Cu binecuvântarea și contribuția Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic, în zilele care urmează, câteva sute de cărți vor ajunge în 22 de unități școlare din județul Suceava și la una din județul Buzău, drept premii pentru participarea și rezultatele obținute de copii și tineri, împreună cu profesorii lor coordonatori, în proiectul „Bunul și binele. Citește și împărtășește!”, propus și organizat pentru a marca o dată în plus Ziua Națională a Lecturii.
Inițiativa a fost una mai puțin convențională și a ajuns la profesori ca o „invitație-provocare-dar la un alt fel de a celebra lectura” din partea prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar pentru religie la Inspectoratul Școlar Județean Suceava, coordonatoarea proiectului, care a și făcut cunoscut regulamentul: un grup de elevi/o clasă citește același text, propus de profesor sau ales împreună cu el; fiecare elev împărtășește în fața colegilor din grup/clasă propriile impresii de lectură; întregul grup contribuie la realizarea unui mesaj, complex, creativ și convingător, de sensibilizare pentru lectura textului propus; ulterior, în două zile de la desfășurarea atelierului de lectură, profesorul coordonator transmite mesajul, o fotografie reprezentativă și o descriere de 100-120 de cuvinte a activității, pe adresa organizatorului.
Premiile anunțate încă de atunci – pachete de cărți; tot atâtea cărți într-un pachet câți elevi în grupa de lectură care înscrie în proiectul propus cel mai complex, creativ și convingător mesaj cu genericul „Bunul și binele”, extras din cărți care transmit valori morale și/sau spirituale.
Au răspuns invitației 24 de grupuri de lectură, din 23 de unități școlare, din județele Suceava și Buzău, iar titlurile și autorii despre care au vorbit, mai apoi, și din care au extras mesaje centrate pe valori, se dovedesc a fi dintre cele mai diverse: „Filocalia pentru copii și tineri”, volumul I; „Cum se spală ariciorii”, Grigore Vieru; „Cartea cu jucării”, Tudor Arghezi; „Kinderland”, Liliana Corobca; „Copiii de făină”, Anne Fine; „Micul Prinț”, Antoine de Saint-Exupéry; „Un sat în pericol”, Nina Petrick; „Colț Alb”, Jack London; Povești românești; Scrisoarea lui Alexandru Vlahuță către fiica sa, Margareta; „Între două lumi”, Suleika Jaouad; „Țara piticilor”, Tudor Arghezi; „Minunea”, R.J Palacio; „Matilda”, Roald Dahl; „Băiatul cu pijamale în dungi”, John Boyne; „Omul și legătura de vreascuri”, Jean – Claude Carriere; „Din Cetatea lui Eu în Cetatea lui Tu”, Mersine Vigoulou; „Când nu mai ai pe cine să îmbrățișezi”, Răzvan Brudiu. Și, desigur, cărți dintre cele ale Sfintei Scripturi, preferate fiind Evangheliile, Epistola I către Corinteni și fragmente din Faptele Apostolilor.
Ca semn de înaltă binecuvântare și pentru a încuraja și mai mult interesul pentru lectură, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, a recomandat acordarea a două tipuri de premii în cărți, oferind o mare parte dintre acestea.
Premiile pentru respectarea criteriilor calitative de evaluare, – mesaj complex, creativ și convingător, de sensibilizare pentru lectura textului propus -, au fost obținute de:
- clasa Pregătitoare, Școala Gimnazială „Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava”, prof. Bianca-Gabriela Roman (categoria 6-8 ani);
- clasa a V-a, Școala Gimnazială Nr. 6 Suceava, prof. Ioana Andreica (categoria 9-11 ani);
- eleve din clasele a VII-a și a VIII-a, Școala Gimnazială Satu Mare, prof. Maria Gavril (categoria 12-14 ani);
- clasa a X-a G, Colegiul Silvic „Bucovina”, Câmpulung Moldovenesc, prof. Mirela Havîrneanu (categoria 15-18 ani).
Pentru fiecare dintre aceste grupe de lectură, premiul constă într-un un pachet cu un număr de cărți egal cu cel al elevilor participanți la activitate.
Cea de-a doua categorie de premii, speciale, evidențiază impactul comunitar al activității educative și au fost acordate astfel:
Categoria 6-8 ani: clasa I A, Școala Gimnazială Bivolărie, prof. Daniela Cheaburu, director; clasele I și a II-a, Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni, prof. Paula-Mihaela Galan; clasele Pregătitoare-IV, Școala Primară Salaș, prof. Viorica Mechno;
Categoria 9-11 ani: clasele Pregătitoare, a II-a și a III-a, Școala Primară Giulești, prof. Georgeta Meleștean; clasa a III-a, Școala Gimnazială „Constantin Blănaru” Cornu Luncii, prof. diac. Gheorghe Acatrinei; Școala Primară Cumpărătura/Biblioteca Rurală Cumpărătura, prof. Angela Brahariu; clasa a III-a, Școala Gimnazială Bâsca Rozilei, Biblioteca Publică Nehoiu, jud. Buzău, prof. Oana Frățiloiu; clasele a II-a și a IV-a, Școala Gimnazială Panaci, prof. Monica-Iuliana Asăndulesei, prof. Sandu Verdeșescu Buzilă, bibliotecar Angela Țarcă, prof. Mirela Verdeșescu Buzilă, director; clasa a V-a, Clubul de lectură 887, Școala Gimnazială Milișăuți, prof. Mariana Mariuțac; Cercul Cenaclu literar, Palatul Copiilor Suceava, prof. Alina Șandru; Școala Gimnazială „Ion Creangă” Suceava, prof. Lavinia-Mihaela Andoni;
Categoria 12-14 ani: clasa a VI-a B, Școala Gimnazială „Dimitrie Onciul” Straja, prof. Maria-Paraschiva Pătrăucean, director; clasa a VI-a A, Școala Gimnazială Nr. 2 Vicovu de Sus, prof. Alexandra-Maria Mandici; clasa a VII-a B, Școala Gimnazială Nr.1 Vicovu de Sus, prof. Dana Mironescu; clasele a VII- a și a VIII-a, Școala Gimnazială „Krystyna Bochenek” Poiana Micului, prof. Terezia Solcan și prof. Ecaterina Gemănar; clasa a VIII-a, Școala Gimnazială „Ioan Băncescu” Adâncata, prof. Domnica Luncariu; 10 elevi din clasa a VIII-a, Școala Gimnazială Bosanci, prof. Tamara-Loredana Bujorean; clasa a VIII-a B, Școala Gimnazială „Dimitrie Onciul” Straja, prof. Maria-Magdalena Baimacean;
Categoria 15-18 ani: elevi din clasele IX-XII, Liceul Tehnologic Nr. 1 Câmpulung Moldovenesc, prof. Tiberiu Creciunescu.
Pentru fiecare dintre aceste grupe de lectură premiul e un pachet de 5-7 cărți, proporțional cu numărul de elevi participanți, pentru biblioteca deschisă a clasei.
Am preluat din mesajele transmise de copii: „Să fii bună pentru ca să poți fi fericită. Cei răi nu pot fi fericiți. Ar fi frumos ca acest text să se regăsească lipit pe peretele din camera fiecărei tinere aflate la vârsta adolescenței. Sunt cuprinse în această scrisoare cele mai frumoase sfaturi date de un tată iubitor fiicei sale. Iar dacă în sufletul fiecărei fete ce citește acest text ar fi câte o „Mimilică dragă”, care să ia aminte la aceste sfaturi, mult s-ar schimba lumea.” (grupul de cititoare de Școala Gimnazială Satu Mare, după lectura „Scrisoarea lui Alexandru Vlahuță către fiica sa, Margareta”).
Și: „Am conștientizat cât de importanți sunt ceilalți și cât este de important să ne gândim la binele celui de lângă noi. Cetatea lui Eu este dominată de Mândrie, oameni Mânioși, Slavă Deșartă, deoarece individualismul domină acel loc. Apariția Seninătății, locuitoarea Cetății lui Tu, stârnește foarte multă mirare și dorință de altceva.” (clasa a V-a, Școala Gimnazială Nr. 6 Suceava, recomandare de lectură „Din Cetatea lui Eu în Cetatea lui Tu”).