Azi, 13 noiembrie, de Ziua Bibliei, în Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, s-a desfășurat cea mai mare lecție de Biblie, la care au participat 5346 de copii și tineri, organizați în 281 de grupe de lectură, în 182 de școli și biserici din întreaga eparhie.
Lecția a însemnat în fapt citirea întregii Sfinte Scripturi, într-o singură oră, de la 13.00 la 14.00, activitate centrală a proiectului Ora de Biblie, propus și susținut de Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic, pentru a celebra deopotrivă Ziua Bibliei și Anul Rugăciunii în biserica noastră, organizat de Inspectoratul Școlar Județean Suceava în parteneriat cu Sectorul Media și Comunicare al Centrului Eparhial sucevean.
Fiecare grupă înscrisă în program a lecturat câte 4 sau 5 capitole dintre cele 1189 ale cărților biblice, 929 din Vechiul Testament și 260 ale Noului Testament, repartizate pe criteriul accesibilității conținutului cognitiv și psiho-afectiv la vârsta micilor și tinerilor mărturisitori de Hristos participanți la ora comună de lecturare, pe fragmente, a textului scripturistic.
E un proiect inedit și unic în lume, după informațiile publice la care se poate face referire la această dată, multidimensional, cu obiective relevante de ordin educațional, spiritual, cultural și socio-emoțional, o oră comună de acțiune pentru descoperirea și trăirea valorilor pe care ni le transmite Biblia.
Designul învățării, recomandat de către organizatori în Ora de Biblie, a fost unul conceput pe succesiunea didactică evocare, realizarea sensului, reflecție, un proces metodic activ, coordonat, complex, care presupune gândirea în mod autentic la mesajul inegalabil al cărților vetero- și nou testamentare. Profesorii și preoții coordonatori ai fiecărei grupe au avut grijă să contextualizeze conținutul învățării din capitolele care s-au citit, oferindu-le preșcolarilor și/sau elevilor informații relevante: numele cărții din care fac parte; dacă e o carte vetero- sau nou-testamentară; autorul ei; câteva idei despre conținutul cărții și alte informații care să faciliteze înțelegerea mesajului. Pentru preșcolari și elevii din clasele pregătitoare și I, lectura a fost realizată de educator/profesor/preot/unul dintre părinți, cu atenție mare la explicațiile de care au avut nevoie copiii, pentru înțelegerea unui text de o asemenea complexitate. Lectura textului a fost urmată de o scurtă secvență de înțelegere/sumarizare/aprofundare a mesajului, într-un limbaj accesibil copiilor și tinerilor, cu evidențierea a câteva „gânduri de luat acasă”, în fiecare grupă.
Valențele educaționale, ecclesiale, duhovnicești și socio-emoționale ale Orei de Biblie, de dovedesc a fi multiple, transmite coordonatoarea proiectului, prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar pentru religie. „În plan educațional, vorbim despre exersarea unor principii de gândire critică și de gândire reflexivă prin lectura unor texte atât de frumoase și de complexe cum sunt cele biblice. Dacă ne raportăm la principiul eclesiocentric, copiii și tinerii aceștia tocmai au experimentat, o dată în plus, puterea comuniunii și a comunității în mărturisirea și trăirea dreptei credințe. Apoi, valoarea duhovnicească a demersului nostru vine din chiar realitatea că Sfânta Scriptură este cartea cea mai reprezentativă a omenirii. Cu cât îi vom apropia mai mult pe copiii și tinerii de azi de învățăturile și răspunsurile scripturistice, cu atât ne putem asigura că anii ce vin vor fi pentru ei și pentru noi toți dintre cei în care vom putea spune tot mai convins: „Hristos în mijlocul nostru!”. Iar ei să dovedească prin însăși viața lor că „Este și va fi”. Cât despre puterea de a reconfigura puțin universul socio-emoțional al școlii, în general, și al orei de religie, în special, cred, și timpul va dovedi că e așa, că astfel de activități educaționale echivalează o formă de rugăciune pentru înțelegere și acceptare între copii, pentru îngăduință și respect, pentru întărirea convingerii că în mâinile și în caracterul fiecăruia dintre ei stă pacea lumii de mâine.”