemele moral-sociale ale comunităților creștine, condamnând păcatul sub orice formă și recomandând virtutea. Are o preocupare deosebită de cei aflați în suferință, spunând că „Dumnezeu vrea să fim folositori nouă și tuturor fraților noștri aflați în suferință și în lipsuri.”
La finalul prezentării, părintele Protopop a adresat mulțumirile de rigoare părintelui referent în numele tuturor celor prezenți pentru conștiinciozitatea cu care și-a redactat și prezentat lucrarea, subliniind și idea deja afișată de părintele, că sănătatea nu este un drept al nostru ci un dar și de aceea trebuie să o tratăm ca atare, adică să avem mare grijă de ea.
Întâlnirea s-a încheiat, ca de obicei prin intonarea în cor a imnului „Cuvine-se cu adevărat”
CERCUL PASTORAL NR. 8
„Sf. Ier. Spiridon”
Întâlnirea cercului pastoral „Sf. Ierarh Spiridon”, din zona Fundu Moldovei – Izvoarele Sucevei, cerc coordonat de părintele Horga Alexandru, preot paroh la parohia Breaza II, a avut loc joi, 25 noiembrie 2024, în biserica cu hramul „Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil”, din comuna Breaza, Parohia Breaza I. Conform programului anunțat, începând cu ora 16, preoții din cercul pastoral zonal au săvârșit Slujba Parastasului oficiat în cinstea regretatului preot paroh Mihai Vermeșan, sub protia părintelui Protopop Aurel Goraș
După rânduiala de rugăciune, părintele Protopop a ținut credincioșilor prezenți un cuvânt de învățătură, în care a oferit pentru început câteva informații elementare cu privire la scopul întrunirilor pastoral misionare, explicând totodată rânduiala expunerii acestor întâlniri. De asemenea a explicat motivul potrivit căruia, de această dată s-a oficiat slujba Parastasului, deoarece în perioada respective s-au împlinit 7 ani de la trecerea la cele veșnice a Pr. Vermeșan Mihai, felicitându-l totodată pe actualul părinte paroh Petru Balabașciuc pentru această inițiativă.
În continuare a urmat prezentarea referatului de către Pr. Petru, intitulat „Importanța lucrării preotului în alinarea suferinței și în prevenirea deznădejdii” din cuprinsul căruia redăm câteva idei mai importante:
„În tradiția ortodoxă, tipologia Sfinților tămăduitori fără de arginți (fără plată) reflectă diversitatea manifestării harului vindecător în Biserică: „Fără de sfârșit este harul sfinților, pe care de la Hristos l-au luat. Pentru aceasta, și moaștele lor, cu dumnezeiască putere, neîncetat lucrează minuni; ale căror nume, fiind cu credință chemate, izbăvesc de boli netămăduite”. De aceea, întâlnim sfinți care au avut pregătire medicală formală și au îmbinat știința vremii lor cu harul dumnezeiesc, precum Sfântul Apostol și Evanghelist Luca, Sfinții Cosma și Damian din Asia sau Sfântul Mare Mucenic Pantelimon. Alături de aceștia, tradiția bisericească îi cunoaște pe sfinții care au primit darul facerii de minuni, fără a avea o pregătire medicală, precum Sfântul Spiridon al Trimitundei sau Sfântul Grigorie Taumaturgul. O categorie aparte o constituie sfinții ale căror moaște au devenit izvoare de vindecare după moartea lor, precum Sfântul Ierarh Nectarie de la Eghina, Sfântul Ierarh Luca al Crimeei sau Sfântul Nichifor Leprosul. ”
„Tradiția vie a sfinților tămăduitori continuă să definească înțelegerea ortodoxă a vindecării ca proces integral, care îmbină dimensiunea medicală cu cea spirituală, oferind un model relevant pentru dialogul contemporan dintre știință și credință.”
„Toți acești sfinți tămăduitori oferă speranță celor disperați, dăruiesc vindecare acolo unde medicii nu pot vindeca boli grele. Sfinții taumaturgi, ca membre ale Trupului tainic al lui Hristos, Îl fac cunoscut lumii pe Domnul Iisus Hristos ca fiind Doctorul cel Mare, Care le-a dăruit și lor darul vindecărilor.”