Inspectoratul Școlar Județean Suceava, în parteneriat cu Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, organizează, în perioada 15.10.2021-15.01.2022, Programul național de exercițiu catehetic și scriere reflexivă BIBLIA CĂLĂTOARE, program complementar, educațional-catehetic, în cadrul parteneriatului Școală-Biserică.
Context socio-educațional, catehetic și cultural:
- marcarea anului 2021 ca Anul Internaţional al Păcii şi Încrederii, declarat astfel prin Rezoluţia A/73/L.110, la Adunarea Generală a Naţiunilor Unite, 12.09.2019;
- organizarea concentrată și sistemică a unor evenimente educațional-catehetice colaborative de Ziua Bibliei (celebrată anual la 13 noiembrie), instituită prin hotărârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, din 14-15 noiembrie 2006;
- intensificarea activităților cu caracter multidimensional – educațional, catehetic, comunitar și socio-emoțional – ale Școlilor de duminică, program inițiat și susținut de Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților;
- marcarea, prin evenimente sumative naționale, a Zilei Culturii Naționale, stabilită prin Legea Nr. 238 din 7 decembrie 2010;
- redimensionarea parteneriatului Școală-Biserică din perspectiva prevederilor art. 5 (1) din Protocolul încheiat între Ministerul Educației Naționale (nr. 9217/29.05.2014), Patriarhia Română (nr. 5120/29.05.2014) și Secretariatul de Stat pentru Culte (nr. C-927/30.05.2014).
Descrierea programului național:
- participă la program copii și tineri din toate județele țării, coordonați de preoți/profesori/bibliotecari/profesori documentariști/coordonatori de centre de tineret și/sau de centre catehetice, în echipaje constituite la nivelul școlilor și/sau al parohiilor;
- fiecare echipaj va desfășura un proiect propriu, de tip catehetic sau educațional, de (re)descoperire/aprofundare a textului biblic, respectiv de scriere reflexivă/interpretativă/creativă/eseistică de tip scrisoare-fluviu inspirată de lectura textului scripturistic;
- *Tehnica scrisorii-fluviu a fost experimentată de către noi pe parcursul mai multor proiecte educaţionale şi a fost premiată în cadrul Târgului de Inventică Didactică la Şcoala de Iarnă a Educaţiei de Excelenţă, în 2009, pentru multiplele ei valenţe educative.
Pe o rolă obişnuită de fax (lungimea se stabileşte în funcţie de numărul de participanţi) se delimitează cu un creion (sau colorat!) spaţii de redactare de cca 25-30 cm. Elevii sunt împărţiţi pe grupe astfel încât să poată fi asigurate condițiile de distanțare impuse de actualele norme sanitare și să poată fi asigurat și spaţiul necesar de redactare concomitentă a lucrării propuse (învățătura de credință transmisă de textul biblic/interpretări și comentarii realizate de către scriitori bisericești consacrați/impresii de lectură scripturistică/opinii sau împărtășiri corelate cu mesajul biblic/file de jurnal de activitate/creaţii literare pe o temă impusă/eseu structurat etc). Apoi sunt aşezaţi în linie, în faţa rolei de hârtie, la o distanţă care să le permită distanțarea și libertatea de mişcare, dar şi care să-i determine să colaboreze şi să se antreneze reciproc în activitate. La o primă rundă se lasă libere câteva spaţii între copii, spaţii care vor fi completate de membrii celorlalte grupe.
- produsele de tip scrisoare-fluviu vor fi trimise în colet pe adresa coordonatorului de program, Daniela Ceredeev, Inspectoratul Școlar Județean Suceava, Calea Unirii, nr. 15, Suceava, însoțite de o scurtă prezentare (parohia/unitatea şcolară, număr de participanţi, durata activităţilor, lungimea scrisorii-fluviu, coordonator/coordonatori, alte detalii specifice şi relevante, fotografii), ca și de un produs cultural/spiritual/tradițional simbolic, reprezentativ pentru zona culturală, etnografică sau spirituală din care provine, în vederea organizării unei galerii complementare cu tema Locuri luate la pas de Biblia călătoare;
- echipajele înscrise în concurs (prin completarea formularului atașat) vor participa la Forumul național și laborator de învățare alternativă BIBLIAteca, ed. a II-a, webinar pentru copii și tineret organizat pe 13 noiembrie 2021, de Ziua Bibliei; cu această ocazie vor fi prezentate și evidențiate și primele activități desfășurate în școli și biserici din țară;
- proiectele proprii vor putea fi desfășurate de către fiecare echipaj în perioada 15.10.2021-10.01.2022, astfel încât produsele finale să poată ajunge la organizatori înainte de festivitatea de premiere și celebrare a participanților la program, ce va avea loc de Ziua Culturii Naționale, pe 15 ianuarie 2022;
- activitățile și rezultatele proiectelor vor fi promovate constant într-un spațiu virtual dedicat programului și care va fi comunicat ulterior pe adresele de corespondență electronică ale coordonatorilor de echipaj, menționate în formularul de înscriere;
- premiile programului – trofee, diplome, Biblii, Noul Testament cu Psalmii, cărți cu conținut moral-religios și catehetic, icoane și produse de colportaj – vor fi acordate echipajelor participante la programul nostru de învățare și dezvoltare comunitară colaborativă.
Etapele programului:
- etapa preliminară – înscrierea în program; constituirea echipajului, stabilirea activităților și a responsabilităților din proiectele proprii, completarea formularului https://forms.gle/SrSWkz7xcyqDMthHA
- etapa propriu-zisă de desfășurare a proiectului propriu și comunicarea rezultatelor lui, până cel târziu 10.01.2022;
- etapa de sumarizare și celebrare a rezultatelor, premierea participanților, 10-15.01.2022.