„Înaltpreasfinția voastră,
În primul rând doresc să îmi exprim recunoștința pentru lucrurile frumoase pe care le faceți în Arhiepiscopia Sucevei. De când ați venit aici, foarte multe aspecte ale vieții credincioșilor s-au schimbat în bine și pentru aceasta vă mulțumim! Tocmai de aceea, ar fi păcat ca ceea ce urmează să vă relatez să rămână doar sub titlul de nemulțumire exprimată și atât.
Din câte se tot spune pe rețelele de socializare, corala arhiepiscopiei a obținut multe premii în țară și străinătate. Cu toate acestea, în fiecare duminică, la Sfânta Liturghie se cântă aceleași partituri. Există o multitudine de lucrări care poartă semnătura unor nume importante în muzica corală (I.D. Chirescu, Achim Stoia, Gavriil Musicescu, Gheorghe Cucu etc.), de o frumusețe rară, dar care nu se bucură de abordarea dirijorului acestui cor!
Corala poartă numele compozitorului Ciprian Porumbescu, dar nu cântă nimic din compozițiile sale, de exemplu Liturghia la 4 voci! Sau măcar câteva lucrări de chinonic! Ați venit cu mult suflu bun în Suceava, v-aș ruga să faceți ceva și în acest sens si sunt sigură că sufletul părintelui Iraclie Porumbescu se va bucura!
O altă practică destul de păcătoasă și pe alocuri ilegală este aceea că dirijorul sau managerul corului tinde să se prezinte pe scenă cu aceiași oameni, dar sub denumiri diferite ale corului. Nu prea înțeleg cum de face acest lucru, probabil din motive financiare…
În Suceava sunt persoane valoroase care cu siguranță pot acoperi nevoile muzicale ale arhiepiscopiei mai eficient și mai profesionist! Un dirijor talentat și cu școală corală serioasă ar putea fi o achiziție net superioară în privința performanței acestui cor.
Cu prețuire.”
Doamne, ajută!
Ca răspuns la cele sesizate de dumneavoastră, am cerut un punct de vedere al celui responsabil. Spre lămurirea dumneavoastră, am să redau răspunsul integral:
„Piesele pe care le cântăm în Sfânta Liturghie nu aparțin doar unui singur compozitor, ci cântăm astfel: de Nicolae Lungu, „Ectenia Mare”, „Ectenia întreită” și majoritatea recitativelor; de Ioan D. Chirescu, „Fericirile”; de Gavriil Musicescu, Antifoanele 1 și 2, Răspunsurile mari și „Heruvicul”. Apoi, promovăm și compozitorii bucovineni, cântând „Axionul” de Dimitrie Borteanschi și „Ca pre Împăratul” de George Ștefănescu. Mai mult, la Chinonic avem incluse în repertoriu, pe lângă piesele simple, piese de Gheorghe Cucu și de compozitori neoromantici ca Pascal Bentoiu, cu piesa „Te slăvesc pe Tine, Părinte”.
La sugestia Înaltpreasfinției Voastre, de duminica trecută am început să cântăm „Tatăl nostru” de Ciprian Porumbescu.
Deja am început să dublăm (învățăm) momentele muzicale principale ale Sfintei Liturghii scrise de alți compozitori, de exemplu „Pre Tine Te lăudăm” – interpretat în 2 variante, Musicescu și mai nou Chirescu; în lucru avem un „Heruvic” pe glas V armonizat pe care sper să îl putem cânta cât mai curând și multe alte piese pentru Chinonic. Lucrăm și la o piesă de Pavel Chesnokov, numită „Să se îndrepteze”.
Astăzi, pentru prima dată, am cântat la Chinonic „Concertul nr. 1” de Gavriil Musicescu.
Cât despre „Liturghia” așezată pe note de Ciprian Porumbescu, în acest moment, în Suceava nu există din păcate posibilitatea de a o interpreta.
Mai mult, eu fac parte din grupul de lucru coordonat de domnul vicepreședinte al Consiliului Județean Niculai Barbă în cadrul căruia căutăm ca, pe lângă „Liturghia” de Ciprian Porumbescu, să punem în valoare și alte piese scrise de el. Personal am căutat să abordez în Sfânta Liturghie piese aparținând cât mai multor compozitori.
În corala noastră, ce poartă numele „Sfântul Ioan cel Nou”, avem oameni care, pe lângă pregătirea muzicală de specialitate, au și o mare dragoste față de Sfântul Ioan și de Biserica lui Hristos, cum ar fi: Valentina Tablan – soția mea, Ioana Cămară – profesor canto, Simona Cotos – profesor de muzică, Petrică Negrea – absolvent conservator, Ionuț Ilisoi – absolvent teologie și student la canto, Alexandru Semeniuc – dirijor și masterand la Conservator, alături de elevi de la Colegiul de Artă și de la Seminar. Lista poate continua, deoarece la fiecare eveniment avem oameni care sunt măcar notiști, dacă nu absolvenți de Conservator.
În ceea ce privește „școala corală serioasă” pe care eu nu o am, după cum se afirmă, ca dirijor am câștigat în 20 de ani de activitate multe medalii de aur, argint și premii la Olimpiada Națională Corală, pe care le pot pune la dispoziția celor care doresc să le cerceteze. Am făcut și fac performanță la nivel național si internațional atât cu Corala Seminarului și Corala Colegiului „Ștefan cel Mare”, unde activez ca profesor de muzică, cât și cu coralele de adulți pe care le dirijez.
Cât despre „performanța acestui cor” de care persoana se îndoiește, doresc să aduc aminte faptul că în anul 2011, la concursul pentru coruri ale catedralelor chiriarhale organizat de Preafericitul Daniel, am câștigat la Iași locul 1, depășind Corul Catedralei Mitropolitane, ca mai apoi să obținem un onorabil loc 4 pe țară, în finala de la București.”
Așadar, vă mulțumesc, stimată doamnă, pentru că, prin intermediul sesizării dumneavoastră, am reușit să mă edific asupra performanțelor acestei corale ctitorite de vrednicul de pomenire Înaltpreasfințitul Părinte Pimen.
Post binecuvântat și vă asigurăm de bunele noastre intenții!
„Doamne, ajută!
Înaltpreasfinția Voastră, ce sfaturi îi puteți oferi unui tânăr care dorește să intre în viața monahală?
PS: Mi-aș dori tare mult, dacă este posibil, să primesc o carte cu autograful Înaltpreasfinției Voastre. Vă admir tare mult pentru ceea ce faceți în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților.
Cu prețuire, T.U.”
Doamne, ajută!
Unui astfel de tânăr i-aș recomanda să dea curs simțămintelor proprii și să nu se lase influențat, nici de familie, nici de duhovnic și nici de prieteni, ci doar de propria-i conștiință. Așa am făcut eu! Cât despre cărți, vă rog să vă adresați depozitului de carte, iar dacă veți trece pe la arhiepiscopie, vă voi oferi cu drag una din cărțile mele.
Mult succes!
Doamne, ajută, Înaltpreasfințite Părinte Calinic!
Dacă un creștin dorește să cânte la o mănăstire, el fiind de mir, poate fi angajat? Dar el să cunoască tipicul și toată rânduiala mănăstirii și starețul să aibă nevoie de el, poate fi angajat? Doamne, ajută, Înaltpreasfințite!”
Doamne, ajută!
De regulă, în mănăstiri sunt angajați cei închinoviați în acea mănăstire. Însă în unele mănăstiri, din lipsă de personal, nu este exclusă posibilitatea încadrării unor persoane din exteriorul acesteia pe posturi neclericale. Pe postul de cântăreți veți putea fi angajat numai în cazul în care ați absolvit școala de cântăreți bisericești, seminarul sau facultatea de teologie.
Post binecuvântat!
„Binecuvântați, Înaltpreasfințite Părinte Calinic!
Nădăjduiesc să mă puteți lămuri cu următoarele chestiuni:
Mulțumesc și vă doresc pace, bucurie, sănătate întru mulți ani!”
Doamne, ajută!
Pace și bucurie!
„Doamne, ajută!
Încep cu o vorbă din popor: „Nu fă ce face popa, fă ce spune popa”. La …… doamna preoteasă organizează petrecere fastuoasă în Postul Mare. Întrebarea mea este, părintele (soțul dumneaei) a dat singur binecuvântare evenimentului sau a primit și el accept de mai departe? Organizarea evenimentului a fost anunțat cu multe zile înainte pe o rețea de socializare, având ca temă „Petrecere de ziua femeii”.
Doresc să rămân în anonimat, mulțumesc.”
Doamne, ajută!
„Petrecere fastuoasă”?! Depinde ce înțelegeți prin aceasta. V-aș ruga să fiți mai explicit. Mulțumesc! Cât despre acceptul părintelui „de mai departe”, adică de la superiorii sfinției sale, la care faceți referire, iertat să-mi fie, dar stabilirea activităților într-o instituție de învățământ nu intră în atribuțiile episcopilor, ci fiecare director își organizează activitățile în funcție de situația financiară.
Post binecuvântat!
Doamne, ajută!
Atât timp cât Patriarhul Moscovei a slujit cu Patriarhul României la București înseamnă că există comuniune și ca atare credincioșii celor două Biserici se pot căsători și cununa. Timpul săvârșirii Tainei Cununiei și-l aleg tinerii după ce se sfătuiesc cu duhovnicul lor.
Pace și bucurie!