„Doamne, ajută!
O curiozitate am, dacă îmi permiteți.
În satele unde se creează noi posturi clericale (preot coslujitor, preot paroh), ținând cont de numărul de familii ortodoxe ca un total general, se face și un mic studiu cam ce procent este și practicant din cele 1000 de familii ortodoxe, de exemplu?
Ca idee, în jur de 85.000 locuitori sunt în municipiul Suceava, dar la 20 de biserici, dacă se adună 50-70-100 oameni la Sfânta Liturghie. Vă zic pentru că am participat la slujbe cam peste tot în orașul Suceava în decursul anilor.
Cam aceștia sunt cei practicanți. Restul, poate la Paști la sfințit coșul, la botez, cununie și cam atât.
1000 de familii ortodoxe la sat, din care 100 merg duminica la Biserică, 200 plătesc contribuția anuală, poate fi totuși considerată în continuare de 1000 familii, suplimentând încă un post clerical ? Mai exact, numărul credincioșilor practicanți se poate verifica separat de nr. total de pe hârtie. Vă întreb, deoarece situația aparentă diferă deseori foarte mult cu cea „din teren”.
Ca încheiere, am observat pe scara blocului la mine că deschid la Bobotează, la Crăciun, doar două apartamente pe scară. Restul sunt în chirie ori sunt plecați în străinătate. Nu i-am văzut o dată la biserică la slujbă.
Nu cred că ar trebui ca restul de 18 apartamente să fie trecute ca nr. de familii ale parohiei, întrucât contribuția lor la acea parohie este spre … 0.
*Nu fac parte din vreun sat unde s-au creat deja posturi, nu am de câștigat nimic în urma acestui mesaj transmis. Doar o opinie de care se poate ține sau nu cont.*
Mulțumesc anticipat pentru răspuns, iertați că am scris un mesaj cam lung!”
Doamne, ajută!
Având în vedere cele de mai sus, la înființarea unor parohii sau a unor posturi clericale noi s-a urmărit:
a) ca în fiecare filie care are biserică să se săvârșească Sfânta Liturghie în fiecare duminică și sărbătoare;
b) ca filiile fără biserică, în care sunt, de cele mai multe ori, persoane în vârstă, să aibă un preot care să ridice acolo un mic lăcaș de rugăciune;
c) să fie numiți preoți tineri, ca ajutor, acolo unde există preoți încercați de o anumită boală sau neputință;
La fiecare numire s-a ținut cont și de posibilitățile reale ale comunității, încercând să se trimită preoți care au un venit propriu dintr-o altă activitate (normă în învățământ, o activitate independentă compatibilă cu preoția etc).
Închei prin a vă spune că în cursul acestui an vom încerca o actualizare a situației credincioșilor din parohii și filii și, astfel, vom ști și numărul celor care sunt „tranzitorii” prin parohie.
Pace și bucurie!
„Binecuvântați, Înaltpreasfințite!
De ce nu sunt trecuți în calendarul creștin ortodox Sfinții Închisorilor? Știm prea bine că aceștia s-au jertfit cu toată dragostea și dăruirea pentru Hristos.
Iertați!”
Doamne, ajută!
Dumnezeu este Cel Care le rânduiește pe toate. Și sunt convins că, atunci când le va veni timpul, li se va pronunța canonizarea. Este posibil să treacă și câteva sute de ani; sau să se proclame canonizarea lor mult mai devreme.
Sfântul Ierarh Dosoftei, mitropolitul Moldovei, a consemnat în lucrarea sa, „Viața și petrecerea sfinților” (1682-1686) numele mai multor părinți îmbunătățiți din zona noastră: „Dar tocmai şi din rumâni mulți sunt care am văzut viaţa şi traiul lor, dar nu s-a căutat, fără numai Daniil de la Voroneţ şi Rafail de la Agapia; am sărutat şi sfintele moştii. Apucat-am în zilele noastre părinți nalţi la bunătăţi şi podvig şi plecaţi la smerenie adâncu: Părintele Chiriac de la Bisericani…, Chiriac de la Tazlău, Epifanie de la Voroneţ, Partenie de la Agapia, Ioan de la Râşca, arhiepiscopul cel sfânt şi minunat Inochentie de la Probota… Că Dumnezeu, Sfinţia Sa, nici un neam de rodul omenesc pe pământ nu lasă nepartnic de darul Sfinţeniei Sale”. Cei mai mulți dintre aceștia au fost trecuți oficial în rândul sfinților după trei secole; mitropolitul Dosoftei însuși a fost înscris în calendar în 2005. Însă aceasta nu le-a știrbit cu nimic sfințenia…
Așadar, când va rândui Cel de sus!
„Doamne, ajută!
Înaltpreasfinția Voastră, există o pagină de Facebook, „Practica de cult”, administratorul spune că (este) ucenic al ……..
A postat două poze de la slujba oficiată de Înaltpreasfinția Voastră, ce i-ați răspunde? Se arată iritat de faptul că slujesc mulți diaconi la Catedrală și că slujba se săvârșește în exterior.”
Doamne, ajută!
Pace și bucurie!
„Înaltpreasfinția voastră, am și eu o nelămurire care aici, în zona noastră din Dobrogea, este privită ca un abuz din partea dumneavoastră!
De ce i s-au impus restricții de slujire Înaltpreasfințitului Teodosie în satul natal la mănăstirea construită chiar de dumnealui?”
Doamne, ajută!
Anul trecut Înaltpreasfințitul Teodosie a săvârșit 44 slujbe arhierești în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților. Dacă însă vi se par puține ca număr, putem lua în calcul înfierea Înaltpreasfinției Sale.
Vă mulțumim!
„Înaltpreasfințite Calinic, vreau să vă întreb ceva.
Acum nu țin eu neapărat să mi se răspundă, DAR măcar m-aș bucura dacă ar fi luate în seamă de cineva de la cancelarie și dacă sunt discutate în Sfântul Sinod, nu de alta, dar măcar să nu mai scriem degeaba; și apoi, nu înțeleg rostul adresei de mail pentru petiții.
Mulțumesc mult pentru că măcar Sfinția voastră ați răspuns la întrebările mele, chiar dacă unele au fost obraznice. Vi le adresez dumneavoastră pentru că în eparhia de care aparțin eu nu te bagă nimeni în seamă. Sunteți 2 ierarhi, cel puțin atâția cunosc eu, care nu se feresc să răspundă credincioșilor chiar și la întrebările „obraznice”, dumneavoastră, Înaltpreasfințite Calinic, și Înaltpreasfințitul Teodosie.
Mulțumesc. Iertați-mă. Maica Domnului să vă ocrotească.”
Doamne, ajută!
An cu mult bine!