În seara de 18 decembrie 2023, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, Asociația Studenților Creştin-Ortodocşi Români, filiala Suceava a organizat o seară de dialog, intitulată „Urcuș duhovnicesc spre Ieslea de la Bethleem” avându-i ca invitați pe părintele profesor Bogdan-Constantin Feştilă de la Paraclisul Colegiului Național Nicu Gane din Fălticeni şi pe domnul profesor Cristi-Gabriel Hurjui, consilier eparhial al Sectorului de Catehizare, tineret și educație pentru viață din cadrul Centrului Eparhial Suceava.
În prima parte a dialogului, domnul profesor Cristi-Gabriel Hurjui, a vorbit despre seminificația icoanei „Anapeson” (Somnul lui Iisus/ Privegherea lui Iisus) şi despre icoana Naşterii Domnului Nostru Iisus Hristos, explicându-ne particularitățile elementelor regăsite în acestea. „Anapeson” este o icoană destul de rar întâlnită în bisericile zidite recent, aceasta putând fi văzută în vechile schituri și mănăstiri românești, dar și în anumite biserici din Grecia. Când icoana este zugrăvită deasupra ușii de intrare în locașul de cult, aceasta împlinește cuvintele din Psalmul 120 care zice: „Cel ce te păzește, nu va dormita. Iată că nu dormitează nici nu doarme. Domnul te va păzi la plecare și la venire, de acum și până în veac”.
Praznicul Nașterii Domnului ocupă un loc central în opera de mântuire a omenirii. În icoana Nașterii Domnului se regăsește întregul mesaj din Evanghelie despre întruparea Mântuitorului din Sfânta Fecioară Maria, fiind surprins împreună cu alte detalii adăugate din Sfânta Tradiţie a Bisericii. Icoana este împărțită în trei secțiuni: partea superioară reprezintă aspectul teofanic şi profetic, partea centrală – aspectul tainic, iar partea inferioară – aspectul omenesc.
Fiecare detaliu din icoană poartă o simbolistică deosebită: raza simbolizând arătarea Sfintei Treimi, muntele reprezentând lumea neprimitoare și ostilă, Pruncul Hristos este pictat fie dormind sau stând treaz, cu brațele încrucișate pe piept în chipul Crucii, iar ieslea în care este așezat Pruncul simbolizează Altarul de Jertfă sau Mormântul. Expresia chipului Maicii Domnului este una îngândurată, anticipând chinurile și Jertfa de pe Cruce a Fiului Său, bătrânul ciudat, îmbrăcat în piele de animal, îl reprezintă pe îngerul ispititor care îl hărțuia pe Iosif, logodnicul Mariei.
În cea de-a doua parte a serii, părintele Bogdan-Constantin Feştilă a reuşit să ne traspună, prin câteva frumoase istorioare, într-o stare a păcii şi a iertării, amintindu-ne fiecăruia că Dumnezeu ne iubeşte necondiționat şi că nu trebuie să uităm că Bethleemul se află atât în sufletele noastre cât şi în sufletul aproapelui nostru. Praznicul Nașterii Domnului este unul al bucuriei, al nădejdii și reprezintă dovada supremă a iubirii lui Dumnezeu pentru lume, jertfindu-și Unicul Fiu pentru mântuirea noastră, a tuturor. Invitația părintelui pentru fiecare dintre noi, a fost aceea de a fi făclii luminoase în peștera întunecată de răutate, de ură, de frustrare și de păcate, a sufletelor care au nevoie de ajutor.
În încheierea serii de dialog, părintele profesor ne-a transmis celor prezenți un gând la care să medităm. Acest îndemn, pe care prima dată l-a rostit Sfântul Serafim de Sarov, ne responsabilizează mai mult acum, în perioada Sfintelor Sărbători, când fiecare dintre noi trebuie să fim aproapelui lumină, nădejde și pace. „Dobândeşte pacea si mii de oameni din jurul tău se vor mântui!”
Andreea Vovciuc
Asociația Studenților Creștin-Ortodocși Români, filiala Suceava