Răspunsul ierarhului – 18 septembrie 2024

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Sărut mâna, 

Înaltpreasfințite Părinte,

Aș avea două întrebări/rugăminți:

Prima: de ceva vreme ați schimbat lumânările pe care le vinde Arhiepiscopia cu niște lumânări groaznice, din parafină. Înainte erau niște lumânări ok, din probabil amestec ceară cu ceva, dar oricum foarte bune. Problema este că aceste lumânări noi sunt pur și simplu inutilizabile. La preț de lumânări de ceară ele nu ard nici măcar 5-10 minute. În condiții de caniculă se topesc instant, în mână, nu ajungi cu ele la lumânărar… este o bătaie de joc. Ok, nu sunt bani pentru lumânările adevărate, dar măcar micșorați prețul… aceleași lumânări se pot lua din Bazar la 0.5 lei. Vă rog faceți ceva, ori aduceți lumânări normale, cum erau înainte, ori scădeți prețul. Este o risipă de bani pentru credincioși și poate o jignire pentru Dumnezeu să aprindem lumânări din cele mai ieftine, vorba vine să aprindem, pentru că ele nu rezistă nici 5 minute, se topesc instant.

Punctul 2: vă rog frumos regândiți slujbele de Priveghere cu ocazia hramului Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou”, măcar de Sânziene, în sensul ca să mutați Privegherea la un 6-7 PM (18-19) după amiaza, astfel încât să putem participa și noi cei cu copii mici sau cu serviciu a doua zi. La ora 21 este foarte greu, nu suntem toți călugări. Pentru cei cu copii mici este imposibil. Sau cei care lucrează de la 8 AM. Vă rog, am observat că la Patriarhie slujba Privegherii pentru Sfântul Cuvios Dimitrie cel Nou începe la ora 5 PM (17) și ține până pe la 21. Un interval de timp foarte rezonabil. Nu știu la Iași acum, dar când eram studentă în Iași, chiar și acolo începea la un 7 PM (19).

Vă rog să țineți cont. Când trăia Înaltul Pimen, Dumnezeu să-l odihnească cu drepții, am mers an de an la Priveghere în cinstea Sfântului Ioan cel Nou, începea la 6 PM (18), dar acum este aproape imposibil, trebuie să ai mașină etc. (pentru mine, de exemplu, ca femeie nu este ușor să merg pe jos sau chiar cu taxiul după ora 12 noaptea).

Vă rog, faceți ceva. Mulțumesc.

Sărut mâna”

L.P.

Doamne, ajută!

Având în vedere achiziționarea unei noi linii de producție a lumânărilor, care a fost recent instalată, încă se testează compoziția și procesul tehnic, pentru găsirea variantei optime.

În ceea ce privește programul slujbelor de Priveghere la hramurile Mănăstirii Sfântul Ioan cel Nou, fiind Catedrala Arhiepiscopală, programul slujbelor este cel al catedralelor, ținând cont și de faptul că după Slujba Utreniei este săvârșită slujba Sfintei Liturghii în interiorul bisericii (acum în renovare) sau a paraclisului.

Pace și liniște sufletească!

„Sărut-mâna,

Doamne ajută,

Iertați deranjul, vă rog.

Am văzut de curând în mediul on-line o postare referitoare la Parohia Sfânta Treime unde este totul privat, dar ce m-a mirat a fost faptul că unele persoane au scris în comentarii că și la Parohia cu hramul Buna-Vestire (https://www.arhiepiscopiasucevei.ro/lucrari-de-pictura-la-parohia-buna-vestire-localitatea-sfantul-ilie-comuna-scheia) este situația apropiată ca la Sfânta Treime, unde biserica este construită pe domeniu privat în ce ține de teren, cât și cimitirul, dar că ei ar fi „protejați” pentru că au numele de familie Mihoc. Din ce s-a mai scris în comentarii, reiese că din multele accidente mortale ale familiei Mihoc au primit milioane de euro ca despăgubiri RCA, iar din banii primiți ar investi în ceva privat la parohie și, totodată, că s-au îmbogățit toți de pe urma tragediilor familiei Mihoc, având acum afaceri și spații de închiriat pe sume uriașe.

Destul de multe comentarii în acest sens, am zis să vă aduc la cunoștință, probabil sunt răutăți și invidie ale enoriașilor de la Sfânta Treime din mun. Suceava, dar poate totuși este adevărat acest aspect, nu am de unde ști doar din comentariile lor on-line.

Totodată, uitându-mă în legislația actualizată (https://lege5.ro/App/Document/geydmojwgu/legea-nr-239-2007-privind-reglementarea-regimului-juridic-al-unor-bunuri-imobile-aflate-in-folosinta-unitatilor-de-cult), mi se pare o mare nedreptate referitoare la parohiile care s-au implicat să obțină fără plată, așa cum zice legea, terenurile unde sunt finalizate bisericile, în comparație cu Biserica Sfânta Treime din Suceava unde este totul privat. Vă felicit pentru luarea deciziilor corecte în acest sens! 

Nu e neapărat necesar ca să vă deranjați să-mi răspundeți, a fost doar un lucru ce l-am citit în 2 comentarii în 2 postări diferite și mi-a dat de gândit. Am zis să vă transmit și dumneavoastră, așa mi se pare corect ca să vi se aducă la cunoștință acest aspect. Dacă veți avea totuși timpul necesar să-mi răspundeți, vă rog să o faceți în privat, nu public, la fel ca și data trecută când mi-ați răspuns.

Mulțumesc pentru timpul acordat!

(N-am avut intenția ca să vă deranjez în zi de duminică, dar acum am citit și n-am vrut să uit să vă întreb acest lucru pe viitor).”

L.I.

Doamne, ajută!

Referitor la acest subiect facem următoarele precizări:

Contractul de concesiune nr. 8 din data 27.08.2001 încheiat între Primăria Șcheia și Biserica Ortodoxă „Buna Vestire” dovedește contrariul. Terenul parohiei este luat în concesiune pe perioada de 49 de ani, iar contractul nu este pe persoana fizică, ci pe parohie.

Parohia „Buna Vestire” din Sfântu Ilie, com. Șcheia, reprezentată legal de preotul paroh Dimitrie Mihoc, este în ascultare și raport de subordonare față de Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților.

Pace și mult bine!

„Sărut mâna, Înaltpreasfinția Voastră, binecuvântați!

Simpatizez un băiat, este o persoană cu un comportament rar în această generație, iar din acest motiv îmi doresc să interacționez cu el. Până acum nu am purtat nicio conversație, dar parcă ceva nu mă lasă să renunț. Mi se pare că îndeplinește toate criteriile unui băiat cumsecade, este credincios, iar comportamentul său descrie educația pe care nu o găsim ușor în ziua de astăzi. Este cu 4 ani mai mare decât mine. Îndrăznesc să cer un sfat mângâietor: cum putem începe o conversație, după modelul creștinesc, iar dacă acest lucru nu se întâmplă, îi putem cere Maicii Domnului acest lucru, sau să ne lumineze dacă este potrivit pentru noi?”

A.

Doamne, ajută!

Cred că cel mai bun sfat în acest sens l-ați putea primi de la duhovnicul dumneavoastră. Îmi pare rău, dar nu am expertiză în acest sens.

Pace și bucurie!