Răspunsul ierarhului – 20 februarie 2021

raspunsul_ierarhului_cu_email

91. O.T.

„Vă salutăm cu respect! Înaltpreasfinţite Părinte, mă numesc O.T., sunt creștin ortodox din … și vin la dumneavoastră cu câteva nelămuriri. Încă de pe timpul arhiereului Pimen, … era propus pentru pensionare. A scăpat atunci de pensionare ca prin minune, au trecut câțiva ani, are vârsta de pensionare, dar stă în continuare în funcție și nu se atinge nimeni de el. În privința lor, de ce nu s-ar respecta statutul BOR!? Din surse sigure, scurgeri de informații și unele guri rele spun că …. încă nu poate renunța la plicurile … pe care le lua contra-cost pentru parohiile vândute pe timpul răposatului. Atunci când un anumit preot trebuie trimis sau reușește la o parohie în …, iar lui nu îi iese nimic, de asemenea instigă lumea la revoltă pentru a nu primi preotul trimis de Arhiepiscopie sau personal în numele credincioșilor trimite petiții și rapoarte la Patriarhie, pentru a vă pune într-o postură jenantă, probabil și cu siguranță îşi doreşte să vă vadă în conflict cu cei de la Patriarhie. Tot în același timp face aceste lucruri pentru a vă subestima puterea de decizie ca arhiereu, ținând parohiile în aer că așa vor mușchii lui. Să nu uităm că tot el cu unii preoți subalterni, este inițiatorul și promotorul scrisorii primarilor care au semnat împotriva venirii Înaltpreasfinţiei Voastre ca arhiepiscop la Suceava. Tot el joacă cartea foarte dur, fiind capul tuturor relelor din Bucovina … se are mână în mână cu jurnaliștii de la ziarele „Știri din Bucovina”, „News Bucovina” etc. De multe ori îi somează pe aceștia să dea știrile distorsionate în mediul online pentru a vă păta imaginea clară, demnă și plină de har. Un proverb românesc spune cam așa: „Să te ferească Dumnezeu de ….” Și proverbele pot continua gârlă în privința oamenilor ….. Cu toții știm că este viclean la faptă și fățarnic la nevedere. Știm foarte multe fapte de rușine și compromisuri ale acestui așa-zis … securist, care poartă haina preoției cu mare nevrednicie. Dar nu le putem divulga aici. Pentru începutul pensionării sale este de ajuns atât, deocamdată. Dacă tot continuă cu fărădelegile, vor fi date în vileag fapte penale și rușinoase rău, care vor putea duce la oprirea de la slujire.

A doua nedumerire este în privința preoților divorțați și afaceriști. Conform temeiului nr. 1092/2010 din 11 februarie 2010, în ședința de lucru a Sfântului Sinod s-a hotărât astfel: „Clericii divorțați sau divorțați și recăsătoriți, precum și cei văduvi și recăsătoriți nu pot ocupa posturi de conducere în administrația bisericeasca, la nivel de protopopiat, eparhie și Patriarhie. Totodată, ei nu pot ocupa postul de preot paroh, care este post de conducere; nu vor putea promova în alte parohii; nu pot fi propuși și nu pot primi ranguri bisericești; nu pot fi încadrați și nu pot funcționa în învățământul teologic preuniversitar sau universitar; nu pot solicita mutarea de la o eparhie la alta decât cu observarea atentă a situației canonice și menționarea acesteia în fişa personala.” Dacă acum când ați venit Înaltpreasfinţia Voastră ca Arhiepiscop la Suceava, cei din administrația bisericească de la Centrul Eparhial, împreună cu protopopii, se bat cu pumnul în piept că respectă și trebuie respectat la sânge statutul BOR, de ce stau pasivi și nu vă aduc la cunoștință problema preoților divorțați pentru a se lua măsurile ce se impun? De ce nu sunt corecți? Cât vor mai sta în funcție preoții divorțați cu amante, unii și bețivi notorii etc. care sunt cu zecile în Bucovina!? Nu mai spunem de preoții afaceriști care au vândut și vând la greu pădurile Bucovinei. Vă rugăm să ne iertați de îndrăzneală și vă mulțumim, așteptând un răspuns plauzibil dar și fapte concrete. Încă o nelămurire mai am. Iertați! Sunt multe cazuri concrete în care preoții care vroiau să ocupe o parohie în Arhiepiscopia Sucevei, iar preotul bătrân ieșea la pensie, pentru a reuși trebuiau să îi dea preotului bătrân (….). Și nu era de ajuns. Îl țineau pe preotul bătrân la slujbă până la moarte, îi plăteau salariu, plus pensie. Vă dați seama ce afaceri și escrocherii se făceau până să veniți Înaltpreasfinţia Voastră. Este strigător la cer!!!”

Stimate domnule! Situaţia prezentată de dumneavoastră, dacă este reală, este de domeniul trecutului.

1. Nu ştiu dacă vă este cunoscut, dar, din 26 iulie 2020, pentru parohiile din mediul urban, respectiv pentru cele din mediul rural s-a organizat concurs. Dacă doriţi, pentru liniştea dumneavoastră, puteţi cere informaţii de la consilierul de resort pentru fiecare numire în parte.

2. Despre preoţii recăsătoriţi, de la venirea mea, pot să vă spun că încă nu au fost astfel de cazuri; sau poate sunt în curs. Dar dacă vor fi, deşi îmi doresc din tot sufletul să nu fie, să fiţi încredinţat că vor suporta consecinţele rânduite de Sfintele Canoane, respectiv de Hotărârile Sfântului Sinod.

3. Cât priveşte recăsătoririle din trecut, despre care am cunoştinţă, respectiv despre posturile de conducere pe care le ocupă, cu scuzele de rigoare, responsabilitatea a aparţinut chiriarhului de vrednică pomenire şi, ca atare, nu pot să îi sancţionez retroactiv şi, astfel, să îngroş rândurile celor din „biserica paralelă”.

4. În Cancelaria Eparhială nu este niciun preot recăsătorit care să ocupe funcţii administrative de conducere; în alte subunităţi ale Centrului Eparhial există un director al unei instituţii sociale, doctor în teologie, şi un secretar protopopesc, care este pensionar.

5. Cât despre pădure, vă asigur că cei care sunt în exerciţiul funcţiunii îşi fac treaba, potrivit Jurământului asumat, cu frică de Dumnezeu. Dar dacă vreunul dintre ei va încerca să încalce Legea, vă asigur că nu voi tolera, aşa după cum, probabil că ştiţi, am făcut-o atunci când a fost nevoie. Problema nu este însă aceasta; din păcate, sunt printre oamenii de bună credinţă şi câţiva rău-platnici, care nu şi-au achitat datoriile pe lemnul achiziţionat şi care consideră că se pot face afaceri cu lemnul din pădurile Bisericii. Numai că ar fi bine să fie atenţi, căci spune o apoftegmă ardelenească: „Dumnezeu nu culcă-te (doarme)”!

6. Spuneţi că sunt multe cazuri concrete în care preoții care doreau să ocupe o parohie, iar preotul bătrân ieșea la pensie, pentru a reuși, preotul tânăr trebuia să îi dea preotului bătrân o sumă considerabilă şi mai avea şi obligaţia să îl țină până la plecarea aceluia în veşnicie.

Stimate domnule, din câte ştiu, şi ştiu de la faţa locului, în majoritatea parohiilor, în postul de paroh, până la Hotărârea Sfântului Sinod, au urmat fiii preoţilor sau rudele apropiate ale acestora. Să-i fi dat fiul, ginerele, nepotul, tatălui, socrului, unchiului vreo sumă considerabilă, pentru un trai mai bun, ca să-i lase parohia moştenire?! Personal, eu nu cred! Poate că ceea ce îmi spuneţi o fi fost, dar le consider, repet, dacă or fi fost, cazuri extrem de izolate.

7. Cât despre părintele despre care dumneavoastră aveţi o părere cât se poate de rea, eu nu pot să vă spun decât că, de la venirea mea şi, din câte ştiu, şi în timpul vrednicului de pomenire Pimen, părintele nostru, şi-a făcut şi îşi face treaba într-un mod responzabil şi că nu este atât de în vârstă precum Elisabeta a II-a, Regina Angliei, sau Joe Biden, Preşedintele SUA. Dar, sigur, va veni o zi, aşa cum va fi o zi pentru noi toţi, când şi sfinţia sa se va retrage din slujirea administrativă.

În rest, vă asigur de toată seriozitatea şi corectitudinea noastră în lucrarea Sfintei noastre Biserici!

 

92. B.D.V.

Răspuns la o scrisoare primită pe adresa [email protected], ce poate fi consultată în anexă.

Stimată doamnă! Demersurile dumneavoastră pe lângă Sfânta Patriarhie, respectiv pe lângă Părintele Patriarh, le pun pe seama dorinţei dumneavoastră, respectiv a enoriaşilor, ca în parohia din care faceţi parte să aveţi un preot foarte bun.

Din păcate, ceea ce nu aţi înţeles dumneavoastră, deşi am încercat să le explic solilor parohiei dumneavoastră cu vreo două săptămâni în urmă, este că parohia a fost scoasă la concurs şi că „nu se pot schimba regulile jocului în timpul jocului”; ca atare, parohia va fi luată de cel care va obţine la concurs cu media cea mai mare. Să presupunem că la concurs ar participa şi fiul dumneavoastră, care ar câştiga concursul, dar care, din pricina unor credincioşi mai „războinici”, nu ar fi primit în parohie. Ar fi corect?! Cu ce v-a deranjat sau vă deranjează această procedură statutară? Sigur, dacă parohia nu se va ocupa la primul concurs, va urma un altul. Timp în care parohia va fi suplinită de un preot pensionar. Doresc, cu tot dinadinsul, ca ocuparea parohiilor la nivel de eparhie să se facă statutar.

Cât despre cele reclamate de dumneavoastră, vă informăm că noi nu am înfiinţat parohii pentru fiii de preoţi, ci am transformat, în Gura Humorului şi Câmpulung şi nu numai, filiile unor parohii din mediul urban sau rural în parohii de sine stătătoare. Este drept că la unele dintre acestea au fost numiţi preoţi de la parohiile de care au aparţinut, acolo fiind câte 4 sau 5 preoţi, iar pentru altele, după cum bine ştiţi, s-a organizat concurs. Preoţii care erau deja intraţi în oraş, au fost numiţi prezidial, concursul nejustificându-se. În Statut este prevăzută şi o astfel de prerogativă a episcopului.

În încheiere, stimată doamnă, vă rugăm să lăsaţi examenul să-şi urmeze cursul şi dacă părintele pe care îl doriţi se va înscrie la examen şi dacă va fi cel mai bun, sau poate va fi singurul candidat, parohia fiind mică, va fi negreşit parohul acelei parohii. Să auzim de bine!