Răspunsul ierarhului – 25 ianuarie 2025

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Bună ziua,

Preotul tânăr de la biserica din … a oprit oamenii după slujbă și a ținut o predică de o jumătate de oră în care … îndemnând oamenii … A dus oamenii în eroare spunând că dacă …, tinerii vor fi … și multe alte aberații de genul ăsta…

Este o practică normală pentru Biserică?

S-a făcut vreo înțelegere între cler și …?

La slujbă era prezent și viceprimarul comunei care nu a luat atitudine…

Nu cred că e normal așa ceva și nu cred că oamenii trebuie să audă îndemnuri … de la preoți.”

Doamne, ajută!

Sesizarea dumneavoastră a fost trimisă spre cercetare sectorului de resort.

Vă mulțumim!

„Sărutăm dreapta, Înaltpreasfinția voastră!

Vă scriu în legătură cu slujba ce se oficiază în orice biserică la înmormântare. Slujba nu este aceeași în orice eparhie din cuprinsul Patriarhiei Române, cu atât mai mult asemănătoare în toată Ortodoxia?

Există rânduială specială pentru slujba oficiată în județul Suceava? Sau în municipiu? Sau ar trebui urmată rânduiala din Molitfelnic?

Consider că ar trebui ca Sfântul Sinod să dea o hotărâre în care să se stabilească rânduiala în fiecare Taină și Ierurgie. Se pune sau nu canonul, se zic toate extensiile etc., ca să nu mai existe între credincioși: preotul X a ținut două vorbe, iar Y a ținut o oră și jumătate.

Vă mulțumesc pentru răspuns!

Cu smerenie, un cititor!”

Doamne, ajută!

Domnule cititor, slujbele își au rânduiala lor bine statornicită, care trebuie respectată. Și vă asigur că preoții din Bucovina știu să facă slujbele ca la carte. Că uneori Canonul înmormântării mirenilor este citit la Chinonic, mai ales atunci când preoții mai au și alte obligații după acea înmormântare, nu este nicio dramă. Același lucru se întâmplă și la înmormântarea preoților când, slujba fiind foarte lungă, Canonul se citește la Chinonic sau seara, la stâlpi. Important este să nu rămână necitite.

Pace și multă liniște sufletească!

„Doamne, ajută! și îmi cer iertare, mă gândeam, ce spuneți despre Biserica „Sfântul Nicolae” din Climăuți, Siret, ni se va da nouă, ortodocșilor, să putem avea grijă să aprindem o candelă acolo? Să avem Sfânta Liturghie, Sfântul Maslu, botezuri, cununii, chiar să o renovăm.

Mulțumim mult, blagosloviți și ne iertați.”

A.F.

Doamne, ajută!

În urma unor vizite în teren și a unor discuții purtate cu diverse persoane din comunitatea Climăuți, s-a încercat identificarea unui posibil candidat la hirotonie din rândul comunității, în virtutea făgăduinței asumate la trecerea lipovenilor omopiști sub conducerea fostei Mitropolii a Bucovinei, demers rămas fără ecouri pozitive.

În paralel, s-a făcut o evaluare din punct de vedere tehnico–financiar privind starea de degradare a bisericii, în perspectiva obținerii unor fonduri pentru restaurarea clădirii, întrucât stadiul actual al construcției nu permite slujirea liturgică în condiții optime.

Intenția noastră este ca în perioada imediat următoare să preluăm cheia bisericii de la cel care o are încredințată, să facem o inventariere a tuturor obiectelor de cult și, cel puțin pentru început, să se slujească o dată pe lună după rânduiala ortodoxă, în limba română, continuându-se în paralel și tradiția locului, transmisă din generație în generație, și anume, deținerea cheilor bisericii de către o persoană în vârstă, aceasta ocupându-se cu îngrijirea lăcașului de cult și cu oficierea, în limba slavonă, a câtorva dintre Laudele bisericești (Ceasurile, Utrenia, Vecernia etc.).

Vă recomand ca pentru orice doleanță a dumneavoastră, legată de programul liturgic ce se va desfășura în Biserica „Sfântul Nicolae” din Climăuți, sau pentru orice solicitare de servicii religioase să luați legătura cu preotul Gheorghe Filimon, paroh al Parohiei Baineț, sau direct cu părintele protoiereu al Protopopiatului Rădăuți, Ionel-Constantin Maloș. Totodată, vă asigur că la Climăuți, în cel mai scurt timp, lucrurile vor intra în bună și deplină rânduială.

Pace și bucurie!