„Înaltpreasfințite Calinic, mulțumesc pentru răspunsul la nelămurirea mea, acest domn (foto) este preotul nepomenitor de care v-am vorbit, eu nu-l urmez, dar vreau să vă spun că noi, cei de jos, chiar suntem presați de astfel de oameni. În legătură cu ce v-am rugat să mă lămuriți, nu m-am referit la cununia mixtă, deloc, ci la a se da binecuvântare ca un catolic/eretic care nu este cununat ortodox(nici măcar mixt) să poată fi naș de cununie la niște tineri ortodocși. Acolo respectivul catolic zice destul de clar că este cununat la catolici (nu are cununie ortodoxă cu un ortodox, adică nu are un pogorământ cu gândul că poate o să treacă cândva la ortodocși), deja dacă se recunoaște ca validă taina catolică (cununia catolică) este prea mult, acuși ne trezim că o să recunoaștem și Euharistia, dacă deja recunoaștem 2 „Taine” eretice ca valide, Botezul și Cununia. Eu m-am referit că cei 2 trăiesc necununați, pentru că deși unul este catolic și celălalt ortodox, nu au cununie ortodoxă (fie ea și prin pogorământ arhieresc), au doar o cununie, pseudo-cununie catolică care nu-i validă, adică nefiind validă cununia, ei trăind în concubinaj, nu pot fi nași de cununie. În fine, dacă dumneavoastră vă asumați să dați binecuvântare de nășit unora care nu trăiesc cununați, eu nu mai zic nimic.
M-aș bucura ca să aud că nu s-a pus presiune pe acel preot cu o hârtie arhierească împotriva conștiinței lui, vă spun sincer, chiar dacă vă supăr cu asta, nădăjduiesc să mă iertați, că eu dacă aș fi preot nu aș face o astfel de cununie împotriva conștiinței mele, chiar dacă ar veni cineva cu hârtie de la arhiereu, cu riscul de a fi caterisit, pentru că Sfinții Părinți învață destul de clar: „Ascultarea de ierarhul locului se face până la căderea în păcat sau erezie”. A nu se înțelege că vă acuz pe dumneavoastră de erezie, ci pur și simplu eu nu aș face ascultare orbește împotriva conștiinței mele, eu ce am citit de la Sfântul Ioan Gură de Aur și la alți ierarhi sfinți este că o unitate despre care am spus eu nu poate fi posibilă, dar îl avem pe Părintele Cleopa, viitorul sfânt Cleopa, vorbeam foarte clar despre regulile nunții creștine…
Iertați încă o dată.
Maica Domnului să vă ocrotească.
P.S. 1
Nădăjduiesc că nu vă supăr cu unele email-uri ale mele, care sunt mai dure, dar eu așa sunt, chiar dacă par un răzvrătit, întreb, și iar întreb, și dacă nu înțeleg din prima, reargumentez, să pricep mai bine. Nu o fac cu rea intenție, de aceea întreb un ierarh, pentru că știe mai bine.
În speța pe care v-am trimis-o în aceste 3 email-uri, părerea mea, poate greșită este ca cei 2 tineri ortodocși (că-s ortodocși ambii miri), dacă vor să se cunune ortodox, să-și caute nași ortodocși și nu nași care trăiesc necununați, neavând (nașii, catolic + ortodox) nici măcar cununia ortodoxă prin pogorământ arhieresc, ci doar o pseudo-cununie catolică.
P.S. 2
Vreau să-mi cer iertare de la Înaltpreasfințitul Calinic pentru ultimele 3 email-uri, cred că iar am reușit să-l supăr, îmi pare rău, nu merită asta Înaltpreasfințitul Calinic.
Îl rog să se roage pentru mine, sunt stăpânit de duhul răzvrătirii și al mâniei.
Maica Domnului să-l ocrotească.
Mulțumesc. Iertați-mă.”
Doamne, ajută!
Să fiți sănătos!
Doamne, ajută!
Vă rog să fiți mai explicit. Vă mulțumesc.
„«ATENȚIE», «REȚINEȚI»
Cuvintele care vă caracterizează la orice discurs lung și plictisitor cu pagini nesfârșite copiate de pe internet.
Am vrut să încep cu aceste cuvinte pentru a aduce în atenția dumneavoastră situația pe care ați creat-o în localitatea Straja.
Cu câtă aroganță spune-ți că episcopul numește un preot, de exemplu aici, în localitatea Straja. Oare acest episcop numește un preot împotriva voinței majorității oamenilor, oricare ar fi riscul? Nu v-ați gândit măcar un pic că acești oameni din Straja, pe care îi numiți X și Y, ar putea să facă „retur” la preotul pe care spuneți că e neapărat nevoie să-l numiți?
Înainte de anii ‘90 în Straja era un singur preot și făcea față, acum populația a scăzut în toate statisticile, sunt 3 preoți și sunteți hotărât să numiți al patrulea preot, chiar împotriva voinței majorității oamenilor. Care e logica? Dar după cum ne-ați spus deja cu atâta aroganță, „bani de la stat sunt”.
Oare de ce aroganța, mândria și trufia vă caracterizează, ne-am fi așteptat ca un om al Bisericii să discute cu oamenii și să fie alături de ei, nu împotriva lor.
«ATENȚIE», coborâți cu picioarele pe pământ și meditați, dacă Dumnezeu a îngăduit să fiți episcop, luați decizii pentru oameni, nu împotriva lor.
Mulțumesc!”
Doamne, ajută!
Stimate domn, haideți să vedem lucrurile având picioarele pe pământ, căci se pare că până acum am vorbit ca extratereștri:
– Comuna Bilca are în componență un număr de aproximativ 4200 de locuitori, respectiv 1500 numere de casă, și acolo sunt 3 parohii, deservite de 4 preoți;
– Comuna Brodina are în componență un număr de aproximativ 4025 de locuitori, respectiv 864 numere de casă, și sunt 6 biserici, respectiv 3 parohii deservite de 4 preoți;
– Orașul Vicovu de Sus are în componență un număr de aproximativ 13.000 de locuitori și sunt 5 parohii deservite de 10 preoți;
– Comuna Vicovu de Jos are în componență un număr de aproximativ 5700 de locuitori și sunt 3 parohii deservite de 5 preoți;
– Comuna Putna are aproximativ 3500 de locuitori, având în componență 2 parohii ortodoxe deservite de 3 preoți, precum și 2 mănăstiri.
În acest moment, Comuna Straja are aproximativ 5200 de locuitori, conform ultimului recensământ, având în componență un număr de 1760 numere de casă (locuințe văzute din satelit – aplicația E-Terra care include și casele construite fără autorizație), respectiv aproximativ 1350 de familii de ortodocși, și sunt trei preoți.
În altă ordine de idei, dacă ceea ce scriu vă plictisește, chiar vă recomand să lecturați ceea ce vă relaxează, sau să vă îmbogățiți limbajul, ce e drept, cam sărăcăcios, cu sudalme și insulte, specifice unui „adevărat creștin-ortodox”, rezultat al frumoasei creșteri duhovnicești și al măiestriei spirituale a celor care v-au format.
Aș încheia recomandându-vă să citiți pe internet care sunt atribuțiile episcopului într-o eparhie și care este legitimitatea preotului într-o parohie.
Și pentru că decizia luată de Permanența Consiliului Eparhial ajută spiritual oamenii, fără ca să contest în vreun fel valoarea preoților dumneavoastră, chiar dacă se împart între parohie și alte preocupări contrare canoanelor, va fi numit un preot respectându-se procedurile.
Până atunci, să fiți sănătos cu toți ai casei dumneavoastră!
„Sărut mâna, Înaltpreasfintia Voastră!
E normal ca arhiereul vicar să fie mai în etate ca cel titular (de exemplu, cazul Eparhiei Devei și Hunedoarei)?”
Doamne, ajută!
Da, de ce nu? Sfântul Sinod l-a ales în unanimitate, ceea ce înseamnă că a fost posibil.
An cu mult bine!
„Doamne, ajută!
Înaltpreasfinția Voastră, care au fost motivele pentru care Sfântul Sinod a purces la recunoașterea autocefaliei Bisericii din Macedonia de Nord? Se pare că Biserica noastră recunoaște că Patriarhia Ecumenică nu are exclusivitate în acordarea tomosuluide autocefalie, în opoziție cu Biserica Greciei, Biserica Ciprului etc.
Decizia a fost luată în unanimitate?”
Doamne, ajută!
Patriarhia Ecumenică a recunoscut printr-un tomos autonomia Arhiepiscopiei de Ohrida și a Macedoniei de Nord pe 9 mai 2022, iar pe 16 mai Sinodul Bisericii Ortodoxe Sârbe a acordat autonomie ecleziastică clerului macedonean și dreptul de folosire a proprietăților sale aflate pe teritoriul Republicii Macedonia de Nord. În cadrul Sfintei Liturghii săvârșite pe 5 iunie 2022, în Catedrala din Belgrad, Patriarhul Porfirie al Serbiei a oferit Arhiepiscopului Ștefan de Ohrida tomos-ul ce oficializează autocefalia Bisericii Ortodoxe din Macedonia de Nord, astfel încât aceasta a intrat în comuniune cu lumea ortodoxă răsăriteană mai largă. Astfel, Biserica Ortodoxă Română nu a făcut altceva decât să recunoască oficial canonicitatea unei Biserici surori și comuniunea cu aceasta.
An cu mult bine!