Răspunsul ierarhului – 3 martie 2023

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Vă sărutăm dreapta, Înaltpreasfinția Voastră!

Cu permisiunea Înaltpreasfinției Voastre, doresc să vă adresez câteva întrebări.

  1. De ce, de câțiva ani buni, ziua de 9 martie nu mai e trecută cu roșu în calendar? Nu există pericolul ca generațiile viitoare să uite de tot ce înseamnă Sfinții 40 de Mucenici?
  2. Cum trebuie să ne raportăm la o Liturghie în care nu este rostită ectenia celor chemați? Este o Liturghie validă? De ce la nivelul Sfântului Sinod nu e o unitate în acest sens?
  3. Cum poate simți cineva dragostea lui Dumnezeu dacă nu a fost iubit niciodată de părinți?
  4. În următoarele situații (preotul e foarte tânăr, e un cunoscut de -al tău, nu e pe placul tău sau nu dorește acest lucru) sărutarea mâinii e un act liturgic obligatoriu?

Vă mulțumesc!”

R.V.

Doamne, ajută!

  1. Sunt convins că adevărații credincioși, practicanți în sensul autentic al cuvântului, chiar dacă nu sunt trecuți cu roșu în calendar, așa cum foarte mulți sfinți importanți nu sunt trecuți astfel, nu vor uita de cei 40 de Sfinți Mucenici prăznuiți pe 9 martie. Mai ales că datina românească le acordă o atenție deosebită, prin dăruirea „mucenicilor”, acei colăcei în formă de 8 îndulciți cu miere. Notarea în calendar cu roșu este mai degrabă o indicație tipiconală, nu o ierarhizare strictă a sfinților. Și apoi, ce-ar însemna ca toți sfinții din calendar să fie trecuți cu roșu? Am sărbători perpetuu! Ceea ce, din fericire pentru bunul mers al lucrurilor, încă nu se poate!
  2. Sfânta Liturghie nu este valabilă numai în cazul în care nu se rostește Epicleza sau se face o „liturghie oarbă”. Omiterea unor ectenii (mai ales că ectenia celor chemați nici nu prea mai are rostul de odinioară, nemaiavând astăzi catehumeni, căci la aceștia se referă) nu afectează cu nimic valabilitatea acelei Sfinte Liturghii.
  3. Prin faptul că există, au viață. Este primul semn al iubirii lui Dumnezeu!
  4. Toate gesturile credincioșilor față de slujitorii Bisericii reprezintă o formă de respect adusă lui Hristos prin preoții Lui. Pentru că arhieria și preoția sunt ale lui Hristos. Cât privește tinerețea acestor slujitori, Sfântul Apostol Pavel ne recomandă să nu nesocotim tinerețea lui Timotei (I Timotei 4, 12), căci harul Duhului Sfânt este la fel de lucrător prin el ca și printr-un slujitor mai în vârstă.

Pace și bucurie!

„Doamne, ajută!

Odată cu schimbarea conducerii …..am crezut ca va reveni totul la normal, dar, din păcate, nu. Cum poate să vină un ……, mai ales că este și ….., beat la slujba de marți, la Canonul cel mare?

Iertați, un post binecuvântat!”

V.C.

Doamne, ajută!

Din discuțiile purtate cu părinții din obștea mănăstirii nu a reieșit faptul că vreun părinte și-ar fi stricat postirea, amestecând-o cu vreun fel de băuturi amețitoare.

Post binecuvântat!

„Bună ziua!

La articolul 51, punctul 1, din Statutul pentru Organizarea și Funcționarea Bisericii Ortodoxe Romane se specifică că (sic!) într-o parohie pe lângă preotul paroh pot fi numiți și alți preoți sau diaconi în funcție de cerințele pastoral-misionare locale constatate de conducerea eparhiei. Fapt concret, în localitatea Straja ați numit un al treilea preot în parohie cu toate că oamenii nu au cerut acest lucru, ba au fost împotrivă și sunt împotrivă; să înțelegem că ați încălcat legea sau este legal ceea ce ați făcut, dar nu este prevăzut nicăieri. Așteptăm să afișați care au fost candidații înscriși și cine a câștigat funcția pentru preot paroh la Straja, pentru că procedurile s au încheiat din data de 24.02.2023, așa cum ați afișat și pentru Sadova și Iacobeni. Sau a fost doar un singur preot candidat și ăla impus cu „forța” și, vezi, Doamne, trebuie să facă ascultare și nu ai cum să refuzi, cum se vorbește.

Mulțumesc mult pentru disponibilitatea de a răspunde.”

M.P.

Stimate domnule,

Referitor la sesizarea dumneavoastră, vă aducem la cunoștință următoarele:

  1. Potrivit art. 49, alin. (2), art. 88, alin. (14) și art. 123, alin. (2) din Statutul pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române, coroborate cu art. 5, lit. (A), alin. (1), lit. (e) din Regulamentul autorităților canonice disciplinare și al instanțelor de judecată ale Bisericii Ortodoxe Române, în Permanența Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților din 1 februarie 2023 s-a hotărât destituirea PC Preot Florin Boțic din postul de paroh la Parohia Straja I, înființarea postului III de preot coslujitor la aceeași unitate bisericească și numirea fostului paroh în această funcție.
  2. Pentru numirea unui nou paroh la Parohia Straja I s-a organizat concurs, conform art. 123, alin. (3) din Statutul pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române. Anunțul pentru organizarea acestui concurs a fost publicat în data de 13 februarie 2023 pe site-ul oficial al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, fiind comunicat și în teritoriu preoților din cele cinci protopopiate.
  3. Pentru ocuparea postului de paroh la Parohia Straja I s-a înscris doar părintele Ioan Morar de la Parohia „Adormirea Maicii Domnului” – Vicovu de Jos, Protopopiatul Rădăuți, al cărui dosar a întrunit punctajul necesar ocupării postului pentru care a candidat.
  4. În cadrul Permanenței Consiliului Eparhial al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților din 23 februarie 2023 s-a aprobat numirea PC Preot Ioan Morar în funcția de paroh la Parohia Straja I, conform art. 88, alin. (14) din Statutul pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române. După cum se poate observa, numirea preoților în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților se realizează respectându-se regulamentele bisericești în vigoare și principiul transparenței în administrație.

Doamne, ajută!

„Au voie preoții să mintă oamenii? Indiferent care ar fi motivele?”
A.M.C.

Doamne, ajută!

Minciuna este păcat și, ca atare, trebuie evitat de oricine (a se vedea: Iov 27, 4; Psalmii 5, 6; Înțelepciunea lui Isus Sirah 12, 22; 13, 5; 17, 4; 19, 9; 20, 19; 21, 6; Ioan 8, 44; Faptele Apostolilor 5, 3; Efeseni 4, 25; Coloseni 3, 9; Iacov 3, 14; I Ioan 2, 21; Apocalipsa 21, 8).

Post binecuvântat!

„Bună seara, să îmi fie cu iertare, vă trimit ataşat o scrisoare din partea unui grup de enoriaşi din Parohia „Adormirea Maicii Domnului” – Vicovu de Jos, Remezău.

Cu respect!”

Scrisoare catrre Arhiepiscopia Sucevei si Radautilor

C.M.

Ca răspuns la cele solicitate de dumneavoastră, vă facem cunoscut că:

  1. Părintele Ioan Morar nu a primit „decizie de mutare”, ci, liber consimțit, și-a depus dosarul de transfer.
  2. Nu ar fi fost drept dacă, după ce părintele a câștigat concursul, chiar dacă a concurat singur pe post, Permanența Consiliului Eparhial nu ar fi validat numirea lui.

Nădăjduind că hotărârea părintelui a fost în folosul Bisericii, al lui personal și al familiei sfinției sale, având în vedere că familia locuiește în loc. Straja, vă doresc post binecuvântat.

Felicitări sincere pentru decența cu care v-ați adresat!

„Părinte Arhiepiscop Calinic,

Cu respect vă rugăm să ne oferiți lămuriri în legătură cu următoarele probleme:

– La biserica din comuna Moldovița s-au realizat mai multe construcții cu ajutorul enoriașilor, dar deși sunt finalizate de foarte mulți ani, atât biserica mică, cât și căminul de bătrâni zac nefolosite și se degradează.

– Este foarte trist și jignitor faptul că persoanele decedate sunt depuse pe un holișor mai rău ca în sala de așteptare CFR în timp ce atâtea construcții zac nefolosite, inclusiv o biserică la intrarea în Comuna Moldovița, care este într-o stare jalnică, iar cei responsabili își bat joc de morții care au contribuit financiar.

– Care este rostul lor? Dar sacrificiul material al enoriașilor?

Sunt atâtea persoane cu nevoi sociale, iar clădirile acestea se degradează. Poate prin intervenția dumneavoastră se va rezolva problema acestor clădiri.

Așteptăm răspunsul dumneavoastră la rubrica Răspunsul ierarhului.

Vă mulțumim!” (sesizare anonimă primită prin poștă)

Doamne, ajută!

Vă trimit răspunsul părintelui inspector bisericesc, care a analizat reclamația:

„Privitor la situația semnalată în sesizarea dumneavoastră, vă aducem la cunoștință următoarele:

  1. La Parohia Moldovița, într-un răstimp de aproximativ 30 de ani, au fost realizate lucrări de calitate superioară, cu multă trudă și cu mult bun gust. Atât preoții slujitori, cât și enoriașii s-au străduit să împodobească lăcașul de închinare și anexele gospodărești cum au știut ei mai bine, neprecupețind niciun efort ca toate aceste construcții să reflecte în modul cel mai potrivit dragostea lor față de cele sfinte. Unele din aceste edificii necesită mai multe investiții pentru a deveni pe deplin funcționale, dar în niciun caz nu se degradează și nu „zac nefolosite”. Spre exemplu, potrivit tradiției locului, agapele prilejuite de momentele deosebite din viața parohiei – hramuri, parastase, adunări obștești – sunt organizate în spații generoase, special amenajate, în condiții salubre, credincioșii beneficiind de asigurarea unor servicii excelente în ceea ce privește asistența religioasă și partea de siguranță alimentară.
  2. Căminul de bătrâni, despre care faceți referire, nu poate fi pus în funcțiune din cauza imposibilității îndeplinirii exigențelor actuale impuse de legislația civilă în privința dotării clădirilor destinate asistenței și supravegherii celor vârstnici. Din cele relatate de părintele paroh, clădirea cu pricina va căpăta o altă destinație, și anume va servi, în viitorul apropiat, drept casă de pelerini pentru credincioșii care vor tranzita localitatea, intrând în circuitul turistic al zonei.
  3. Camera mortuară, catalogată de dumneavoastră ca fiind „un holișor” mai rău decât „sala de așteptare CFR”, ca și cum spațiul din cuprinsul gărilor dedicat cazării temporare a călătorilor ar fi unul degradant, este de fapt o încăpere îngrijită, pavată cu gresie, oferind un mediu propice pentru depunerea persoanelor decedate. Din cercetarea efectuată la fața locului nu am putut sesiza în ce constă „bătaia de joc” a „celor responsabili” din Parohia Moldovița vizavi de respectul datorat „celor morți care au contribuit financiar”.
  4. Biserica aflată la „intrarea în comuna Moldovița (care este într-o stare jalnică)” aparține comunității greco-catolice, parohia ortodoxă neavând nicio prerogativă în privința administrării acestui lăcaș de cult.
  5. Într-o altă clădire este amenajat un spațiu foarte generos pentru un viitor muzeu al satului bucovinean, în care, foarte curând, vor fi expuse obiecte tradiționale și bisericești specifice zonei.
  6. Utilizarea, în cuprinsul sesizării, a construcțiilor verbale la modul impersonal credem că a avut menirea de a sublinia doar aportul enoriașilor la bunul mers al vieții bisericești din Parohia Moldovița, cu toate că, în realitate, toate cele înfăptuite la unitatea de cult sus-menționată s-au datorat și bunei organizări a administrației parohiale și colaborării permanente dintre preoți și credincioși.

Doamne, ajută!”

Pace și liniște sufletească!