Cred foarte tare în puterea lui „pot și eu” sau a lui „măcar pot încerca” de a schimba lumea în mai bine. Și cred în curajul mărturisirii prin fapte și în puterea de a vindeca a dăruirii de sine.
Scria cândva Irina Binder: Atunci când cunosc un om bun trăiesc sentimentul minunat că l-am îmbrăţişat pe Dumnezeu. Și cât de înălțător e un astfel de sentiment! Cel al împărtășirii de bucuriile și împlinirile celuilalt. Tocmai de aceea, l-am invitat la taifas, să ne povestească despre Centrul Cultural Catehetic ”Sfântul Nicolae” din Fălticeni, cel dintâi de acest fel din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, pe părintele profesor Bogdan-Constantin Feștilă, profesor de limba și literatura română la Colegiul Tehnic „Mihai Băcescu”, coordonatorul centrului. Așadar, cronica cristalizării unei moderne forme de apostolat!
I. De la seri duhovnicești la Centru Cultural Catehetic
„În cadrul Colegiului Național „Nicu Gane” din Fălticeni am înființat, în luna decembrie a anului 2015, un Centru Cultural Catehetic care să vină în sprijinul programului liturgic desfășurat la nivelul capelei școlare, capelă ctitorită, încă din anul 2010, de PC Părinte Petru Irimescu, de la Rădășeni.
Eram pe atunci preot slujitor onorific la Capela cu hramul „Sfinții Apostoli Petru și Pavel și Sfântul Ierarh Nicolae” și proiectul meu a fost apreciat de conducerea școlii, cu atât mai mult cu cât era un spațiu destinat copiilor și tinerilor din întregul municipiu.
Ideea proiectului a venit ca o extensie și o continuare firească a activităților de tip seri duhovnicești care se desfășurau în fiecare zi de joi, în timpul cărora se citea Acatistul Sfântului Ierarh Nicolae, moment liturgic urmat de sesiuni de cateheză, seminarii și dezbateri pe anumite teme și probleme ale adolescenților.
Astfel, în 3 decembrie 2015, avea loc slujba de sfințire a primului Centru Cultural Catehetic din cadrul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, avându-l ca ocrotitor pe Sfântul Ierarh Nicolae.”
II. Paradigma dezvoltării complete și complexe a personalității tinerilor, consiliere catehetică și dezvoltare personală în activitățile centrului
„Activitățile centrului s-au diversificat permanent, evoluând înspre inter și transdisciplinaritate. N-am fost singur în această „ctitorire” a tinerilor. Mi s-au alăturat permanent alți și alți prieteni ai Școlii și ai Bisericii. În sala amenajată pentru desfășurarea programelor propuse, am înființat o mică bibliotecă religioasă, un spațiu de relaxare, cu mese și canapea, dotat cu suport multi-media. Am coordonat și programe de pregătire gratuită pentru examenele naționale, împreună cu prezbitera Ramona-Daniela Pavăl, profesoară de limba și literatura română, și cu prezbitera Geta Nicolau, profesoară de matematică, ambele de la Colegiul Național „Nicu Gane”.
În perioada 2015-2019, am considerat că putem diversifica programul centrului. Ceea ce s-a și întâmplat. Cursuri de pictură și desen, coordonate de prof. Oana Cepoi, cursuri de muzică psaltică, facilitate de cântărețul bisericesc Sorin Mustață, precum și activități realizate în parteneriat cu Cercul de folclor „Veșnicia s-a născut la sat”, componentă a opționalului Tradiții și obiceiuri în zona Șomuzului Mare, pe care l-am propus și desfășurat.
Programul liturgic al capelei școlare a fost înfrumusețat de cântările bisericești de la strană, coordonate de învățătoarea Maria Tanasă, care desfășoară în cadrul Centrului Cultural Catehetic întâlniri ale Ansamblului „Balada”, aducând școlii premii la diverse concursuri de interpretare de pricesne și cântece religioase.
Apoi, în perioada 2016-2018, Clubul de consiliere și orientare „Între prieteni”, coordonat de prof. psiholog Luiza Nica. În cadrul întâlnirilor propuse, tinerii liceeni au putut participa la activități de tip atelier și seminarii pe teme diverse privind dezvoltarea personalității, relațiile de prietenie și familie, precum și modul de ancorare în viața duhovnicească cu ajutorul Bisericii.
În perioada vacanțelor de vară, desfășurăm în centrul pentru copii și tineret un program de tip școală de vară – Aripi de copil, program ce presupune: club de lectură și recital de poezie duhovnicească, ora de cateheză, concurs de toacă și desene pe asfalt și alte jocuri și ateliere de lucru.”
III. Cateheză și filantropie și-n pandemie
„În perioada 2020-2021, accesul în cadrul Centrului Cultural Catehetic a fost oarecum limitat de situația pandemică, restricțiile de intrare în cadrul școlii fiind necesare, însă elevii au avut permanent parte de program liturgic, de spovedanie și îndrumare, de consiliere și orientare duhovnicească. Nu sunt de neglijat atelierele de confecționat viziere medicinale, care au fost dăruite spitalului din municipiul Fălticeni, ca și participarea noastră în Programul filantropic Alături la greu. Sprijinim Suceava, inițiat de Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților. La aceste acțiuni de voluntariat au participat, în special, foști absolvenți ai liceului, fii ai capelei Colegiului „Nicu Gane”.
În anul școlar 2020-2021, odată cu revenirea elevilor și profesorilor la ore în incinta liceului, am propus derularea unui Program catehetic pentru adolescenți și tineri absolvenți – Adolescența, o vârstă a dilemelor, precum și realizarea unui foișor din lemn în curtea școlii, în vederea desfășurării unor activități în aer liber, spațiu destinat programului de tip tabere de vară din perioada vacanțelor.”
IV. Cateheză, rugăciune și liturghie
„În cadrul programului liturgic, elevii și absolvenții colegiului, precum și profesorii, ostenitorii acestei școli, beneficiază de trei momente de rugăciune săptămânală. În fiecare zi de joi, la vremea înserării, se slujește Acatistul Sfântului Ierarh Nicolae; sâmbătă seara are loc Paraclisul Maicii Domnului, iar duminica – rugăciunile dimineții, acatist și Sfânta Liturghie. De asemenea, peste an, au loc diverse slujbe precum Te Deum, pomenirea celor adormiți, a foștilor profesori, dascăli și elevi, pomenirea eroilor, precum și Taina Sfântului Maslu, oficiată ocazional, la solicitarea conducerii școlii. Astfel, fiii duhovnicești ai Capelei din cadrul Colegiului Național „Nicu Gane” descoperă în incinta școlii o „poartă de rai”, un loc de rugăciune și reculegere, precum și locul de petrecere a timpului liber, o altfel de școală după școală, dar având o locație aparte, tinda Bisericii în care s-a născut, de altfel, Școala Românească, iar prezența unui astfel de Centru Cultural Catehetic poate fi o revanșă către Biserică, o mulțumire adusă acesteia.”
Împărtășirile acestea, așezate așa de cuminte sub semnul modestiei părintelui profesor, ne sunt – cred că nu greșesc – o reîncredințare că într-un astfel de centru de „ctitorire” și creștere duhovnicească a copiilor și tinerilor – fii statornici și drepți ai Bisericii noastre, se (re)împlinește porunca divină: Mergând, învăţaţi toate neamurile! (Matei, XXVIII, 19). Se întrevede aici o înnoită și înnoitoare școală. Și cred într-o astfel de școală viitorului. Deschisă spre valori, înrădăcinată în filele impresionante și frumoase ale trecutului acestui neam, mai atentă la oameni și vremuri, conectată în aceeași măsură la inovație și netrecătoare valori, în care profesorii rămân încredințați că sunt chemați la o altă formă de apostolat. Cel educațional. Și că fiecare oră se cere gândită în paradigma asigurării contextului de cunoaștere și devenire spirituală pentru fiecare copil și tânăr. Și ce nobilă responsabilitate! A fi alături de copii atunci când deprind credința ca valoare netrecătoare, ca mod de viață. Și-odată cu ea și prietenia, curajul mărturisirii, înțelepciunea, dreptatea, omenia.
prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar