Răspunsul ierarhului – 16 noiembrie 2024

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic,

Înaltpreasfințite Părinte,

Vă scriu cu o întrebare.

Este canonic permis, în Biserica Ortodoxă Română, ca un ierarh (același ierarh, adică aceeași persoană) să ocupe funcții distincte de ierarh/arhiereu (NU MITROPOLIT) în cadrul a două jurisdicții (episcopii/arhiepiscopii) distincte ale aceleiași Mitropolii?

Dacă este permis, sunt aceleași reguli în țară ca și în diaspora?

Dacă este permis doar pentru o perioadă de „tranziție”, care este lungimea permisă a acesteia și motivul pentru care se poate permite așa ceva?

Dacă este permis, este făcut un pogorământ ca acest lucru să fie posibil pentru ca o aceeași, singură persoană să aibă funcții de căpătâi în două jurisdicții distincte ale aceleiași Mitropolii, sau este permis după canoanele Bisericii Ortodoxe Române?

Aștept răspunsul Înaltpreasfinției voastre.

Sărut’dreapta.”

A.G.

Doamne, ajută!

Acest lucru este permis dacă este mitropolit, pentru a suplini una dintre episcopiile sufragane vacante. În cazul în care mitropolitul este în imposibilitatea de a sluji, din motive de sănătate sau de bătrânețe, cu binecuvântarea Părintelui Patriarh eparhia respectivă poate fi suplinită de un alt arhiepiscop sau episcop din Sinodul Mitropolitan. În cazul eparhiilor din afara granițelor țării, constituite în mitropolii pentru sprijinirea românilor din diaspora, procedura ar trebui să fie aceeași. Aceste supliniri durează până la numirea titularilor.

Pace și liniște sufletească!

„Sărut mâna!

De ce Consiliul Parohial și Comitetul de femei:

  1. Sunt doar niște metode prin care preotul se pune la adăpostul responsabilității față de superiori?
  2. Sunt alcătuite din rude, cumătrii, sponsori cu interese „parohiale” (pășuni date în arendă fără arendă, locuri de veci „răs-cumparate” fără chitanță), care aprobă în ședință și execută tot ce-i trece preotului prin cap noaptea ca să nu-l supere?
  3. Nu sunt alese de enoriași? Preotul merge prin sat, „tratează” cu cei pe care îi poate manipula sau au interese și îi „selectează” înțelept pentru următorii patru ani?
  4. Nu se întrunesc în ședințe deschise, cu accesul liber și al contribuabililor?
  5. Nu au un program lunar de ședințe, cu procese-verbale de inițiative, hotărâri, dări de seamă?
  6. Nu sunt supervizate de superiori, prin reprezentanți, la alegeri și după, privind activitatea din parohie?
  7. Sunt aproape invizibile? Sunt 4-5 consilieri, cu tot cu pălimar, cântăreț, omul de la lumânări și vreo doi rătăciți … ușor! Dacă întrebi un om din sat cine face parte din aceste două găști, dă din umeri!
  8. Prin membrii lor, sunt direct beneficiari ai oportunităților legate de parohie? Ex.: Cine face gardul? Domnul consilier „X”, nu voluntar, ci pe bani pe care îi împarte cu preotul! Oamenii știu un preț, realitatea este alta…! Consilierii folosesc pământul bisericii în mod gratuit doar ca să tacă, să semneze ce li se pune în față de preot sau să aplaneze murmurul enoriașilor când preotul sare calul cu taxele impuse și fără chitanță reală (oamenii plătesc o sumă, preotul taie chitanța, dacă o taie, pe altă sumă)!
  9. Nu au o evidență reală a activităților dintr-o parohie? Încasări, plăți, arendări, închirieri, inventar, păduri! Oamenii nici nu știu că au pădure! Nu mai vorbim de lemn!!!
  10. Se aleg și devin o formă organizată de eludare fiscală și materială a comunității, nu mai vorbim de cea a statului !!!

DECALOGUL CONSILIULUI PAROHIAL ȘI AL COMITETULUI DE FEMEI

*** Nu putem băga pe toți preoții în aceeași oală, cunosc preoți minunați, DAR, având în vedere că se apropie alegerile „libere” de Consilii Parohiale și Comitete de femei în ianuarie 2025, personal, mi-aș dori să văd parohiile înflorind duhovnicește, nu un alt Mercedes din banii de acoperiș al bisericii în curtea stăpânului ironic în haină neagră.

*** Mergând la bunica, am văzut aceste lucruri și, din defect profesional (jurnalist), m-am documentat puțin cum stau lucrurile!

Eu cred în Dumnezeu, în biserică, în frumos, pace, liniște, armonie, DAR mă deranjează cumplit când întâlnesc un „meseriaș” care își spune preot. Oamenii de la țară sunt simpli, dar nu proști. Ei văd multe, dar tac din prea mult bun simț sau … din frică, să nu-i „porcească” preotul la predica de înmormântare.

* Nu pot da numele părintelui și parohia. Mă gândesc la bunica…

Doamne, ajută-ne!”

P.M.

Doamne, ajută!

La noile alegeri vom ține cont de sugestiile dumneavoastră.

Vă mulțumim!

„Începe perioada sărbătorilor și în unele parohii se organizează concerte de colindă și cu instrumente în interiorul bisericii. Sunt acestea ok? Având în vedere că Sinodul în 2018 parcă a interzis orice fel.

Sărut mâna și putere multă în conducerea Arhiepiscopiei. Suntem cu Înaltpreasfinția voastră!”

C.U.

Doamne, ajută!

Să fie binecuvântate toate concertele care aduc un plus de liniște sufletească ascultătorilor, respectându-se totodată hotărârile Sfântului Sinod.

Pace și bucurie!

Celor care se întreabă cine conduce Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților

Doamne, ajută!

Vă asigur că Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților este condusă de arhiepiscop și de episcopul-vicar, împreună cu părinții consilieri ai Cancelariei Centrului Eparhial, respectiv cu părinții protoierei ai protopopiatelor. Astfel, hotărârile se iau numai în Permanențele Consiliului Eparhial, nicidecum de către o singură persoană. Cât privește hotărârea luată de chemare în Consistoriu a preotului amintit, ea a fost precedată de patru ani de așteptare, ca preotul să dea parohiei cele luate, chiar dacă acesta a fost implicat în lucrările de construire a respectivelor edificii. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, a fost necesar ca lucrurile să fie tranșate în așa fel încât cei din parohie să știe cum stau lucrurile, și anume că este o biserică privată. Cu toate că mă pomenea la slujbe, în calitate de chiriarh al eparhiei, părintele săvârșea, și încă săvârșește, Sfânta Liturghie pe antimisul primit de la Înaltpreasfințitul Părinte Pimen, un ierarh care s-a mutat la cele veșnice, ieșind astfel din rânduiala Bisericii. Parohia este a Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, dar patrimoniul acesteia aparține de fapt exclusiv unei familii, după modelul feudelor.

Așadar, bine este ca informarea să se facă din surse credibile, evitându-se a se mai plăti taxe postului „Radio Șanț”, care se complace în eroare.

Pace și liniște sufletească!