Ateliere biblice pentru copii, în Sfântul și Marele Post

În întreagă perioada Sfântului și Marelui Post, în mai multe unități de învățământ din județul Suceava vor fi organizate Ateliere biblice pentru copii, proiect ce propune un demers educațional complex, o operaționalizare secvențială a pedagogiei împrietenirii copiilor și tinerilor cu textul scripturistic și exersarea unor competențe generale și specifice vizate de curriculumul școlar.

Am susținut cel dintâi atelier împreună cu cei 32 de elevi ai clasei a III-a A, de la Școala Gimnazială Nr. 4 din Suceava, coord. prof. înv. primar Isabela Apăvăloaie și prof. de religie Magdalena Marișca, copii excepționali, pe care i-am cunoscut cu ceva timp în urmă, în atelierul susținut de Cătălina Gheorghian, tânăra noastră scriitoare de cărți pentru copii, cu prilejul evenimentului de lansare a cărții Luminola, în căutarea luminii,  cea dintâi carte din colecția Crimca-Junior a Editurii Crimca a Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților.

Demersul didactic propus este pretabil și în modelul învăţării secvenţiale (în oricare  dintre evenimentele instruirii – captarea atenţiei, informarea elevilor despre obiectivul urmărit, stimularea reactualizării cunoştinţelor, prezentarea materialului-stimul, dirijarea învăţării, obţinerea performanţei, asigurarea feedback-ului pentru corectitudinea performanţei, evaluarea performanţei) și în modelul Evocare – Realizarea sensului – Reflecţie (ERR), configurat ca un cadru de gândire şi de învăţare propice dezvoltării gândirii critice şi integrării creative a informaţiilor şi conceptelor.

Entuziasmul copiilor și bucuria lor de a descoperi și învăța continuu au consacrat firesc și frumos întreg atelierul nostru biblic unei succesiuni progresive de procese cognitive și afectiv-emoționale, unei îngemănări armonioase și blânde între informare, formare și transformare. Secvenței didactice de contextualizare a conținuturilor învățării – ce este Biblia sau Sfânta Scriptură?; identificarea în cuprins a unor cărți vetero- și/sau nou-testamentare; evenimente biblice și persoane scripturistice cu care copiii dovedesc familiaritate –, i-a succedat cea de formare a competențelor de lectură explicativă, respectiv comprehensivă – înțelegerea textului, recitirea și explicarea cuvintelor, integrarea acestora în contexte proprii,  selectarea și notarea unui  verset preferat din capitolul lecturat.

Am anticipat câteva dintre valențele transformatoare ale lecturii biblice, realizată individual și în comuniune, oferind fiecărui copil câte un exemplar din Noul Testament cu Psalmii, retipărit în 2018, Anul omagial al unității de credință și de neam și Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918. Le-am oferit deopotrivă și semne de carte, pe care să și le personalizeze creativ și care să le amintească de un abia asumat nou angajament, acela de a citi măcar în răstimpuri câte un capitol din Sfânta Scriptură și de-a memora câte-un verset, trăind încrederea în iubirea desăvârșită a Mântuitorului față de copii și față de lumea-ntreagă ca pe un viu semn de carte.

prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar pentru religie