„Pregătește-te în fiecare zi ca și cum ai intra într-o nouă competiție la sfârșitul acesteia”, îndemnul Părintelui Arhiepiscop Calinic către olimpicii suceveni

Sâmbătă, 15 martie 2024, a avut loc, la Colegiul Tehnic „Petru Mușat” Suceava, etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Religie, Cultul Ortodox, la care au participat 122 de elevi din clasele V-XII, din 62 de unități de învățământ din județ.

La ieșirea din centrul de concurs, tuturor elevilor le-au fost oferite cărți, care tratează subiecte din programa școlară sau teme conexe acestora și oferă aprofundări și perspective dintre cele mai complexe conținuturilor învățării, cărți care completează frumos o bibliotecă a tânărului mărturisitor de Hristos. Deopotrivă, organizatorii le-au transmis elevilor mesajul de binecuvântare al Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, mesaj concentrat în Decalogul olimpicului.

„Pregătește-te în fiecare zi ca și cum ai intra într-o nouă competiție la sfârșitul acesteia” și „Privește spre viitor cu credință în Dumnezeu, cu nădejde în Providență și cu dragoste față de Familie, Biserică și Țară” au fost doar două dintre îndemnurile arhierești pe care elevii le-au recunoscut ca fiindu-le deziderat în devenirea școlară și în cea moral-duhovnicească.

Competiție de excelență, care se adresează elevilor cu aptitudini, înclinații și interese deosebite pentru disciplina religie, olimpiada le oferă elevilor contextul de a exersa și dovedi competențe generale relevante. La nivel gimnazial: utilizarea conceptelor specifice religiei proprii, în conexiune cu diferite manifestări ale credinței; manifestarea unui comportament moral, în viața personală şi în societate, în acord cu valorile religioase; raportarea experiențelor din viața de zi cu zi la principiile religioase, cu respectarea identității și diversității religioase. Iar la nivel liceal: definirea specificului propriei credințe, în raport cu alte credințe și convingeri; utilizarea adecvată a conceptelor specifice religiei, în diferite contexte de comunicare; integrarea valorilor și a cunoștințelor religioase în structura propriilor atitudini și comportamente; aplicarea învățăturii de credință în viața personală și a comunității; corelarea cunoștințelor religioase cu cele dobândite la alte discipline de învățământ.

„Pregătirea elevilor pentru participarea la etapele succesive ale olimpiadei a început încă din primele zile ale anului școlar, deopotrivă în Centrele zonale pentru performanță la religie, în Centrele cultural-catehetice școlare și în unitățile de învățământ și se dovedește a fi un susținut efort de echipă, al elevilor și profesorilor coordonatori pe de o parte, al familiilor și al comunității școlare extinse, pe de altă parte.

Calitatea lucrărilor elaborate de copiii și tinerii participanți la competiție probează, o dată în plus, asiduitatea cu care ei asimilează cunoștințe, conținuturi, concepte și, deopotrivă, exersează și consolidează valori și atitudini impuse de finalitatea axiologică a studiului disciplinei religie în școală: conștientizarea rolului învățăturilor Bisericii în viața personală și a comunității; dezvoltarea respectului față de cele sfinte; asumarea propriei identități religioase; responsabilitate în exercitarea drepturilor și obligațiilor ce decurg din apartenența la diferite identități (confesiune, națiune, comunitate, profesie, cultură etc.); respect și înțelegere față de semenii de alte credințe și convingeri; grija față de aproapele; interesul pentru aprofundarea cunoștințelor religioase în vederea permanentei deveniri spirituale.

Rezultatele acestea înseamnă reconfirmare a studiului consecvent și atent documentat, asumare a valorilor creștine și orientarea efortului de voință înspre oglindirea în fapte a credinței desăvârșitoare, și – corolar – disponibilitate asertivă pentru comuniune și comunicare.” (Daniela Ceredeev, inspector școlar pentru religie)

Irina Ursachi

Foto credit: Mihai Grosu